Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
II US. PB-I-415/31/05
z 22 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II US. PB-I-415/31/05
Data
2005.06.22



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenie składek na ubezpieczenia


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
chodnik
ulga remontowa
wydatki mieszkaniowe


Pytanie podatnika
Czy w ramach ulgi na remont budynku mieszkalnego można odliczyć od podatku za 2004 r., wydatki poniesione na wykonanie tzw. odboju domu o szerokości 0,65 m, czyli szczelnego zabezpieczenia wokół domu, związanego ze ścianami budynku?


Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) oraz art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., po rozpatrzeniu wniosku wniesionego w dniu 29.03.2005 r. (uzupełnionego w dniu 4.04.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie dotyczącej wyjaśnienia: czy w ramach ulgi na remont budynku mieszkalnego można odliczyć od podatku za 2004 r., wydatki poniesione na wykonanie tzw. odboju domu o szerokości 0,65 m, czyli szczelnego zabezpieczenia wokół domu, związanego ze ścianami budynku, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę uznać za prawidłowe.

W dniu 29.03.2005 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek pani Zofii C. (uzupełniony pismem z dnia 4.04.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W 2004 r. podatniczka poniosła wydatki na wykonanie odboju wokół domu o szerokości 0,65 m. Wykonanie odboju było konieczne ze względu na to, że część pierwszej kondygnacji domu zagłębiona jest w ziemi na wysokość około 1,80 m. Odbój ten wykonany jest jako szczelne podłoże, połączony ze ścianami budynku w sposób trwały i szczelny, uniemożliwia spływanie wód opadowych i roztopowych bezpośrednio po ścianach budynku. Zdaniem podatnika wydatki poniesione w 2004 r. na wykonanie odboju wokół domu podlegają odliczeniu od podatku w roku podatkowym 2004. Swoje stanowisko uzasadnia tym, że:

  • wykonanie odboju wokół domu było wyższą koniecznością (wymiana starego, popękanego, nieszczelnego odboju),
  • wykonany odbój jako szczelne podłoże, połączony ze ścianami budynku w sposób trwały i szczelny uniemożliwia spływanie wód opadowych i roztopowych bezpośrednio po ścianach budynku,
  • odbój zabezpiecza dom przed przemakaniem i niszczeniem ścian na wysokości od rzędnej terenu do odwodnienia domu usytuowanego na poziomie fundamentów, fundamentów więc stanowi izolację przeciwwilgociową i zarazem zabezpiecza fundamenty,
  • zgodnie z ustawą z dnia 7.07.1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 207, poz. 2016) art. 5 ust. 2 wykonany odbój pozwala użytkować dom w sposób zgodny z jego przeznaczeniem oraz utrzymywać go w należytym stanie technicznym i estetycznym, nie dopuszczając do nadmiernego pogorszenia jego właściwości użytkowych i sprawności technicznej.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska podatnika, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie, wyjaśnia, co następuje:

Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) w latach 2004 - 2005 przysługuje ulga mieszkaniowa, o której mowa w art. 27a ust. 1, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwanej dalej updof. Zgodnie z wyżej powołanym przepisem art. 27a ust. 1 updof podatek dochodowy zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 - 15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację – zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia remontu i modernizacji, jednakże nie można tych pojęć definiować dowolnie, w oderwaniu od ich znaczenia w dziedzinie budownictwa czy nawet znaczenia obiegowego, powszechnie stosowanego. W myśl przepisów prawa budowlanego (art. 3 pkt 8 z dnia 7.07.1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. W znaczeniu powszechnie stosowanym remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego jest wykonywanie robót budowlanych w istniejącym budynku lub lokalu wraz z wymianą dotychczas użytkowanych, zużytych składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu. Stosownie do delegacji ustawowej zawartej w art. 27a ust. 17 updof, wydane zostało rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788). W myśl § 1 wskazanego rozporządzenia za wydatki na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego uważa się m.in. wydatki poniesione na zakup materiałów i urządzeń, zakup usług w związku z robotami określonymi w załączniku. W wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego (załącznik nr 1 do powołanego rozporządzenia) zawiera się remont i modernizacja fundamentów, łącznie z izolacjami, obejmujące: wzmocnienie fundamentów lub ich zabezpieczenie, izolacje przeciwwodne, przeciwwilgociowe, cieplne, osuszenie fundamentów.

W ocenie tut. organu podatkowego opaska, inaczej płyta odbojowa, stanowi element integralnie związany z budynkiem mieszkalnym. Opaska wykonana ze spadkiem powoduje odprowadzenie wody z okolic ścian fundamentowych, a więc odsunięcie wilgoci od ścian budynku. Pełni rolę ochrony izolacji przeciwwilgociowej murów ścian piwnic i ścian fundamentowych. Roboty związane z wykonaniem płyty odbojowej wokół budynku mieszkalnego mieszczą się w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego określonych ww. załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż wydatek poniesiony na wykonanie płyty odbojowej wokół budynku mieszkalnego połączonej ze ścianami budynku w sposób trwały i szczelny, która zabezpiecza fundamenty przed przemakaniem, pełni rolę stałego odwodnienia budynku stanowi wydatek związany z remontem tego budynku.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, że stanowisko pani przedstawione we wniosku jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj