Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.VI/I-415-18-VI/05
z 30 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI/I-415-18-VI/05
Data
2005.04.30



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia wydatków inwestycyjnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
odsetki od kredytu
ulga budowlana
ulga odsetkowa
ulga remontowa


Pytanie podatnika
Z jakiej ulgi można skorzystać, żeby odliczyć wydatki na własne cele mieszkaniowe oraz zapłacone odsetki od kredytu hipotecznego?


P O S T A N O W I E N IE

Na podstawie art. 14a § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 tekst jednolity) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Pana zawarte we wniosku z dnia 01.02.2005 r. w sprawie interpretacji przepisów obowiązującego prawa podatkowego jest:

  • prawidłowe w zakresie odliczania od dochodu kwot faktycznie spłaconych odsetek od kredytu zaciągniętego na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych w części dotyczącej zakupu nowo wybudowanego budynku mieszkalnego,
  • nieprawidłowe w zakresie odliczania od dochodu kwot faktycznie spłaconych odsetek od kredytu zaciągniętego na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych w części dotyczącej zakupu gruntu pod ww. budynkiem mieszkalnym,
  • nieprawidłowe w zakresie odliczeń od podatku, w ramach tzw. ulgi remontowo-modernizacyjnej, wydatków poniesionych na dokończenie budowy i wykończenie budynku mieszkalnego.



U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 31.01.2005 r. (data wpływu 01.02.2005 r.), uzupełnionym o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego i własne stanowisko w sprawie w dniach 17.02; 28.02; 03.03.2005 r., zwrócił się Pan z prośbą o interpretację co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego w ww. wniosku stanu faktycznego wynika, iż w kwietniu 2004 r. zawarł Pan umowę z Developerem na wybudowanie budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie szeregowej.

Nabycie ww. inwestycji w 100% zostało sfinansowane kredytem budowlano-hipotecznym zaciągniętym również w kwietniu 2004 r. w Banku. W piśmie z dnia 28.02.2005 r. podał Pan, iż ww. kredyt obejmował również "zakup gruntu pod inwestycję".

Protokołem zdawczo-odbiorczym w październiku 2004 r. Developer przekazał Panu "we władanie" ww. budynek mieszkalny. Natomiast w listopadzie 2004 r. na podstawie umowy sprzedaży (akt notarialny) ww. budynek mieszkalny stał się Pana własnością wraz z gruntem.

Po tej dacie zostało przeniesione na Pana pozwolenie na budowę uzyskane przez Developera w dniu 15.10.2003 r., w którym warunkami realizacji inwestycji, jak Pan podaje są m.in.:

  • "pkt 5. Inwestor nie jest zobowiązany uzyskać pozwolenie na użytkowanie obiektu budowlanego;
  • pkt 6. Inwestor jest zobowiązany zawiadomić właściwy organ o zakończeniu robót budowlanych".

Ponadto wyjaśnia Pan, iż aby nastąpiło zgłoszenie do użytkowania ww. budynku mieszkalnego należy najpierw wykonać wszystkie instalacje i dokonać ich odbioru. W 2004 r. zgłoszenia takiego Pan nie dokonał.

Wydatki na materiały i wykonanie instalacji zaczął Pan ponosić od daty protokołu zdawczo-odbiorczego. Wydatki na materiały budowlane dotyczyły m. in. zakupu betonu komórkowego, cementu (niezbędnych do wykonania ścianek działowych), glazury, terakoty, tynków, farb, ceramiki i armatury sanitarnej oraz gniazd elektrycznych. Ponadto poniósł Pan wydatki związane z rozprowadzeniem w budynku mieszkalnym instalacji wodno-kanalizacyjnej, gazowej i centralnego ogrzewania. Wydatki te sfinansował Pan ze środków własnych.

Pyta Pan "z jakiej ulgi mogę skorzystać, żeby odliczyć wydatki na własne cele mieszkaniowe oraz zapłacone odsetki od kredytu hipotecznego"?Zdaniem Pana wobec tak przedstawionego stanu faktycznego może Pan skorzystać z tzw. ulgi remontowo-modernizacyjnej oraz z tzw. ulgi odsetkowej z tytułu faktycznie poniesionych wydatków na spłatę odsetek od kredytu.

Odnośnie zapytania dotyczącego możliwości odliczenia od dochodu odsetek od spłaconego kredytu, mają zastosowanie przepisy art. 26b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym o osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Przepis art. 26b ust. 1 pkt 3 stanowi, że od podstawy obliczenia podatku oblicza się z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu lub pożyczki udzielonej podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na spłatę odsetek przysługuje po spełnieniu wszystkich określonych ustawą wymogów. Wymogi te zostały wskazane w art. 26b ust. 2 ustawy, zgodnie z którym odliczenie od dochodu stosuje się, jeżeli:

  1. kredyt (pożyczka) został udzielony podatnikowi po dniu 1 stycznia 2002 r.,
  2. kredyt (pożyczka) był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek), a z umowy kredytu (pożyczki) wynika, że dotyczy on jednej ze wskazanych w ustawie inwestycji (m. in. związanej z zakupem nowo wybudowanego budynku),
  3. inwestycja dotyczy budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku tego planu - określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydanej na podstawie obowiązujących ustaw,
  4. inwestycja dotyczy budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, którego budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2002 r., a ponadto zakończenie nastąpiło przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego w którym, zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę i zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku,
  5. do zeznania, składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia podatnik dołączy oświadczenie, według określonego wzoru, o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku,
  6. odsetki od kredytu udzielonego podatnikowi: zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt 2;
    nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone odsetki zwiększyły podstawę obliczenia podatku,
    nie zostały odliczone od przychodów na podstawie art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
  7. podatnik lub jego małżonek nie korzystał lub nie korzysta z odliczenia od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe przeznaczonych na:
  • zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie wieczystego prawa użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego;
  • budowę budynku mieszkalnego;
  • wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej;
  • zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej;
  • nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne;
  • przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia;
  • systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo-kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Odliczenie przez podatnika odsetek od kredytu mieszkaniowego - stosownie do art. 26b ust. 4 ustawy - obejmuje wyłącznie odsetki:

  1. naliczone za okres począwszy od 1 stycznia 2002 r., z zastrzeżeniem ust. 5 i zapłacone od tego dnia;
  2. od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty stanowiącej iloczyn 70 mkw. powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego dla celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy, określonej na rok zakończenia inwestycji (w latach 2004 - 2005 - 189.000 zł).

W świetle art. 26b ust. 3 pkt 6 ustawy odliczeniu, o którym mowa w ust. 1 nie podlegają odsetki od kredytów wykorzystanych na nabycie gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu w związku z inwestycją wymienioną w ust. 1; w przypadku wykorzystania kredytu na cele wymienione w ust. 1 oraz na nabycie gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu odliczeniu nie podlegają odsetki od części kredytu ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostają wydatki na nabycie gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu w łącznych wydatkach, o których mowa w ust. 2 pkt 5.

Zgodnie z art. 26b ust. 5-7 ustawy podatnik ma możliwość skorzystania z przedmiotowej ulgi podatkowej dopiero po zakończeniu inwestycji, a zatem może dokonać pierwszego odliczenia odsetek w rocznym zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym inwestycja została zakończona. Odliczeniu będą podlegały wówczas odsetki naliczone i zapłacone po dniu zaciągnięcia kredytu do końca roku, w którym zakończono inwestycję. A więc odsetki zapłacone przed rokiem zakończenia inwestycji mogą być odliczone od podstawy obliczenia podatku, ale dopiero za rok podatkowy, w którym podatnik po raz pierwszy odliczył odsetki. Odsetki takie mogą zostać również odliczone od dochodu uzyskanego w roku podatkowym bezpośrednio następującym po roku, w którym podatnik po raz pierwszy odlicza odsetki. Wówczas odliczeniu podlega wyłącznie różnica między sumą odsetek przypadających do odliczenia, a kwotą odsetek faktycznie odliczonych w roku, w którym podatnik dokonał pierwszego odliczenia.

Odnośnie zaś zapytania dotyczącego możliwości odliczenia od podatku wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych i wykonania instalacji w budynku mieszkalnym w ramach tzw. ulgi remontowo-modernizacyjnej będą miały zastosowanie n.w przepisy.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. poniesione w latach 2004 - 2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego.

Za taki tytuł prawny uważa się m.in.: akt własności, decyzję administracyjną, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, umowę podnajmu lub poddzierżawy, dowód stwierdzający nabycie w drodze kupna, spadku lub darowizny.

Ponadto przedmiotowe wydatki:

  • mieszczą sie w zakresie Rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów i wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. z 1996 r. Nr 156, poz. 788);
  • zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej (art. 27a ust. 1 pkt 6 ustawy);
  • nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraznie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy);
  • dotyczą budynków mieszkalnych znajdujących się na terytorium RP (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy);

Zatem o ile przytoczone wyżej warunki ulgi zostaną spełnione łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia od podatku 19% poniesionego wydatku.

Oznacza to, iż poniesione przez podatnika wydatki, związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym, zajmowanym przez podatnika na podstawie tytułu prawnego, a związane z jego modernizacją mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli budynek ten zgodnie z odrębnymi przepisami został oddany wcześniej do użytkowania i spełnione zostaną wyżej omówione warunki. Momentu zakończenia budowy (oddania obiektu do użytkowania) nie definiuje ww. ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zagadnienia budowy budynku mieszkalnego regulują natomiast przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. nr 106, poz. 1126 ze zm.). Prawo to normuje, zgodnie z art. 1, działalność obejmującą sprawy projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych oraz określa zasady działania organów administracji w tych dziedzinach. W myśl art. 54 powołanej ustawy - Prawo budowlane, do używania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy. Zakończenie budowy obiektu budowlanego następuje w momencie, gdy odpowiada on warunkom, jakie przewiduje prawo budowlane. Obiekt powinien być w takim stanie, by mógł zostać przeprowadzony jego odbiór i by można było przekazać go do normalnej eksploatacji i użytkowania. Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż dopiero po złożeniu stosownego zawiadomienia o zakończeniu budowy można korzystać z ulgi remontowo - modernizacyjnej nowo wybudowanego budynku mieszkalnego.

Ponadto w przedstawionym stanie faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, iż wydatki poniesione przez Pana po podpisaniu ww. protokołu są faktycznie wydatkami na dokończenie budowy tego domu i jego wykończenie.

W świetle powyższych unormowań oraz przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, że przysługiwało Panu będzie prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku, w zeznaniu podatkowym za 2005 r., wydatków poniesionych na spłatę odsetek od kredytu w części dotyczącej zakupu nowo wybudowanego budynku mieszkalnego od developera, przy jednoczesnym spełnieniu wyżej opisanych warunków. Natomiast nie będą podlegały odliczeniu wydatki poniesione na spłatę odsetek od kredytu w części dotyczącej zakupu gruntu pod ww. budynkiem. Na dzień wydania niniejszego postanowienia nie upłynął bowiem termin wskazany w art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. a, tzn. od uzyskania pozwolenia na budowę do zakończenia budowy nie minęły trzy lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym uzyskano pozwolenie na budowę, mimo iż jeszcze nie dokonał Pan zawiadomienia o zakończeniu budowy. Zatem kwotę spłaconych odsetek należy wyliczyć stosownie do postanowień c/w art. 26b ust. 3 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do zagadnienia jakim jest równoczesne skorzystanie przez Pana z ulgi remontowo-modernizacyjnej Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż skoro w momencie ponoszenia ww. wydatków związanych z dokończeniem budowy i pracami wykończeniowymi w budynku mieszkalnym nie nastąpiło zawiadomienie do właściwego organu o zakończeniu robót budowlanych, tym samym wydatki te nie podlegają odliczeniu w ramach ww. ulgi w 2004 r. ani nie będą podlegały w 2005 r.

W myśl art. 14b § 1 i 2 ww. Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj