Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-19/HM/05
z 9 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-19/HM/05
Data
2005.06.09
Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%
Słowa kluczowe
dokumenty celne
dokumenty przewozowe
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi spedycji
Pytanie podatnika
Czy usługa spedycji zlecona przez firmę ukraińską na trasie Hamburg - Przemyśl opodatkowana jest 22% stawką podatku VAT? Jeżeli można zastosować stawkę 0% to, jakie warunki muszą być spełnione i jak dana usługa musi być udokumentowana?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 28 ust. 1 i ust. 3, art. 83 ust. 1 pkt 23, ust. 3 pkt 1 i 3, ust. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 09.03.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 13.05.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. W dniu 15.03.2005 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny: Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska Podatnika. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Z treści art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy VAT wynika, iż przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 (art. 83 ust. 3 pkt 3). Ustawodawca w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT określił, że dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:
W świetle powyższego, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% będzie podlegała ta część usługi, która odbywa się na terytorium kraju, zaś pozostała część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce, oczywiście pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT. W przeciwnym razie usługa na terytorium RP winna być opodatkowana wg stawki podstawowej 22 %. Z pisma Spółki, zawierającego wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego, wynika, iż wykonuje ona usługi spedycyjne na trasie Hamburg - Przemyśl, na zlecenie firmy ukraińskiej. Usługi te świadczone są tylko na terenie Wspólnoty Europejskiej. Podatnik jest w posiadaniu dokumentu T1, z którego wynika, iż miejscem nadania towarów są Niemcy, a krajem zamawiającym towary Ukraina. Zdaniem tut. organu można uznać, iż w przedstawionej we wniosku sprawie mamy do czynienia z transportem międzynarodowym. Oznacza to, że część tego transportu wykonana na trasie Niemcy - Polska jest częścią międzynarodowego transportu towarów, które docelowo zostaną wywiezione na Ukrainę. Podatnik, jak z pisma wynika, jest w posiadania dokumentu poświadczającego objęcie przewożonego towaru procedurą tranzytową. Dokument T1 jest dokumentem tranzytowym dla wspólnej procedury tranzytowej, w której towary przewożone są pod dozorem celnym. Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości zastosowania stawki 0% do świadczonej przez Niego usługi spedycyjnej na trasie Hamburg - Przemyśl należy uznać za prawidłowe, biorąc pod uwagę fakt posiadania dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza granicę Wspólnoty Europejskiej. Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku, odnosi się do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.