Interpretacja Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim
1406/VAT/443-27/MO/05
z 15 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1406/VAT/443-27/MO/05
Data
2005.07.15
Autor
Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
dotacja
dotacja przedmiotowa
stawki podatku
Pytanie podatnika
Jaką stawką opodatkować otrzymaną refundację, czy 0% bo jest to stawka właściwa dla eksportu, czy 7% bo jest to stawka właściwa dla cukru i mleka w kraju?
P O S T A N O W I E N I E stwierdzić, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E
Przedstawiono następujący stan faktyczny:Strona jest producentem wyrobów cukierniczych, z których część jest eksportowana poza obszar UE. W związku z eksportem wyrobów cukierniczych Strona otrzymuje refundację z Agencji Rynku Rolnego - do cen cukru i mleka w proszku – które stanowią surowce do produkcji wyrobów cukierniczych.Refundacja ta jest bezpośrednio związana z konkretnym wyeksportowanym towarem. Dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę eksportowanego towaru, ale dotacja umożliwia niezwiększanie ceny towarów na eksport (stanowi element cenotwórczy), a tym samym utrzymanie się na zdobytych rynkach zagranicznych.Dotacja jest wypłacana około 6 miesięcy po dokonaniu eksportu.Eksportowane w wyrobie surowce (cukier, mleko, syrop) są ewidencjonowane zgodnie z zasadami autoryzacji przyznanej Stronie przez Agencję Rynku Rolnego po uprzedniej kontroli przeprowadzonej przez Izbę Celną.Zasady i stawki dofinansowania wynikają z Rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/1999r. ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowej na produkty rolne oraz Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1520/2000 z 13.07.2000r. ustanawiające wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu przyznawania refundacji wywozowych do niektórych produktów rolnych wywożonych jako towary nie objęte załącznikiem I do Traktatu oraz kryteria dla ustalenia wysokości sum takich refundacji. Pytanie: Strona stoi na stanowisku, iż otrzymaną refundację należy opodatkować według stawki 0%, ponieważ refundacja dotyczy surowca do produkcji, który jest związany z wyeksportowanym wyrobem gotowym. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Sposób rozliczenia dotacji, które stanowią obrót i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, określa art. 19 ust. 21 w/w ustawy. Zgodnie z tym przepisem obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części. Dotacja powinna być potwierdzona na podstawie art. 106 ustawy fakturą VAT. Z przedstawionego stanu faktycznego i prawnego wynika, iż otrzymywane dopłaty – refundacja na surowce (cukier, mleko, syrop) mają związek z dostawą towarów na eksport. W tym przypadku zarówno dostawa towarów na eksport jak i otrzymane dopłaty do ceny podlegają opodatkowaniu wg stawki 0% na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o VAT. W świetle powyższego stanowisko Strony jest prawidłowe. Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 ustawy Ordynacji podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.