Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.II-PDF/415/30/05
z 25 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.II-PDF/415/30/05
Data
2005.04.25


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
decyzja organu odwoławczego
fundusz unijny
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Zwolnienie z podatku dochodowego dochodów uzyskanych ze środków pomocowych Unii Europejskiej.


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) uznał stanowisko wnioskodawcy zajęte we wniosku z dnia 22.02.2005r. (uzupełnionym 04.04.2005 r.) o pisemną interpretację do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie uznania

  1. wynagrodzenia koordynatora projektu p. Adama Z. za dochód "O." podlegający zwolnieniu przedmiotowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych
  2. wynagrodzenie pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i umowę zlecenia i o dzieło przez w/w podmiot korzystających z powyższego zwolnienia za nieprawidłowe.

W dniu 23.02.2005 r. w trybie art. 14a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 j.t.) Olsztyńska Szkoła Biznesu złożyła wniosek o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny.

Olsztyńska Szkoła Biznesu uczestniczy w realizacji projektu w województwie warmińsko-mazurskim pt. „Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy - POTENCJAŁ PLUS. Instytucją Wdrażającą jest Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie, a instytucją zarządzającą Departament Wdrażania Projektów Rozwoju Regionalnego w Ministerstwie Gospodarki i Pracy.

Projekt będzie finansowany w całości z funduszy Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

W planie wydatków tego projektu przyznane zostało wynagrodzenie dla koordynatora projektu, którym został pan Adam Z. jeden ze wspólników Olsztyńskiej Szkoły Biznesu. Wynagrodzenie to nie jest wypłacane odrębnie. Cała kwota dotacji przelewem wpływa na konto "O.", a następnie z konta szkoły dokonywany jest przelew na osobiste konto p. Adama Z. lub pozostawiane na koncie firmowym szkoły w celu realizacji innych wydatków szkoły.

Realizacją wymienionego projektu będą zajmowały się osoby fizyczne, którym szkoła na podstawie zawieranych z nimi umów o pracę, zlecenia, o dzieło zleci wykonywanie czynności realizacyjnych. Osobami tymi będą pracownicy szkoły oraz osoby nie prowadzące jak i prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W ocenie wnioskodawcy dochody koordynatora p. Adama Z. oraz w/w osób realizujących ten projekt są zwolnione przedmiotowo od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym (Dz. U. z 2000r. nr 14 poz. 176 ze zm.).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie rozpatrując przedstawioną wątpliwość w przedmiocie uznania za wolny od podatku dochodowego dochód uzyskany przez w/w ze środków pomocowych stwierdza co następuje.Stosownie do zapisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli podatnik spełni równocześnie warunki wymienione pod lit. a oraz pod lit. b cyt. przepisu. Jest ono przewidziane zatem wyłącznie dla podatnika, który bezpośrednio (lub za pośrednictwem podmiotów uprawnionych do rozdziału środków bezzwrotnej pomocy) otrzymał bezzwrotną pomoc i bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z tej pomocy.

Również dochody podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach umowy zawartej z osobą prawną, która „pierwsza” otrzymała bezzwrotną pomoc (zwolnioną na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) - korzystają ze zwolnienia określonego art. 21 ust. 1 pkt 46 wyżej cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.

Przy interpretacji przepisu należy mieć na uwadze, że te dotyczące ulg podatkowych należy interpretować zawężająco. Brzmienie powołanej regulacji nie pozostawia wątpliwości co do tego, że ma ona charakter warunkowy.

W kontekście powyższego ważnym jest (przy rozpatrywaniu - czy dochód ten objęty jest zwolnieniem przedmiotowym) - ustalenie z kim została zawarta umowa na świadczenie tych usług bezpośrednio realizujących cel programu jeżeli bezpośrednio z beneficjentem („pierwszą” osób ą prawną) - to dochody te na podstawie wyżej cyt. przepisu wolne są od podatku dochodowego.

Osoby prawne i jednostki nieposiadające osobowości prawnej jako beneficjenci środków pomocowych nie mogą realizować samodzielnie programów, w związku z czym prace te wykonują osoby fizyczne, bezpośrednio realizujące cel programu.
W przedmiotowej sprawie dysponentem środków pomocowych jest Instytucja Wdrażająca tj. Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie, natomiast dostawcą usług - "O.".

W sytuacji tej, gdy beneficjent (jednostka organizacyjna) zawarł umowę z p. Bożeną Z. i p. Adamem Z. prowadzącymi "O." w formie spółki małżeńskiej wykonującymi czynnościami merytoryczne przewidziane w programie, a zatem bezpośrednio realizujące program - osoby te jako wspólnicy spółki będą korzystały ze zwolnienia określonego wyżej cytowanym przepisem.

Przepis ten nie będzie miał natomiast zastosowania do wypłaconego przez "O." - wynagrodzenia p. Adamowi Z., a także w stosunku do pracowników, z którymi "O." zawarła umowy o pracę, zlecenia, o dzieło, a także osób prowadzących działalność gospodarczą, bowiem tylko dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osoba prawną która „pierwsza” otrzymała bezzwrotna pomoc zwolnioną na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. Wojewódzkim Urzędem Pracy - korzystają ze zwolnienia określonego art. 21 ust. 1 pkt 46 wyżej cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli te osoby realizują cel programu.

W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie uznał, że stanowisko wnioskodawcy w przedstawionej kwestii jest nieprawidłowe i postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Załączone dokumenty nie podlegały ocenie.

Stosownie do art. 14b § 1 interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu zmiany lub uchylenia zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa .

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie zgodnie z zapisem art. 222 wyżej cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Strona wnosząca zażalenie - stosownie do zapisu art. 169 § 2 Ordynacji podatkowej winna uiścić z góry opłatę skarbową w kwocie 5 zł na zażalenie oraz 0,50zł od każdego załącznika.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj