Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PDI-415-33/05
z 25 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI-415-33/05
Data
2005.04.25



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
członek zarządu
diety
wspólnota mieszkaniowa


Pytanie podatnika
Zwlnienie z opodatkowania diet otrzymywanych przez członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej.


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 216 par.1, art. 14a par.1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60/ o rozpatrzeniu pisma z dnia 14 marca 2005r., które wpłynęło do tut. organu podatkowego w dniu 24 marca 2005r. w sprawie udzielenia informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia z opodatkowania diet otrzymywanych przez członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej stwierdza, że stanowisko zajęte przez jednostkę jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 14 marca 2005r. zwrócono się z zapytaniem dotyczącym opodatkowania diet otrzymywanych przez członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej, które w ocenie pytającej jednostki korzystają ze zwolnienia od podatku jako świadczenia otrzymane w związku z pełnieniem obowiązków obywatelskich i społecznych /zgodnie z art. 21 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych/.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że członkowie zarządu wspólnoty otrzymują, na podstawie uchwały wspólnoty, zryczałtowane diety, które stanowią zwrot ponoszonych przez członków zarządu kosztów z tytułu m.in. dojazdów samochodem, dyżurów w biurze i na posiedzeniach zarządu, rozmów telefonicznych z telefonów prywatnych.
W oparciu o stan prawny obowiązujący w 2005r. wyjaśnia się co następuje.

Stosownie do treści art. 9 ust.1 stawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzemieniu obowiązującym w 2005r., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52,52a oraz dochodów od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust.1 pkt 17 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Pod pojęciem obowiązków społecznych należy rozumieć pełnienie funkcji w danej instytucji jako reprezentant społeczności branie udziału w rozwiązywaniu problemów społeczności i działanie w jej interesie. A zatem będą to czynności służące do zaspakajania potrzeb społeczeństwa podejmowane dla dobra ogółu. Natomiast za czynności obywatelskie uznaje się takie czynności wykonywane m.in. przez osobę prywatną, ochotnika służące zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu np. służące doraźnej pomocy władzom i działające jako instytucje tymczasowe. Pojęcie czynności społecznych i obywatelskich odnosi się wyłącznie do zdań publicznych i państwowych i nie może obejmować funkcji związanych z zarządzaniem jednostką nie pracującą dla dobra ogółu społeczeństwa, nawet jeżeli są to czynności podejmowane "społecznie" w tym rozumieniu, że są niezwiązane z zatrudnieniem lub gdy wynagrodzenie skalkulowane jest na poziomie uwzględniającym zwrot kosztów poniesionych na jego pozyskanie. Ponadto ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu mogą korzystać te diety lub zwrot kosztów, które zostały określone /tak nazwane/ ustawowo, zaś samo nazwanie przez świadczeniobiorcę lub świadczeniodawcę, wypłacanych środków jako "diety" lub "zwrot kosztów" nie powoduje zmiany kwalifikacji takich dochodów. Z przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali /Dz.U. z 2000r. Nr 29, poz. 355 ze zmianami/, nie wynika, by zarząd wspólnoty mógł otrzymywać diety lub zwrot kosztów zaś ustawa wyraźnie wskazuje na możliwość przyznania zarządowi wynagrodzenia.

A zatem wynagrodzenia otrzymywane przez członków zarządu wspólnoty mieszkaniowej nie będą stanowiły przychodów wolnych od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Równocześnie należy wspomnieć, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b zwolnieniu od podatku podlegają diety i inne należności za czas podróży osoby nie będącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust.13.
Natomiast w ust. 13 ww. przepisu art. 21 zaznaczono, że przepis ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy /urzędy/ władzy lub administracji państwowej lub samorządowej oraz jednostki organizacyjnej im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.


A zatem ze zwolnienia od podatku mogłaby korzystać ta część świadczenia otrzymywanego przez członków zarządu wspólnoty, która zostałaby przyznana za czas podróży służącej realizacji zadań wspólnoty.


Mając powyższe na względzie tut. organ podatkowy stwierdza, że stanowisko wyrażone przez jednostkę we wniosku jest nieprawidłowe.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku i według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b par.1 ww. Ordynacji podatkowej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta. Jeżeli podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a par.4 , jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14a par.4 ww. Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie.
Zażalenie, zgodnie z przepisami art. 236 par.2 , art. 220 i 223 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia, do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego.
Zażalenie winno zawierać, zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej, zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj