Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście
PB1/423/15/03/WK
z 28 sierpnia 2003 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PB1/423/15/03/WK
Data
2003.08.28



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
koszty uzyskania przychodów
środek trwały
wartość początkowa środka trwałego


Pytanie podatnika
Czy przy dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych od ujawnionych środków trwałych, nie objętych dotychczas ewidencją a wprowadzonych do używania, można stosować zasady amortyzacji przewidziane dla fabrycznie nowych środków trwałych?


Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście w odpowiedzi na pismo z dnia 30.06.2003 r. w sprawie dot. możliwości dokonania odpisów amortyzacyjnych od ujawnionych środków trwałych wg zasad określonych w art. 16k ust. 4-6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), tj. wg zasad określonych dla fabrycznie nowych środków trwałych, zaliczonych do grupy 3-6 Klasyfikacji Środków Trwałych - działając w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) przekazuje poniższe informacje:

Jak słusznie zauważa podatnik zgodnie z zapisami art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) urząd skarbowy ma obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Mając na uwadze powyższe Urząd informuje, że zgodnie z zapisami art. 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.): Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a - 16m. Tymi odrębnymi przepisami jest głównie ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.), która w sposób precyzyjny i jednoznaczny określa zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych. Tak więc wszelkie wewnętrzne uregulowania i procedury, w tym: czas, okres i sposób rozliczania projektów inwestycyjnych, weryfikacja zasadności ponoszenia kosztów, przypisywanie kosztów do poszczególnych CPK, weryfikacja ponoszenia kosztów do planów finansowych i kontrolingowych, rozliczanie kosztów w ramach wewnętrznych budżetów, kontrola audytu wewnętrznego i inne, nie stanowią i nie mogą stanowić przesłanki do odstępstwa od ustawowo uregulowanych zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przepis art. 16d ust. 2 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że składniki majątku należy wprowadzić do ewidencji najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. W celu doprecyzowania tych przepisów dodano zdanie drugie, zgodnie z którym, późniejszy termin wprowadzenia do ewidencji uznaje się za ujawnienie środka trwałego. A zatem z przepisu tego wynika, że jeśli środek trwały zostanie oddany do używania a dopiero w późniejszym terminie zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych, to należy traktować go jako ujawniony środek trwały. Natomiast zgodnie zpostanowieniami art. 16h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku ujawnionych środków trwałych nie objętych dotychczas ewidencją, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji. Wartość początkowa ujawnionych środków trwałych winna być ustalona na ogólnych zasadach, wynikających z przepisu art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tak więc zapisy art. 16d ust. 2 nie zmieniają, w żadnym przypadku, generalnej zasady ewidencji środków trwałych, a jedynie regulują konsekwencje nieterminowego wprowadzenia do ewidencji wydanych do użytkowania środków trwałych. Tym samym zawarte w piśmie podatnika sformułowanie, iż „późniejsze wprowadzenia środka trwałego do ewidencji jest dopuszczalne ...", jest zdaniem Urzędu zbyt daleko idącym wnioskiem.

Zgodnie ze znowelizowanym art. 16k ust 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dniem 5 września 2002 r. ustawodawca ustalił odmienny sposób amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych, zgodnie z którym od wartości początkowej tych środków trwałych, zaliczonych do grupy 3-6 Klasyfikacji Środków Trwałych podatnik może dokonywać odpisów amortyzacyjnych w pierwszym roku podatkowym w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji w wysokości 30% ich wartości. Podatnicy mogą dokonać tego odpisu jednorazowo, jednak nie wcześniej niż w miesiącu w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji. W sytuacji gdyby wysokość odpisów amortyzacyjnych stanowiących 30% wartości początkowej środka trwałego była niższa od odpisów ustalonych metodą degresywną przy zastosowaniu współczynnika 2,0 można dokonywać odpisów amortyzacyjnych w pierwszym roku podatkowym przy zastosowaniu stawek z Wykazu podwyższony o współczynnik 3,0 (art. 16k ust. 5 ustawy). W takiej sytuacji roczną kwotę amortyzacji ustala się w proporcji do liczby pełnych miesięcy pozostałych do końca roku od momentu wprowadzenia środka trwałego do ewidencji. W następnym roku podatkowym odpisów można dokonywać metodą liniową bądź metodą degresywną (art. 16k ust. 6 ustawy).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jak również innych ustaw podatkowych nie definiują co należy rozumieć pod pojęciem fabrycznie nowego środka trwałego. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN - „nowy" - tzn. dopiero co zrobiony, nie używany, świeżo powstały (Słownik Języka Polskiego. Warszawa. 1984 r. t. II. s/ 398). A zatem „fabrycznie nowy środek trwały", będzie to z pewnością środek trwały, który nie był wcześniej eksploatowany (używany) zarówno przez samego podatnika, jak i przez podmiot, od którego został on nabyty.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik zakupuje składniki majątkowe, zaliczane do środków trwałych jako spełniające przesłanki o których mowa w art. 16a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast wprowadzenie ich do ewidencji środków trwałych następuje w terminie późniejszym, a zatem rozumieć należy, iż przedmiotowe środki trwałe zostają oddane do użytkowania natomiast ich wprowadzenie do ewidencji następuje w terminie późniejszym w związku z czym zakwalifikowana zostają do ujawnionych środków trwałych.. W przedstawionej sytuacji brak jest podstaw do zastosowania odpisów amortyzacyjnych od ww. środków trwałych wg przedstawionej powyżej metody amortyzacji, wynikającej z przepisu art. 16k ust. 4-6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem uprawnienie takie przysługuje jedynie w przypadku „fabrycznie nowych środków trwałych" nie używanych przez podatnika przed ich wprowadzeniem do ewidencji. W sytuacji kiedy podatnik użytkuje środek trwały a następnie w terminie późniejszym wprowadza go do ewidencji, to w tym momencie środek ten jako używany wcześniej przez podatnika utracił już przymiot środka fabrycznie nowego z racji jego wcześniejszego używania.

W kontekście opisanej sytuacji zastosowanie metody amortyzacji, o której mowa w art. 16k ust. 4-6 ustawy mogłoby być możliwe w przypadku, jeśli np. podatnik nabędzie lub wytworzy we własnym zakresie środek trwały a jego oddanie do użytkowania nastąpi w terminie późniejszym z równoczesnym wprowadzeniem go do ewidencji środków trwałych - w tym bowiem przypadku środek ten jako wcześniej nieużywany można potraktowaćjako fabrycznie nowy, bez względu na datę jego zakupu bądź wytworzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj