Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.VI/I-415-75-V/05
z 19 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.VI/I-415-75-V/05
Data
2005.05.19



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
dokumentowanie wydatków
dowód poniesienia wydatku
faktura VAT
ulga remontowa


Pytanie podatnika
Czy otrzymana faktura jest warunkiem uzyskania ulgi, czy dokumentem potwierdzającym ich spełnienie? Czy powodem pozbawienia Pana prawa do ulgi jest błędna interpretacja prawa, czy też „w polskim prawie podatkowym obowiązuje zasada sankcji karnych wobec osób poszkodowanych poprzez naruszenie prawa przez inne osoby”?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 tekst jedn.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Pana zawarte we wniosku z dnia 02.03.2005 r. jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 02.03.2005 r. (data wpływu 11.04.05 r.) uzupełnionym w dniu 02.05.br. zwrócił się Pan z prośbą o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2003 r. wymieniał Pan okna w swoim mieszkaniu. Wymianę zlecił Pan Gdańskiej Fabryce okien będącej płatnikiem podatku VAT. Zlecenie zaś złożył Pan u regionalnego przedstawiciela wykonawcy okien działającego w Olsztynie w Punkcie Przyjęcia Zleceń. Wyjaśnia Pan, iż z powodu konfliktu pomiędzy Fabryką a Punktem Przyjęcia Zleceń, po zapłaceniu za wykonaną usługę, otrzymał Pan fakturę wystawioną przez inny podmiot. Faktura ta nie posiada numeru, pieczątki i dat. Przez prawie rok bezskutecznie próbował Pan uzyskać od wykonawcy zlecenia prawidłową fakturę. Pana pisma kierowane do Fabryki pozostawały bez odpowiedzi a osoba prowadząca Punkt winą obciążała Fabrykę.

Pyta się Pan czy otrzymana faktura jest warunkiem uzyskania ulgi, czy dokumentem potwierdzającym ich spełnienie... Ponadto prosi Pan o wyjaśnienie, czy powodem pozbawienia Pana prawa do ulgi jest błędna interpretacja prawa, czy też „w polskim prawie podatkowym obowiązuje zasada sankcji karnych wobec osób poszkodowanych poprzez naruszenie prawa przez inne osoby”...

Pana zdaniem spełnia Pan wszystkie zależne od Pana warunki do uzyskania ulgi remontowej, gdyż poniósł Pan wydatek remontowy i wykonanie usługi zlecił Pan płatnikowi podatku VAT. Twierdzi Pan, iż zrobił wszystko co było wymagane i dopuszczone prawem aby spełnić wymagane warunki do uzyskani ulgi.

Jak wyjaśniono już Panu w piśmie z dnia 14 i 29.04.2004 r. znak:US.II-PDF/415/43/04, w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 27 a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), który stanowi, że podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 obliczony zgodnie z art. 27 i obniżony zgodnie z art. 27 b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Stosownie do postanowień art. 27 a ust. 3 pkt 2 ustawy kwota o którą zmniejsza się podatek nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat poczynając od 01 stycznia 2003 r. - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 – 19 % kwoty poniesionych wydatków nie więcej jednak niż: 3% limitu określonego w ust. 2 (...) jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej; 2,5% w/w limitu (...) jeżeli wydatki dotyczą lokali mieszkalnych – z tym, że w razie zbiegu uprawnień do odliczeń z tyt. obu wskazanych wyżej wydatków, łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć kwoty limitu określonego dla budynku mieszkalnego.

W myśl art. 27a ust. 6 wysokość wydatków poniesionych przez podatnika ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym że wydatki na remont i modernizację ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty.

Zacytowane wyżej przepisy dotyczące zasad skorzystania z ulgi na remont i modernizację zawierają niepełną listę warunków jakie podatnik obowiązany jest spełnić chcąc skorzystać z tej ulgi. Odnoszą się bowiem one tylko do problemu jaki porusza Pan w swoim piśmie.

Stąd też otrzymanie faktury, o której stanowi przepis art. 27 a ust. 6 pkt 1 jest zarówno warunkiem (jednym z warunków) dającym prawo uzyskania ulgi, jak też dokumentem potwierdzającym, że usługa na rzecz Pana została wykonana. Każda zatem inna faktura niż ta, o której mowa w przepisach określających zasady i warunki skorzystania z ulgi na remont i modernizację – art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jednocześnie niespełniająca wymogów, o których mowa w § 35 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. W sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) nie uprawnia podatnika do skorzystania z omówionej wyżej ulgi.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie odnosząc się w tej części do drugiego zadanego pytania stwierdza, ze prawa do w/w ulgi podatkowej nie pozbawiła Pana prawidłowa interpretacja przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 14.04.2004 r. oraz 29.04.2004 r. lecz brak z Pana strony możliwości wypełnienia, niezbędnych w Pana sprawie, warunków tej ulgi, czyli jak sam Pan wskazuje brak faktury wystawionej przez podatnika podatku VAT, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie wyjaśnia ponadto, iż może Pan za skutki finansowe jakie poniósł Pan z powodu niemożności skorzystania z w/w ulgi wystąpić na drogę sądową wobec osób, które zawiniły, iż takiej faktury Pan nie otrzymał. Podkreślić natomiast należy, iż za skutki umów zawieranych pomiędzy stronami umowy, które strony mogą dowolnie określać, nie ponosi odpowiedzialności Skarb Państwa działający poprzez organy podatkowe.

W myśl art. 14b § 1 i 2 ww. Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj