Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.II/2-4430/66/05
z 1 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.II/2-4430/66/05
Data
2005.07.01
Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku
Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
marża
świadczenie usług
towar używany
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy Spółka świadcząc usługi zwolnione przedmiotowo od podatku VAT oraz dokonując czynności opodatkowanych tym podatkiem obejmujące m.in. dostawy towarów używanych (samochodów), które opodatkowane są według szczególnej procedury "marży", zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu pozostałych towarów i usług związanych z tym profilem działalności?
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 86 ust. 1, art. 90 ust. 1 - 4, art. 120 ust. 4 i ust. 19 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 04.04.2005 r. znak: PUS.II/443/21/2005, i uznaje stanowisko Strony przestawione we wniosku z dnia 25.01.2005 r. (bez znaku) za nieprawidłowe. Wnioskiem z dnia 25.01.2005 r. Spółka z o.o. wystąpiła do Naczelnika Podkarpackiego Urzę-du Skarbowego w Rzeszowie o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwaną dalej ustawą VAT. Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi zwolnione przedmiotowo od podatku VAT oraz dokonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem, obejmujące m.in. dostawy towarów używanych (samochodów), które opodatkowane są według szczególnej procedury "marży", zgodnie z art. 120 ust. 4 tej ustawy. Odwołując się do regulacji art. 90 ust. 2, Podatnik wskazał, iż do wyliczenia proporcji, o jakiej mowa w tym przepisie, kwota nabycia towarów opodatkowanych na zasadzie marży stanowi element proporcji zarówno w liczniku (...) jak i w mianowniku jako całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku, z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego." Postanowieniem z dnia 04.04.2005 r. znak PUS.II/443/21/2005, działając na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uznał zaprezentowane przez Stronę stanowisko za nieprawidłowe. Powołując się na regulacje cyt. wyżej ustawy z dnia 11.03.2004 r., organ ten uznał, iż przy wyliczeniu procentowego wskaźnika proporcji zarówno w liczniku jak i mianowniku należy uwzględniać kwotę marży. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zważył, co następuje: Zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy w drodze decyzji z urzędu zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, jeżeli rażąco narusza ono prawo. Rażącym naruszeniem prawa jest naruszenie oczywiste, gdy rozstrzygnięcie organu I instancji jest ewidentnie sprzeczne z wyraźnym lub nie budzącym wątpliwości przepisem prawnym. Mając na uwadze, iż z interpretacji dokonanej przez Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie wynika, że do wyliczenia omawianej proporcji przyjmuje się kwotę marży, bez pomniejszenia jej o kwotę podatku (marżę brutto), co wobec regulacji wynikającej z przepisów, dotyczących podstawy opodatkowania przy sprzedaży towarów używanych, stanowi rażące naruszenie prawa, tut. organ rozstrzygnął jak w sentencji decyzji. Niniejsza interpretacja została udzielona na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i w oparciu o stan prawny obowiązujący w dnia 31.01.2005 r. - dzień złożenia wniosku. Zgodnie z regulacją art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej, zmiana postanowienia organu I instancji wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po mie-siącu, w którym niniejsza decyzja zostanie doręczona podatnikowi. W myśl postanowień art. 221 oraz 223 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, od decyzji niniejszej służy Stronie prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Zgodnie z przepisem art. 222 Ordynacji podatkowej, odwołanie od decyzji winno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.