Interpretacja Urzędu Skarbowego w Węgrowie
US 1441-PP/443-2/05/IG
z 5 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US 1441-PP/443-2/05/IG
Data
2005.07.05



Autor
Urząd Skarbowy w Węgrowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
drogi publiczne
kanalizacja
podatek od towarów i usług
sankcja
stawki podatku


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy: 1. stawki podatku VAT na wykonanie nawierzchni asfaltowej po przekopach związanych z budową sieci kanalizacyjnej,2. wyjasnienia czy wystarczającym dowodem na zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT jest oświadczenie inwestora o związku inwestycji z budownictwem mieszkaniowym,3. kto ponosi ewentualne sankcje za błędnie zastosowaną stawkę podatku VAT?


Wnioskiem z dnia 06.04.2005 r. /data wpływu 11.04.2005r./ uzupełnionego dnia 03.06.2005r. /data wpływu 07.06.2005 r./ Podatnik zwrócił się do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji odnośnie:

1/ stawki VAT na wykonywanie nawierzchni asfaltowej po przekopach związanych z budową sieci kanalizacyjnej,

2/ wyjaśnienia czy wystarczającym dowodem na zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT jest oświadczenie inwestora o związku inwestycji z budownictwem mieszkaniowym,

3/ kto ponosi ewentualne sankcje za błędnie zastosowaną stawkę podatku VAT.

Zdaniem Podatnika wysokość stawki winna wynosić 22 %, a ewentualne sankcje za błędnie ustaloną stawkę podatku VAT będzie ponosił nie kontrahent lecz wystawiający fakturę VAT. Samo oświadczenie inwestora, przy braku wglądu do pozostałych dokumentów jest nie wystarczającym dowodem do zastosowania stawki VAT w wysokości 7 %.

Odpowiadając na powyższe pytania Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje co następuje:

Zgodnie z treścią art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54,poz. 535 z późn. zm. / w okresie do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wys. 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przy czym przez w/w roboty wymienione w tym przepisie rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów budownictwa mieszkaniowego. Stanowi o tym przepis art. 146 ust. 2 cyt. ustawy o VAT. Natomiast przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu o którym mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a rozumie się:

1/ sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2/ urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3/ urządzenia i ujęcia wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne,jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Stanowi o tym przepis art. 146 ust. 3 pkt 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że preferencyjną 7% stawką VAT objęte są drogi, dojścia i dojazdy jedynie w przypadku ich realizacji w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Wynika to z cyt. wyżej przepisu art. 146 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT. Z przedłożonego pisma nie wynika, aby miał miejsce taki przypadek. Przedmiotowa inwestycja dotyczy naprawy nawierzchni istniejącej publicznej drogi gminnej. Droga taka nie jest bezpośrednio związana z budownictwem mieszkaniowym i nie stanowi elementu zagospodarowania terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Tak więc do związanych z nią robót nie można zastosować obniżonej stawki VAT. W tym konkretnym przypadku celem realizowanej inwestycji jest zupełnie co innego niż urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego. Stąd też właściwą stawką podatku VAT będzie stawka 22 %.

Obniżoną 7 % stawkę VAT można by zastosować jedynie do robót wykonywanych w obrębie dróg nie należących do dróg publicznych, a w szczególności do dróg wewnątrzosiedlowych towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu jeżeli stanowią integralną część związaną z nim zadania inwestycyjnego co wynikać winno z posiadanych dokumentów kosztorysowych i projektowych.

Posiadanie wyłącznie oświadczenia głównego inwestora o związku realizowanego zadania z budownictwem mieszkaniowym nie jest wystarczającym dokumentem do zastosowania preferencyjnej stawki VAT. Należy zaznaczyć, że to wykonawca jest odpowiedzialny za stosowanie właściwej stawki VAT i to on ponosi odpowiedzialność i konsekwencje związane z niewłaściwym stosowaniem stawki VAT.

Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 cyt. ustawy.

Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Węgrowie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie wnosi się na piśmie. Powinno ono zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj