Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olecku
US.III-415/4/05
z 25 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.III-415/4/05
Data
2005.03.25



Autor
Urząd Skarbowy w Olecku


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Deklaracje i zaliczki


Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
dofinansowanie
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
wynagrodzenie za pracę
zakład pracy chronionej
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy dofinansowanie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych należy opodatkować w 2004 i 2005 roku oraz w jaki sposób uwzględnić dofinansowanie w deklaracji CIT-2?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 - tekst jednolity) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olecku w związku z wnioskiem PW "N." spółka z o.o. w G. z dnia 11 marca 2005 r. (data wpływu 14.03.2005 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, stwierdza, że stanowisko Podatnika zawarte we wniosku jest prawidłowe.



UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2005 roku Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "N." Sp. z o.o. w G. zwróciła się z zapytaniem:

Czy dofinansowanie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych należy opodatkować w 2004 i 2005 roku oraz w jaki sposób uwzględnić dofinansowanie w deklaracji CIT-2?
W piśmie został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "N." spółka z o.o. w G. posiada status zakładu pracy chronionej i otrzymuje dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. Otrzymane dofinansowanie księgowane jest w pozostałe przychody (można zaksięgować na zmniejszenie kosztów wynagrodzeń). W deklaracji CIT-2 otrzymane dofinansowanie wstawiamy w przychody, koszty wynagrodzeń wykazujemy w pełnej wysokości oraz pomniejszamy dochód o otrzymane dofinansowanie. Tak wstawione do CIT-2 otrzymane dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu.

Zdaniem Podatnika otrzymane dofinansowanie jest wolne od podatku, natomiast sfinansowane wydatki i koszty z tego tytułu kwalifikują się jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olecku odpowiadając na zapytanie Spółki z dnia 14. 03. 2005 r., dotyczące udzielenia w trybie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych otrzymanego dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, uprzejmie wyjaśnia:

Spółka posiada status zakładu pracy chronionej otrzymuje dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych. Dofinansowanie to Spółka zalicza do pozostałych przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zdaniem Spółki otrzymane dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, zaliczone do pozostałych przychodów, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) jest wolne od podatku. Jednocześnie wynagrodzenia osób niepełnosprawnych sfinansowane z dotacji PFRON nie stanowią dla Spółki kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.



Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony w piśmie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olecku wyjaśnia, iż miesięczne dofinansowanie ze środków PFRON do wynagrodzeń pracowników stanowi przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Do przychodów zalicza się między innymi otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W świetle tegoż artykułu otrzymana dotacja jest przychodem.

Art. 1 pkt 13 lit. a ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957) z dniem 1 stycznia 2004 r. uchylono art. 17 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowił, iż dotacje, subwencje i dopłaty otrzymywane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych są wolne od podatku. Jednakże zwolnienie to, na mocy art. 5 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, stosuje się do dnia 31 grudnia 2004 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003 r. W związku z tym, dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych otrzymywane w 2004 r. z PFRON na zasadach określonych w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych wolne jest od podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie zgodnie z art. 5 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie zaliczenia wynagrodzeń do kosztów uzyskania przychodów należy stosować odpowiednio przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. Przepis ten stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14-14b, 23-25 i 27.

W związku z powyższym, dofinansowanie z PFRON, otrzymane przez zakład pracy chronionej na refundację wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych jest zaliczane do przychodów i jednocześnie jest wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast wydatki sfinansowane z tego źródła nie stanowią dla Spółki kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533) w dalszym ciągu obowiązywać będą do końca 2006 roku zwolnienia od podatku dochodowego określone w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r, wynikające z przepisów art. 17 ust. 1 pkt 25. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 roku stosuje się odpowiednio.

Z powyższych przepisów wynika, że również w 2005 roku otrzymane dofinansowanie z PFRON do wynagrodzeń jest zwolnione od podatku dochodowego. Natomiast wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane m.in. z w-w dochodów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dofinansowanie Spółka powinna wykazać w informacji o odliczeniach od dochodu i od podatku oraz o dochodach wolnych i zwolnionych od podatku CIT-2/O w części "B" pozycja 9, jako pozostałe dochody wolne od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Informacja CIT-2/O stanowi załącznik do deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-2.

W 2004 roku wzór deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych i informacji stanowiącej załącznik do ww. deklaracji określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów deklaracji, zeznania, informacji oraz oświadczeń podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 224, poz. 2224). W roku 2005 wzór ww. deklaracji określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 279, poz. 2761).

Tutejszy organ zaznacza, iż otrzymana dotacja w 2004 i 2005 roku nie jest opodatkowana w żadnym przypadku, ani jeśli Podatnik uzyska dochód, ani jeżeli poniesie stratę. Ujęcie dotacji w przychodach i jednoczesne wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wydatków z niej sfinansowanych nie skutkuje zwiększeniem dochodu do opodatkowania (zmniejszeniem straty), gdyż dotacji otrzymanych z PFRON-u jako dochodów zwolnionych od podatku nie uwzględnia się przy ustalaniu podstawy opodatkowania (art. 7 ust. 3 ustawy podatkowej) albo ustalania straty (art. 7 ust. 4 ustawy).

W świetle powyższego, otrzymane w 2004 i 2005 roku dofinansowanie z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepepelnosprawnych jest wolne od podatku dochodowego, natomiast wydatki sfinansowane z otrzymanych dotacji, subwencji, dopłat nie stanowią kosztów uzyskania przychodu, a zatem stanowisko Podatnika w sprawie jest właściwe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie wniesione za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olecku w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt. 1 Ordynacji podatkowej).

Według art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Według art. 169 Ordynacji podatkowej Podatnik jest obowiązany do uiszczenia opłaty skarbowej na zażaleniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj