Interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi
PB I
z 14 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB I - 3/4117/IN-35/2005/AR
Data
2005.07.14



Autor
Izba Skarbowa w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
obowiązek podatkowy
pomoc finansowa


Pytanie podatnika
Czy pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy policji podlega opodatkowaniu?


Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 19 maja 2005 r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Górna Nr I-415-29/03/05 wydane w dniu 11 maja 2005 r., odmawia zmianyw/w postanowienia.

Z dokumentacji podatkowej zgromadzonej w sprawie wynika, iż w dniu 24 marca 2005 r. wystąpił Pan do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Górna z wnioskiem o dokonanie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
Pana wątpliwości powstały na tle następującego stanu faktycznego.
W roku 1994 Komenda Wojewódzka Policji w Łodzi udzieliła Panu pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe, którą to kwotę następnie, w 2003 roku, umorzono i doliczono do dochodu za tenże rok.
W ocenie Pana pomoc ta miała charakter pomocy bezzwrotnej i winna być opodatkowana w dacie jej przyznania lub postawienia do dyspozycji, a nie w dacie umorzenia. W konsekwencji, zdaniem Pana, na zasadzie wynikającej z art. 70 ustawy Ordynacja podatkowa zobowiązanie podatkowe z tytułu w/w przychodu uległo przedawnieniu.

Organ podatkowy pierwszej instancji w postanowieniu z dnia 11 maja 2005 r. Nr I-415-29/03/05, wydanym w trybie art. 14 a ustawy Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdził, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w 2003 r. podlega umorzona pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariusza policji uzyskana w 1994 r. i tym samym nie podzielił stanowiska zawartego we wniosku z dnia 24 marca 2005 r.
Nie zgadzając się z powyższym, w dniu 19 maja 2005 r. wystąpił Pan do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, prosząc o jednolitą wykładnię przepisów podatkowych w spornej kwestii.

Po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zważył co następuje.

Stosownie do dyspozycji art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie wydane przez naczelnika urzędu skarbowego jeżeli uzna, że zażalenie podatnika zasługuje na uwzględnienie.

Jednocześnie zgodnie z przepisami art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. Nr 30, poz. 179 ze zm.) policjantowi, który nie otrzymał lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale, przysługuje pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość.
Szczegółowe zasady oraz tryb przyznawania tej pomocy w latach 1992 - 1997 zostały określone przepisami:

    1. zarządzenia nr 86 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 6 września 1991 r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji i Urzędu Ochrony Państwa oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz. MSW nr 3, poz. 77) - obowiązującego do dnia 31 grudnia 1992 r.,
    2. zarządzenia nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993 r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz. MSW i A z 1993 r. nr 3, poz. 40) - obowiązującego do dnia 29 października 1997 r.,
    3. zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 września 1997 r. w sprawie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu przez policjantów (M.P. nr 76, poz. 709).

Analiza przepisów powołanego zarządzenia nr 41 z dnia 19 marca 1993 r. prowadzi do wniosku, iż w przypadkach w nim określonych, kwota pomocy finansowej może być umorzona albo może nastąpić jej zwrot (częściowo lub w całości).
W myśl bowiem przepisów § 13 ust. 1 w/w zarządzenia:

    1. pomoc finansowa udzielona funkcjonariuszom, których okres służby stałej wynosi co najmniej 10 lat, a także emerytom i rencistom - nie podlega zwrotowi,
    2. w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem okresu, o którym mowa w pkt 1, udzielona pomoc finansowa podlega zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej.

Natomiast w ust. 2 § 13 zarządzenia nr 41 określone zostały przypadki, w których pomoc finansowa podlega zwrotowi w pełnej wysokości (np. nieopróżnienie dotychczas zajmowanego lokalu mieszkalnego, czy ustanie członkostwa w spółdzielni mieszkaniowej).
Jeżeli funkcjonariusz przepracował w służbie stałej 10 lat, udzielona pomoc finansowa nie podlega zwrotowi, a kwota tej pomocy zostaje wówczas umorzona.
Powyższe potwierdza:

    1. zapis § 4 pkt 6 zarządzenia nr 41, który stanowi, iż weksel podlega zwrotowi w razie umorzenia pomocy finansowej lub zwrócenia pomocy finansowej w przypadkach określonych w niniejszym zarządzeniu, a także
    2. zapis § 13 ust. 1 pkt 2 w/w zarządzenia, w którym stwierdza się, iż udzielona pomoc finansowa podlega zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej.
    Z przepisu tego bowiem wynika, iż ta część pomocy finansowej udzielonej funkcjonariuszowi Policji przypadająca na okres przepracowany w służbie stałej podlega umorzeniu (gdyż następuje przysporzenie majątkowe dla policjanta), zaś pozostała jej część przypadająca na okres brakujący do upływu 10 lat służby stałej - podlega zwrotowi.

W świetle natomiast przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) pomoc tę, w momencie jej umorzenia, należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku służbowego w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 1. Zaś za przychody ze stosunku służbowego, określone w art. 12 ust. 1 w/w ustawy, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, /.../ i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokość została z góry ustalona.
Wyliczenie wypłat i świadczeń w tym przepisie jest przykładowe (katalog otwarty).
Zgodnie natomiast z dyspozycją zawartą w art. 9 powyższej ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Należy w tym miejscu zauważyć, iż przekazana policjantowi pomoc w momencie jej wypłaty nie miała charakteru bezzwrotnego, a tym samym nie stanowiła przychodu pracownika. Treść § 13 ust. 1 pkt 2 zarządzenia nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993 r. wyraźnie bowiem wskazuje, iż przyznane policjantowi (którego okres służby stałej jest krótszy niż 10 lat) świadczenie będzie podlegało zwrotowi. O przysporzeniu, czyli o momencie powstania przychodu (dochodu) możemy zatem mówić dopiero w sytuacji, gdy przyznana pomoc stanie się świadczeniem nie podlegającym zwrotowi, tj. w chwili faktycznego jej umorzenia.
Równocześnie ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych ani żadne inne przepisy podatkowe nie przewidują zwolnienia od podatku kwoty pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe udzielonej funkcjonariuszom Policji.
Również w ustawie podatkowej nie został określony szczególny sposób (np. ryczałtowy) opodatkowania tej pomocy. Stąd też przedmiotowa pomoc finansowa podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. na podstawie art. 27 tej ustawy z uwzględnieniem skali podatkowej.
Udzielona pomoc finansowa w momencie jej umorzenia staje się, więc przychodem w rozumieniu powołanego wyżej art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
A zatem dopiero z tą chwilą płatnik (tj. jednostka, w której funkcjonariusz pozostaje na zaopatrzeniu) ma obowiązek wykazać kwotę umorzonej pomocy finansowej jako dochód, a następnie obliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 31 i 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w piśmie Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2005 r. Nr PB5/KD-033-92-2099/04 dotyczącym ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu uzyskanej pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe przez funkcjonariuszy Policji w latach 1992 - 1997.

Odnosząc się do wskazanych przez Pana wyroków Sądu Administracyjnego, należy podkreślić, iż przywołane wyroki wiążą organy podatkowe w konkretnej sprawie i nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa. Należy także zauważyć, iż odmienny pogląd wyraził NSA w wyroku z dnia 19 kwietnia 2002 r. sygn. akt I SA/Kr 354/00, uznając: "data powstania przychodu z tytułu mieszkaniowej pomocy finansowej udzielonej funkcjonariuszom Policji jest datą z jaką pomoc ta stała się bezzwrotna".

Nie można się również zgodzić z Pana twierdzeniem, iż momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu udzielonej (wypłaconej) policjantowi pomocy finansowej powinna być data jej faktycznego uzyskania, nie zaś data jej umorzenia.
W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej, aktualnie obowiązujące Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 października 2001 r. w sprawie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego przez policjantów (Dz. U. Nr 131, poz. 1468) w § 5 inaczej kształtuje warunki korzystania z pomocy finansowej. Określa ono bowiem jedynie dwa przypadki, w których istnieje obowiązek zwrotu pobranego świadczenia. Oznacza to, że odmiennie od obowiązującej w 1996 roku regulacji, pomoc finansowa, udzielana obecnie, z zasady ma charakter bezzwrotny, a tylko w wyjątkowych przypadkach np. zwolnienia policjanta ze służby przed upływem 10 lat, istnieje obowiązek zwrotu otrzymanego świadczenia.

Z uwagi na powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, mając na względzie zapis art. 14b § 5 pkt 1, stwierdza jak w sentencji niniejszej decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj