Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US IV/II/443-50/05
z 20 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US IV/II/443-50/05
Data
2005.06.20



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
import usług
miejsce świadczenia
usługi pośrednictwa


Pytanie podatnika
Czy usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów wykonywane przez podmiot z Kaliningradu na rzecz polskiego podmiotu są importem usług podlegającym opodatkowaniu na terytorium RP z prawem do odliczenia podatku naliczonego w wysokości podatku należnego czy transakcją pozostającą poza zakresem podatku od towarów usług?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.04.2005 r. ( data wpływu 29.04.2005 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie - czy usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów wykonywane przez podmiot z Kaliningradu na rzecz Strony są importem usług podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium RP z prawem do odliczenia podatku naliczonego w wysokości podatku należnego czy transakcją pozostającą poza zakresem podatku od towarów usług - uznaje stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 20.04.2005 r. (data wpływu 29.04.2005 r.), Strona zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie czy usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów wykonywane przez podmiot z Kaliningradu na rzecz Strony są importem usług podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium RP z prawem do odliczenia podatku naliczonego w wysokości podatku należnego czy transakcją pozostającą poza zakresem podatku od towarów usług.

Z wniosku wynika, że Strona produkuje i dokonuje sprzedaży sufitów podwieszanych na rynek rosyjski korzystając z pośrednictwa rosyjskich podmiotów w poszukiwaniu partnerów handlowych. Strona zawarła umowę sprzedaży towarów z kontrahentem z Moskwy, do której to transakcji doprowadził pośrednik z Kaliningradu. Za doprowadzenie do zawarcia transakcji sprzedaży towarów, podmiot rosyjski otrzymał wynagrodzenie w formie prowizji. Podmiot ten wystawił fakturę, w której wykazał kwotę zobowiązania bez doliczenia podatku od wartości dodanej.

Zdaniem Strony, przedmiotowa transakcja powinna zostać uznana za import usług, ze względu na brzmienie art. 17 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym należy wykazać podatek należny z tytułu importu usług w momencie powstania obowiązku podatkowego, który jednocześnie będzie podlegał odliczeniu jako podatek naliczony.

Stanowisko Strony w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póź. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ww. ustawy przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem będzie usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 powyższej ustawy podatnikami podatku od towarów i usług są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatków posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przepisu tego w myśl ust. 2 tego artykułu nie stosuje się w przypadku usług i towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

Z powyższych przepisów wynika, że dla importu usług nie wystarczy tylko aby Strona nabyła usługę od zagranicznego podmiotu, lecz konieczne jest, aby była to usługa mająca miejsce świadczenia w Polsce. Stosownie do cytowanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 podatkowi w Polsce podlegają tylko i wyłącznie usługi świadczone w Polsce.

W stanie prawym obowiązującym do 31 maja 2005 r. przepisami decydującymi o tym gdzie znajduje się miejsce świadczenia przy świadczeniu usług są art. 27 i 28 wyżej cytowanej ustawy oraz § 4 do § 4c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z póź. zm.). W myśl § 4 ust. 1 powołanego rozporządzenia, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2. Stosownie natomiast do ust. 2 tego przepisu, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 czerwca 2005 r. miejsce świadczenia usług, o których mowa w piśmie Strony zostało uregulowane w art. 28 ust. 5 pkt 2c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póź. zm.). Na podstawie tego przepisu, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Stronę, miejscem świadczenia usługi pośrednictwa a zatem i miejscem opodatkowania nie jest terytorium naszego kraju.

Zatem usługa ta pozostaje poza zakresem polskiego podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5,00 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj