Interpretacja Izby Celnej w Gdyni
320000-PA-9110-I-6/05/MW
z 9 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
320000-PA-9110-I-6/05/MW
Data
2005.06.09



Autor
Izba Celna w Gdyni


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
gaz płynny
skład podatkowy
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Czy możliwy jest przewóz ze składu podatkowego do kontrahentów w jednej autocysternie gazu wyprowadzonego ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy łącznie z gazem wyprowadzonym ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy?


DECYZJA

Dyrektor Izby Celnej w Gdyni działając na podstawie: art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. nr 8, poz. 60), art. 6a ust. 3, art. 6d ust. 1 pkt 4, art. 6e oraz art. 6l ustawy z dnia 24 lipca 1999r. o Służbie Celnej (tekst jednolity z 2004r. Dz. U. nr 156 poz. 1641 z późn. zm.), § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 97 poz. 966 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 19.04.2005r. Spółki na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Gdyni o nr 321000-RPA-9104-4/05/WS z dnia 11.04.2005r. w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym uznał przedstawione stanowisko Strony za nieprawidłowe,

postanawia utrzymać w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 20.01.2005r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Gdyni z zapytaniem dotyczącym interpretacji przepisów w zakresie stosowania art. 6d ust. 1 pkt 4 ustawy o Służbie Celnej, w kwestii dopuszczalności przewozu w jednej autocysternie gazu płynnego wyprowadzonego ze składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy łącznie z gazem wyprowadzonym z tego składu poza wskazaną wyżej procedurą. Strona, prowadząca działalność gospodarczą w Polsce, sprzedaje gaz propan-butan o kodzie CN 2711. W zależności od przeznaczenia gaz sprzedawany jest z opłaconą akcyzą lub w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 01 marca 2004r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych, Spółka magazynuje w składach podatkowych wyłącznie gaz objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Podatnik stał na stanowisku, że nie ma zakazu, w obowiązujących przepisach, przewozu w jednej autocysternie gazu wyprowadzonego ze składu podatkowego w procedurze zwieszenia poboru akcyzy łącznie z gazem wyprowadzonym ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zdaniem Strony przepis art. 6d ust. 1 pkt 4 ustawy o Służbie Celnej dotyczy jedynie przechowywania, a nie przewozu do odbiorców wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym. Poinformowano również, że prowadzona przez Spółkę ewidencja magazynowa pozwala na wyodrębnienie przychodów, rozchodów oraz stanu gazu z podziałem na gaz z opłaconą, zawieszoną oraz zwolnioną akcyzą.

Naczelnik Urzędu Celnego w Gdyni wydał dnia 11.04.2005r. postanowienie nr 321000-RPA-9104-4/05/WS, w którym uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 19.04.2005r. przedsiębiorstwo wniosło zażalenie na powyższe postanowienie, zarzucając naruszenie art. 6d ust. 1 pkt 4 ustawy o Służbie Celnej, poprzez jego niewłaściwą interpretację. Zdaniem Strony nie ma podstaw prawnych do zakazu przewozu w jednej autocysternie gazu o różnym statusie prawnym, ponieważ przedmiotowy przepis dotyczy jedynie przechowywania, a nie dotyczy przewozu. Ponadto przedmiotowa interpretacja jest niezgodna z § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych, poprzez rozszerzenie jego zastosowania.

Zdaniem organu II instancji przepis art. 6d ust. 1 pkt 4 ustawy o Służbie Celnej nakłada na podmioty podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu obowiązek zapewnienia warunków i środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli, w tym: przechowywania w oddzielnych naczyniach i pomieszczeniach wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym, do których należy między innymi gaz propan-butan o kodzie CN 2711. Powyższy przepis odnosi się nie tylko do przechowywania towaru w magazynach lub składach podatkowych - jak sugeruje Podatnik. Nie można przewozić towaru bez jego odpowiedniego przechowywania w oddzielnych naczyniach, zabezpieczonych urzędowo, np. w autocysternie. Przepis ten można odnieść zarówno do sposobu przechowywania towaru w składzie podatkowym, jak i do sposobu przechowywania przewożonego wyrobu. Nie budzi wątpliwości fakt, że w autocysternie również przechowuje się wyrób. Wyroby objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy są specyficznym towarem, do których mają zastosowanie odrębne, szczegółowe przepisy, określone zarówno w ustawie o Służbie Celnej, jak i w ustawie o podatku akcyzowym.

W myśl art. 6a ust. 3 ustawy o Służbie Celnej szczególny nadzór podatkowy polega między innymi na kontroli przemieszczania niektórych wyrobów akcyzowych. Wykonanie czynności kontrolnych jest niemożliwe w przypadku wspólnego przewożenia gazu o różnym statusie prawnym. Ustawodawca w ustawie o podatku akcyzowym obowiązkom względem towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, poświęcił odrębne przepisy w rozdziale I działu II. Natomiast procedura przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą określona jest w rozdziale VI, działu II powyższej ustawy. Zgodnie z przytoczonymi argumentami skoro do towarów o różnym statusie prawnym stosuje się odrębne przepisy, to są to dwie różne procedury, charakteryzujące się inną polityką postępowania. Zauważyć w miejscu tym należy, że wspomniany rozdział VI działu II mówi o przemieszczaniu (dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym) wyrobów zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą, natomiast brak jest unormowań co do przemieszczania towarów na terenie kraju, od których akcyza została zapłacona. W związku z powyższym wystąpi sytuacja, w której w jednym naczyniu transportowym będzie towar podlegający kontroli szczególnego nadzoru podatkowego i nie podlegający tej kontroli. Nie jest więc dopuszczalne przewożenie gazu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy łącznie z gazem z zapłaconą akcyzą. Z mocy obowiązujących przepisów wynika, że podmiot podlegający szczególnemu nadzorowi podatkowemu musi w każdej sytuacji zapewnić warunki i środki do sprawnego przeprowadzenia kontroli. Nie budzi wątpliwości fakt, że w momencie przewożenia gazu o różnym statusie prawnym w jednej autocysternie kontrola taka będzie niemożliwa. Prowadzona przez przedsiębiorstwo ewidencja dotyczy tylko magazynowania towaru w składzie podatkowym i nie jest wystarczająca w sytuacji przewozu towaru, jego kontroli podczas przewozu oraz ustalania wysokości ubytków.

Reasumując należy stwierdzić, że wyroby akcyzowe zharmonizowane, w tym także gaz, objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinny być przewożone w sposób umożliwiający ich wyodrębnienie, czyli w oddzielnych, zabezpieczonych urzędowo naczyniach lub pojemnikach. Tylko taki sposób przewozu gwarantuje organowi celnemu warunki do sprawnego i rzetelnego przeprowadzenia kontroli objętego szczególnym nadzorem podatkowym wyrobu, w tym zapewnia możliwość ustalenia faktycznej wysokości ubytków powstałych podczas jego przewozu. Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz stan prawny obowiązujący w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Niniejsza decyzja jest ostateczna w toku instancji. Od decyzji na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 z późń. zm.) przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wniesiona za pośrednictwem Dyrektora Izby Celnej w Gdyni w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia w trybie art. 50-62 przywołanej ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj