Interpretacja Podlaskiego Urzędu Skarbowego
P-I/423/54/AK/05
z 6 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-I/423/54/AK/05
Data
2005.06.06



Autor
Podlaski Urząd Skarbowy


Temat
Ordynacja podatkowa --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób prawnych
pomoc
ulga podatkowa


Pytanie podatnika
Czy wykazana kwota ulgi podatkowej jest należna Bankowi w ramach pomocy de minimis ?


Pismem z 31.03.2005 r. Bank Spółdzielczy zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:Bank Spółdzielczy oświadczył, iż zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14.12.2004 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 267, poz. 2648) w sprawie udzielenia pomocy de minimis bankom spółdzielczym, spełnia warunki do otrzymania pomocy de minimis w ramach ulgi podatkowej w należnym podatku dochodowym od osób prawnych za 2004 r. Potwierdzeniem powyższego jest dołączone przez Bank uzasadnienie, zawierające wyliczenie niezbędnych pozycji określających wysokość w/w ulgi podatkowej.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Bank Spółdzielczy wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

Czy wykazana kwota ulgi podatkowej jest należna Bankowi...

Według stanowiska Banku ulga podatkowa w ramach pomocy de minimis przysługuje.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

W myśl art. 3 i art. 4 ustawy z dnia 27.06.2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 137, poz. 1303 oraz z 2004 r. Nr 91, poz. 870) Bank Spółdzielczy do czasu uzyskania (nie później niż do 31.12.2010 r.) zwiększenia sumy funduszy własnych do równowartości 1.000.000 euro, przeliczonej na złote wg kursu średniego ogłoszonego przez NBP, obowiązującego w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok osiągnięcia wymaganego progu kapitałowego odlicza od kwoty należnego podatku dochodowego od osób prawnych (po raz pierwszy za rok 2004) kwotę równą kwocie dochodu, jaką uzyskałby z nabycia, za kwotę odpowiadającą ich funduszom podstawowym, 52-tygodniowych bonów skarbowych.

Jednym z warunków odliczenia jest wymóg, iż w dniu wejścia w życie ustawy z 27.06.2003 r. tj. 06.09.2003 r. Bank Spółdzielczy nie spełniał wymogu określonego w art. 172 ust. 3 ustawy- Prawo bankowe tzn. posiadał fundusze własne o wartości niższej niż 1.000.000 euro.

Zgodnie z nadesłanym 30.05.2005 r. pismem, będącym uzupełnieniem wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, kapitały własne Banku na dzień 06.09.2003 r. (dzień wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim) wynosiły _____ i były niższe od równowartości 1.000.000 euro (kurs średni NBP euro z 05.09.2003 r. wynosi 4,4090 zł). Wynika z tego, iż Bank Spółdzielczy nabył prawo do skorzystania z ulgi podatkowej w ramach pomocy de minimis.

Natomiast za podstawę do wyliczenia wartości pomocy de minimis przyjmuje się wartość funduszy podstawowych Banku, ustalonych zgodnie z art.127 ust.2 ustawy- Prawo bankowe na koniec roku podatkowego, które obejmują:
1. Wpłacony fundusz udziałowy oraz fundusz zasobowy i fundusz rezerwowy;
2. Pozycje dodatkowe funduszy podstawowych, które stanowią:
- fundusz ogólnego ryzyka na niezidentyfikowane ryzyko działalności bankowej,
- niepodzielony zysk z lat ubiegłych;
3. Pozycje pomniejszające fundusze podstawowe:
- akcje własne posiadane prze bank, wycenione według cen nabycia, pomniejszone o odpisy spowodowane trwałą utratą ich wartości,
- wartości niematerialne i prawne,
- niepokrytą stratę z lat ubiegłych, w tym również stratę w trakcie zatwierdzania,
- stratę na koniec okresu sprawozdawczego, obliczoną narastająco od początku roku obrotowego.

Powyższe wynika z urzędowej interpretacji Ministra Finansów zawartej w piśmie Nr PB3/17-18-8214-271/IIS/04 z dnia 27.10.2004 r. Zgodnie z informacją uzupełniającą wniosek o udzielenie interpretacji (zestawienie zmian w kapitale własnym, bilans) wartość funduszy podstawowych ustalonych na podstawie art. 127 ust. 2 ustawy Prawo bankowe, wynosi ________zł.

Natomiast dochód, o którym mowa w art. 3 ustawy z 27.06.2003 r., będący iloczynem funduszy podstawowych, określonych zgodnie z powyższą instrukcją, oraz średniej arytmetycznej średnich ważonych stóp rentowności 52- tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na czterech ostatnich przetargach, które odbyły się do końca roku podlegający odliczeniu od należnego podatku dochodowego od osób prawnych (§ 2 ust. 2 rozporządzenia z 14.12.2004 r.) wynosi ________ zł. Do wysokości tej kwoty Bank może uzyskać ulgę podatkową w ramach pomocy de minimis. Jednak zważywszy na fakt, iż podatek należny wykazany w zeznaniu CIT-8 za 2004 r. równy był kwocie _________zł, to tylko do takiej wysokości Wnioskodawca może uzyskać pomoc de minimis.

Reasumując, Bank Spółdzielczy ma prawo do skorzystania z ulgi podatkowej w ramach pomocy de minimis w kwocie ________ zł.

Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy podziela stanowisko Strony w tym zakresie, stąd też postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać podstawy uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj