Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kętrzynie
US.X/443-34/05
z 12 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.X/443-34/05
Data
2005.04.12



Autor
Urząd Skarbowy w Kętrzynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
samochód ciężarowy
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika
- dotyczy kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur potwierdzających zakup samochodu ciężarowego oraz paliwa do tego samochodu.


Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kętrzynie na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60), postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy zawarte w piśmie z dnia 30.03.2005 r., jako prawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 30.03.2005 r., (uzupełnionym pismem z dnia 05.04.2005 r.) zwrócił się Pan z zapytaniem w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur potwierdzających zakup samochodu ciężarowego oraz paliwa do tego samochodu. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na potrzeby prowadzonej działalności (usługi budowlane) zamierza Pan zakupić z komisu samochód - zarejestrowany jako ciężarowy - marki Volkswagen transporter, rok produkcji 1998 r., dopuszczalna ładowność 995 kg, liczba miejsc 6, na który to samochód osoba sprzedająca nie posiada świadectwa homologacji.

Powyższe dane wynikają z dowodu rejestracyjnego.

Zdaniem Pana, dopuszczalna ładowność pojazdu jest większa niż określona wzorem wskazanym w art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a tym samym ma Pan prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 86 ust. 3, 5 i art. 88 ust. 1 pkt 3 powołanej wyżej ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona wg wzoru:

DŁ=357kg + n x 68 kg

gdzie:

DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,

n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy,

  • kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrz wspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000,- zł.

Przepis art. 86 ust. 5 ustawy stanowi, że dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazd, które w wyciągu zeświadectwa homologacji lub odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust 3.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika: paliw silnikowych,oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5.

Zdaniem tut. organu, ww. przepis nie ma zastosowania, jeżeli pojazd posiada kryteria konstrukcyjne samochodu ciężarowego przeznaczonego wyłącznie do przewozu towarów.

Z art. 86 ust. 5 ustawy nie wynika, że brak świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, jest podstawą do uznania pojazdu jako samochód osobowy, o którym mowa w art. 86 ust. 3. Za samochody osobowe, w rozumieniu ww. przepisu, uznaje się bowiem tylko takie pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisie decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania homologacji nie mają określonej ładowności lub ilości miejsc, nie zaś takie, w stosunku do których podatnik nie jest w stanie przedłożyć ww. dokumentów.

Zgodnie z cytowanymi wyżej przepisami podatnikom nabywającym samochody inne niż osobowe, które nie posiadają świadectwa homologacji producenta lub importera wymaganej dla tego rodzaju samochodów nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku o całą kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem tych pojazdów, a także prawo obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w stosunku do paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu.

Powyższa zasada nie dotyczy jednak pojazdów, które bezspornie są samochodami ciężarowymi czy specjalistycznymi i jako nowe samochody (wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy) posiadają na taki właśnie typ pojazdu świadectwo homologacji. Z przepisów nie wynika, aby sam brak powyższych dokumentów skutkował uznaniem tego pojazdu za samochód osobowy. Świadectwo homologacji typu wydawane jest na określony model samochodu, którego wersje mogą różnić się między sobą.

Należy zatem uznać, że jeżeli samochód wykorzystywany jest do wykonywania czynności opodatkowanych, to ma Pan prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie samochodu marki Volkswagen Transporter oraz z faktur dotyczących nabycia paliwa do ww. samochodu, który zgodnie z dowodem rejestracyjnym ma dopuszczalną ładowność 995 kg i 6 miejsc.

Ponadto tut. organ informuje, że:

  • interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,
  • interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany bądź uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia - za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kętrzynie - do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 Ordynacji podatkowej.

W przypadku zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,- zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj