Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.II/443/97/2005/JZ
z 11 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.II/443/97/2005/JZ
Data
2005.07.11
Referencje
Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
Słowa kluczowe
dokumenty
dokumenty celne
dokumenty handlowe (dokumentacja handlowa)
dokumenty przewozowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
Pytanie podatnika
Jakie dokumenty uprawniają podatnika do zastosowania stawki podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy w wysokości 0%?
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U 2005 r. Nr 8., poz. 60) oraz art. 42 ust. 1 pkt 2, ust.3, ust.11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 07.06.2005 r. (znak FK/1/3/2005 z datą wpływu 09.06.2005 r.) dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług, w odniesieniu do stanu faktycznego opisanego w pkt 1 w/w pisma, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w przedmiotowej sprawie za prawidłowe Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik dokonuje sprzedaży towarów na terytorium Unii Europejskiej w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i z tytułu powyższych transakcji posiada następujące dokumenty:
Wątpliwości dotyczą kwestii czy Podatnik posiadając powyższe dokumenty oraz dowody potwierdzające przez nabywcę przyjęcie towaru w postaci potwierdzonej przez kontrahenta kopii faktury lub przelewu bankowego będzie miał prawo do zastosowania z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Zdaniem Spółki dokumenty te uprawniają Podatnika do zastosowania z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uprzejmie wyjaśnia, iż:
Dokumenty powyższe muszą łącznie potwierdzać dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy, dlatego konieczne jest posiadanie przez Podatnika wszystkich wymienionych w tym artykule dowodów. Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 11 ustawy w przypadku, gdy powyższe dokumenty (o których mowa w art. 42 ust. 3-5) nie potwierdzają jednoznacznie (a więc w sposób nie budzący wątpliwości) dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami które mogą dokumentować wewnątrzwspólnotową dostawę (o których mowa w cyt. wyżej przepisie art. 42 ust. 1 pkt 2) mogą być w szczególności:
Powyższe oznacza, iż jeżeli Podatnik posiada dowody wymienione we wspomnianym art. 42 ust. 11 ustawy, potwierdzające fakt wywiezienia towarów z terytorium kraju oraz dostarczenia ich do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego (z uwzględnieniem treści dokumentów zawartych w art. 42 ust. 3 ustawy) to będzie mógł zastosować z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Odnosząc powyższe do treści zapytania stwierdzić należy, iż dokumenty wymienione przez Podatnika w zapytaniu tj. potwierdzona kopia faktury oraz przelew bankowy kontrahenta dokumentujący zapłatę za towar przy uwzględnieniu treści art. 42 ust. 11 mogą stanowić podstawę do zastosowania przez Spółkę stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Zaznaczyć jednak należy, iż przepis art. 42 ust. 11 ustawy ma charakter subsydiarny i nie zwalnia Podatnika od obowiązków przewidzianych w art. 42 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 3 ustawy. Z kolei użyty przez ustawodawcę zwrot w "szczególności" oznacza, iż nie jest to katalog zamknięty, dlatego Podatnik ma prawo udokumentować ( w odniesieniu do sytuacji określonej w art. 42 ust.11 ustawy) wywiezienie towarów z terytorium kraju oraz dostarczenie ich nabywcy na terytorium państwa członkowskiego w sposób przez siebie przewidziany, mając oczywiście na uwadze udowodnienie faktu jego zaistnienia. Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku Podatnika tj. 09.06.2005r. i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów. Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1. Zażalenie należy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia za pośrednictwem organu, który je wydał. Zażalenie winno zawierać zgodnie z art. 222 w zw. z art. 239 Ordynacji podatkowej zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.