Interpretacja Urzędu Skarbowego w Chełmie
PP/443-50/05
z 9 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-50/05
Data
2005.08.09
Autor
Urząd Skarbowy w Chełmie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Słowa kluczowe
dotacja celowa
fundusz unijny
obrót
opodatkowanie
Pytanie podatnika
W sprawie opodatkowania dotacji celowej. Podatnik stara się o dotację z funduszu PHARE na pokrycie kosztów remontu i modernizacji lokalu, który w przyszłości będzie wykorzystywany w ramach działalności gospodarczej.
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 216 oraz art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ), art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 z późn.zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 01 czerwca 2005r. (data wpływu do Urzędu 08.06.2005r.) Pana ... o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania dotacji celowej stwierdzam, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 01 czerwca 2005r. (data wpływu do Urzędu 08.06.2005r.) Pan ... zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem w sprawie opodatkowania dotacji celowej. Podatnik stara się o dotację z funduszu PHARE na pokrycie kosztów remontu i modernizacji lokalu, który w przyszłości będzie wykorzystywany w ramach działalności gospodarczej. W lokalu tym prowadzona będzie działalność gastronomiczna, wynajem pokoi gościnnych, wynajem sal na uroczystości rodzinne czy najem sal na szkolenia. Lokal ten będzie także siedzibą Podatnika, który prowadzi jednocześnie działalność handlową i transportową. Nie ma więc możliwości "przypisania" planowanej dotacji do konkretnej działalności, towaru czy usługi. Zdaniem Podatnika taka dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług , gdyż nie jest obrotem w rozumieniu art.29 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 z późn.zm.). Po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego, stwierdzam co następuje: Podstawą opodatkowania, zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W związku z powyższym, gdy podatnik otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru czy usługi w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, tego rodzaju dotacja czy dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Dotacja musi być być bezpośrednio związana z daną dostawą lub świadczeniem usług. W przypadku, gdy podmiot uzyskuje dotację nie do konkretnego produktu, lecz na cele całego przedsiębiorstwa, tzw. dotację podmiotową, to w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W myśl powyższych przepisów otrzymana dotacja, ponieważ nie stanowi dopłaty do konkretnej dostawy , a jest związana z dofinansowaniem inwestycji prowadzonej przez Podatnika, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto tutejszy organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie skierowania zapytania do organu podatkowego oraz odpowiedzi na nie. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika do czasu jej zmiany lub uchylenia wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b Ordynacji podatkowej. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia zgodnie z art. 222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.