Interpretacja Urzędu Skarbowego w Namysłowie
PP/443-10/05
z 7 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-10/05
Data
2005.06.07



Autor
Urząd Skarbowy w Namysłowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi remontowo-budowlane


Pytanie podatnika
Jaka stawką podatku od towarów i usług są opodatkowane usługi polegające na montażu drzwi w obiektach budownictwa mieszkaniowego, które podatnik wykonuje z materiałów zakupionych przez siebie ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2005 r. (data wpływu - 6 kwietnia 2005 r.) o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej określenia stawki podatku od towarów i usług dla świadczonych przez Spółkę usług montażu drzwi wraz z materiałami użytymi do ich montażu w budynkach mieszkalnych, jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 6 kwietnia 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta, starosta albo marszałek województwa) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 ww ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Jak wynika z treści pisma, wykonywana przez Spółkę działalność polega na świadczeniu kompleksowej usługi montażu drzwi obejmującej między innymi zakup niezbędnych materiałów do ich montażu (skrzydło drzwiowe, elementy drzwi - klamki, zawiasy, zamki, wizjer, ościeżnica, próg oraz materiały dodatkowe związane z murarską obróbką przy montażu) oraz koszty robocizny. Cena za wykonaną usługę ustalona jest w kwocie ryczałtowej, bez wyszczególniania ceny materiałów i ceny robocizny. W celu wykonania usługi Spółka korzysta z pracy zatrudnionych monterów, nadto montaże zlecane są innym firmom, które zajmują się działalnością usługową związaną z samym ich montażem. Spółka informuje także, że montaże są dokonywane głównie na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej w budynkach i lokalach mieszkalnych. Ponadto Spółka informuje, że nie jest i nie była producentem materiałów używanych przy wykonywaniu usług. W oparciu o przedstawiony stan faktyczny Spółka wyraża pogląd, że w przypadku świadczenia takich usług, zaliczanych do usług o charakterze budowlanym, wykonywanych w budynkach mieszkalnych, prawidłowe jest zastosowanie stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Zgodnie z art. 146, ust. 1 pkt 2 lit. a i b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w okresie od przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę podatku w wysokości 7% w odniesieniu do:

a/ robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,

b/ obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Natomiast przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, zgodnie z art. 146, ust. 2 ww ustawy, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.Stosownie do art. 2 pkt 12 powołanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budownictwa wg grupowań: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencja Prezydenta RP.

W świetle powyższych unormowań prawnych znaczenie dla zastosowania obniżonej do 7% stawki podatku od towarów i usług ma więc nie tylko sam rodzaj wykonywanych prac, ale także zaklasyfikowanie obiektu budowlanego, w którym wykonywane są prace, do obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Jak wynika z treści pisma Spółki, wykonywana przez nią działalność polega na świadczeniu usług montażu drzwi obejmujących zakup wszystkich niezbędnych elementów i materiałów potrzebnych do realizacji tych usług, takich jak: skrzydła drzwiowe, elementy drzwi - klamki, zawiasy, zamki, wizjery, ościeżnice, progi oraz materiały dodatkowe związane z murarską obróbką przy montażu.Przedmiotem zamówienia składanego przez klienta jest określona usługa budowlana polegająca na montażu drzwi i za taką usługę Spółka ustala swoje wynagrodzenie.

Zatem, jeżeli usługi montażu drzwi z zakupionych materiałów wykonywane są w obiekcie zaliczanym do obiektów budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanych dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a na powyższą okoliczność Spółka zawarła ze zleceniodawcą stosowną umowę cywilnoprawną, określającą całościową wycenę usługi - bez wyszczególnienia kosztów materiałów i kosztów robocizny, to do całej wartości usługi należy stosować stawkę podatku właściwą ze względu na rodzaj robót, określoną w art. 146, ust. 1 pkt 2 lit. a ww ustawy, tj. 7% stawkę podatku.

Jednocześnie tut. organ wyjaśnia, że każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności, również w zakresie klasyfikacji oraz prawidłowego jego opodatkowania. Samo nazwanie wykonywanych czynności usługą budowlaną nie decyduje bowiem o jej faktycznym charakterze. W przypadku trudności w uzyskaniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 146 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 w związku z art. 14 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje zażalenie.

Zażalenie, zgodnie z art. 223 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 1, ust. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity z 2004 r. Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość tej opłaty określona została w załączniku do ww ustawy i wynosi 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj