Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.II/443/72/2005
z 30 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.II/443/72/2005
Data
2005.05.30



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
informacja
przetarg
świadczenie usług
usługi świadczone drogą elektroniczną


Pytanie podatnika
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług świadczenia usługi polegającej na dostarczaniu informacji na temat "unijnych" oraz "krajowych" przetargów publicznych (wysyłanych między innymi drogą elektroniczną)


Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 10.05.2005 r. (znak L.dz. NF/2460/2005 z datą wpływu 18.05.2005 r.) dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie: postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w przedmiotowej sprawie za prawidłowe.

W dniu 18.05.2005 r. Podatnik w tut. Urzędzie złożył wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy na rzecz zagranicznego kontrahenta (firma Niemiecka) usługę polegającą na dostarczaniu informacji na temat "unijnych" oraz "krajowych" przetargów publicznych. Spółka zbiera oraz gromadzi powyższe informacje a następnie droga elektroniczną (Internet) przesyła je usługobiorcy. Wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczenia powyższej usługi.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą, miejscem świadczenia usług, a więc de facto miejscem ich opodatkowania jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Wynika z powyższego, iż ustawodawca przyjął ogólna zasadę, iż miejscem opodatkowania świadczenia usług jest kraj, w którym świadczący usługę posiada siedzibę. Od tej zasady przewidziano jednak szereg wyjątków określających, ze względu na specyfikę danej usługi inne niż określone w art. 5 ust. 1 ustawy miejsca ich świadczenia (tym samym miejsca ich opodatkowania). Jeden z nich odnosi się do usług, o których mowa w ust. 4 art. 27 ustawy, a więc między innymi usług elektronicznych. Zgodnie, bowiem z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku, gdy powyższe usługi są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług (a więc i miejscem ich opodatkowania) jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Z przepisów tych wynika, że opodatkowanie w takich okolicznościach usług między innymi elektronicznych następuje w miejscu siedziby ich usługobiorcy (tj. w miejscu gdzie nabywca z nich korzysta), u którego ponadto powstanie obowiązek podatkowy z tego tytułu. Jednakże nabywca usługi musi posiadać status "podatnika" z kraju innego niż usługodawca. Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu (świadczenie usług przez Podatnika polegających na zbieraniu i gromadzeniu materiałów o przetargach na rzecz niemieckiego kontrahenta dostarczanych następnie przez Internet), stwierdzić należy, iż zasadniczą kwestią od rozstrzygnięcia, której zależy to, czy powyższa usługa opodatkowana jest na "zasadach ogólnych" tj, w trybie art. 27 ust. 1 ustawy (Podatnikiem z tytułu jej świadczenia będzie usługodawca) czy też zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy (obowiązek podatkowy z tytułu wykonania usługi powstanie u usługobiorcy) jest to czy mieści się ona w grupie usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, których świadczenie z natury zależne jest od technologii informatycznej i z reguły usługi te są zautomatyzowane, wymagają niewielkiej interwencji człowieka, oraz niemożliwe jest ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej; w szczególności usługami elektronicznymi są:

  1. tworzenie i utrzymywanie stron internetowych, zdalne zarządzanie programami i sprzętem,
  2. dostarczanie oprogramowania ora jego uaktualnień,
  3. dostarczanie obrazów, tekstu i informacji oraz udostępnianie baz danych,
  4. dostarczanie muzyki, filmów i gier, w tym gier losowych i hazardowych, jak również przekazów o charakterze politycznym, kulturalnym, artystycznym, sportowym, naukowym i rozrywkowym oraz informacji o wydarzeniach,
  5. usługi kształcenia korespondencyjnego,

- do usług elektronicznych nie zalicza się usług nadawczych radiowych i telewizyjnych, chyba, że program radiowy lub telewizyjny jest nadawany wyłącznie za pośrednictwem Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, oraz usług telekomunikacyjnych.

Odnosząc powyższą definicję do usługi opisanej przez Podatnika w zapytaniu stwierdzić należy, iż zdaniem tut. Organu nie stanowi ona usługi elektronicznej. Polega ona, bowiem na zbieraniu i gromadzeniu materiałów o przetargach na rzecz niemieckiego kontrahenta, które co prawda przekazywane są droga elektroniczną, ale samo ich świadczenie (przedmiot tych usług) nie pokrywa się z powyższą definicją. Usługi elektroniczne jak postanowił ustawodawca, to takie, których realizacja (poza innymi warunkami), z natury zależna jest od technologii informatycznej, jest zautomatyzowana, wymaga niewielkiej ingerencji człowieka oraz niemożliwe jest jej wykonanie bez wykorzystania tej technologii informatycznej co w przypadku świadczenia usługi polegającej na gromadzeniu informacji o przetargach nie znajduje zastosowania. Sam fakt przekazywania tych informacji kontrahentowi droga elektroniczną (Podatnik może przesyłać je ponadto w inny sposób - co zależne jest od jego uznania) czy też fakt, iż strony kontaktują się ze sobą za pomocą poczty elektronicznej, nie przesądza o charakterze świadczonych usług jako usług elektronicznych. Mając to na uwadze stwierdzić należy, iż usługa opisana w zapytaniu przez Podatnika (nie będąca usługą elektroniczną) opodatkowana jest zgodnie z art. 27 ust. 1 w kraju w którym świadczący usługę posiada siedzibę (R.P), a podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu jej świadczenia będzie Usługodawca (Podatnik). Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku przez Podatnika tj. 18.05.2005 r. i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów. Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1. Zażalenie należy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia za pośrednictwem organu, który jej wydał. Zażalenie winno zawierać zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj