Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423- 30/05/AW
z 21 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423- 30/05/AW
Data
2005.03.21



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
logo
produkt leczniczy
reklama publiczna


Pytanie podatnika
Pytanie Spółki dotyczy zmożliwości zaliczenia do kosztów uzyskani przychodów wydatków na reklamę produktów leczniczych.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 – tekst jednolity) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 21.01.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu Skarbowego 27.01.2005r.)

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka XXX S.A. za pośrednictwem swego Oddziału w Polsce podejmuje działania reklamowe i promocyjne swych produktów leczniczych jak na przykład:

- różne działania reklamowe i promocyjne adresowane do środowiska lekarskiego, dotyczące produktów XXX wydawanych na podstawie recepty (w tym m.in. dystrybucja ulotek, imienny mailing, rozdawnictwo przedmiotów (gadżetów) reklamowych o znikomej wartości materialnej oznaczonych logo firmy/produktu itp.);

- działania reklamowe i promocyjne prowadzone przez przedstawicieli handlowych zatrudnionych w Spółce polegające w szczególności na:

a) reklamie i promocji produktów w czasie spotkań i wizyt składanych lekarzom i osobom zajmującym się dystrybucją produktów;

b) reklamie produktów poprzez dostarczanie próbek produktów lekarzom (na zasadach określonych w Prawie Farmaceutycznym);

c) organizowaniu oraz sponsorowaniu spotkań dla lekarzy oraz osób zajmujących się dystrybucją produktów, w czasie których promowane są produkty XXX;

- sponsorowanie przez Oddział konferencji, zjazdów, sympozjów, seminariów, kongresów oraz innych imprez o charakterze naukowym dla osób upoważnionych do wystawiania recept (lekarzy) i osób zaopatrujących w produkty lecznicze.

W praktyce dyskutowana forma reklamy produktów leczniczych może w szczególności polegać na zapłacie określonych kwot pieniężnych na konto organizatora imprezy naukowej (w odpowiedzi na jego pisemną prośbę) przy czym Oddział, w zamian za w/w kwotę, uzyskuje możliwość prowadzenia akcji promocyjno – reklamowej swoich produktów leczniczych, w trakcie takiej imprezy np.: poprzez umieszczenie stoiska, banneru reklamowego, lub zamieszczeniu nazwy i logo XXX, bądź znaku towarowego produktu leczniczego na materiałach drukowanych, dotyczących danej konferencji.

Wymienione czynności reklamowe zdaniem Spółki mieszczą się w pojęciu reklamy produktu leczniczego, zdefiniowanym w art. 52 ust. 1 i 2 Prawa Farmaceutycznego. Wobec tego, zgodnie z treścią art. 52 ust. 4 Prawa Farmaceutycznego nie mają do nich zastosowania ograniczenia obliczalności podatkowej kosztów, nałożone przez art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o p.d.o.p.

W związku z powyższym Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie prawidłowości opisanego powyżej traktowania podatkowego wydatków związanych z reklamą Produktów.

Naczelnik Drugiego MUS po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami informuje co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz.654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba, że reklama prowadzone jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Artykuł 52 ust. 4 ustawy z dnia 06.09.2001r. Prawo Farmaceutyczne (Dz.U. z 2004r., Nr 53, poz.533 ze zm.) stanowi, że uznaje się za reklamę publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych reklamę, o której mowa w ustępie 1 cytowanego artykułu, zgodnie z którym reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu i zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego mająca na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.Koszty wymienionych przez Spółkę działań na mocy art. 52 ust. 4 Prawa Farmaceutycznego wyłączone są zatem spod ograniczenia nałożonego przez art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem pozostawania tych działań w zgodzie z przepisami art. 52 – art. 64 Prawa Farmaceutycznego.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego MUS postanowił jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj