Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/VR/4407/14-25/05/JM
z 2 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/VR/4407/14-25/05/JM
Data
2005.06.02



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne


Słowa kluczowe
opłata eksploatacyjna


Pytanie podatnika
Czy nadpłaty wynikłe z miesięcznych albo kwartalnych rozliczeń wpłat przez członka spółdzielni, stanowią obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług.



D E C Y Z J A


Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 i art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8/2005, poz.60), art. 19 ust. 13 pkt 11, art. 29 ust. 2 ustawy z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami), po rozpatrzeniu zażalenia złożonego przez Spółdzielnię Budownictwa na postanowienie Naczelnika Urzędu w Wołominie z dnia 15.03.2005 r. nr 1442/TP/44/554/05 uznające za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy - Spółdzielni Budownictwa - przedstawione we wniosku złożonym w dniu 21.02.2005 r., uzupełnionym w dniu 15.03.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


P O S T A N A W I A


utrzymać w mocy postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wołominie.


U Z A S A D N I E N I E


Wnioskiem z dn. 21.02.005 r., uzupełnionym w dniu 15.03.2005 r. Spółdzielnia Budownictwa wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wołominie z zapytaniem czy nadpłaty wynikłe z miesięcznych albo kwartalnych rozliczeń wpłat przez członka spółdzielni, stanowią obrót będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Z wniosku wynika, że nadpłaty, o których mowa wyżej pomniejszają wysokość opłat w następnym okresie bądź pozostają nadal na koncie członka do rozliczenia w następnym okresie. Spółdzielnia nie gromadzi nadpłat na oddzielnym koncie i nie ma z tego tytułu żadnych korzyści.Spółdzielnia uważa, że tego rodzaju nadpłaty nie są zaliczkami na poczet przyszłych świadczeń, a więc nie stanowią obrotu będącego podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Po rozpatrzeniu powyższego wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie wydał postanowienie z dnia 15.03.2005 r. nr 1442/TP/44/554/05 uznające za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy.Na powyższe postanowienie Strona złożyła zażalenie, w którym nie zgadza się ze stanowiskiem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wołominie.Strona wnosi o zmianę postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wołominie, przez przyjęcie interpretacji przepisów art. 29 ust.2 w związku z art. 19 ust. 11 i 13 ustawy o podatku od towarów i usług przedstawionej we wniosku Strony z dn. 17.02.2005 r. W ocenie Strony nadpłaty, o których mowa wyżej nie są zaliczkami na poczet przyszłych okresów bowiem wpłacający nie określił, że jest to zaliczka na poczet opłat za okresy przyszłe.


Rozpatrując zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza co następuje:


Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności - z tytułu czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, członków spółdzielni będących właścicielami lokali lub na rzecz właścicieli lokali, niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177).
Jednocześnie w art. 43 ust. 1 pkt 11 wyżej cyt. ustawy postanowiono, że zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielnibędących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Ponadto zgodnie z art. 109 ust. 3 wyżej cyt. ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ww. ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia za czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, członków spółdzielni będących właścicielami lokali lub na rzecz właścicieli lokali, niebędących członkami spółdzielni, na podstawie statutu pobiera opłaty tzw. czynszowe min.: za eksploatację i utrzymanie ich lokali, eksploatację i utrzymanie nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni lub nieruchomości wspólnych, za zobowiązania spółdzielni z innych tytułów, fundusz remontowy oraz za działalność społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię.

Zatem na podstawie wyżej przytoczonych przepisów przychody uzyskiwane od członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych, niebędących członkami spółdzielni z opłat czynszowych są zwolnione od podatku i winny być uwzględniane w prowadzonej zgodnie z art. 109 ustawy o podatku od towarów i usług ewidencji.
Mając powyższe na uwadze Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż sporne nadpłaty należy włączyć do obrotu zgodnie z zapisem art. 29 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W zażaleniu Strona podnosi, że mieszkańcy dokonują często wpłat ponad wysokość czynszu miesięcznego która stanowi nadpłatę. Ujęcie tej nadpłaty w deklaracji VAT-7 zdaniem podatnika wiąże się z dużym nakładem pracy. Dyrektor Izby Skarbowej wyjaśnia, iż nie jest uprawniony do zmiany przepisów, które nakładają obowiązek rozliczania w deklaracji VAT-7 dostaw towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju które są zwolnione od podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanowił jak na wstępie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj