Interpretacja Urzędu Skarbowego w Chełmie
PP/443-50/05
z 9 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-50/05
Data
2005.08.09



Autor
Urząd Skarbowy w Chełmie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja celowa
fundusz unijny
obrót
opodatkowanie


Pytanie podatnika
W sprawie opodatkowania dotacji celowej. Podatnik stara się o dotację z funduszu PHARE na pokrycie kosztów remontu i modernizacji lokalu, który w przyszłości będzie wykorzystywany w ramach działalności gospodarczej.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 oraz art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ), art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 z późn.zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 01 czerwca 2005r. (data wpływu do Urzędu 08.06.2005r.) Pana ... o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania dotacji celowej stwierdzam, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 01 czerwca 2005r. (data wpływu do Urzędu 08.06.2005r.) Pan ... zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem w sprawie opodatkowania dotacji celowej. Podatnik stara się o dotację z funduszu PHARE na pokrycie kosztów remontu i modernizacji lokalu, który w przyszłości będzie wykorzystywany w ramach działalności gospodarczej. W lokalu tym prowadzona będzie działalność gastronomiczna, wynajem pokoi gościnnych, wynajem sal na uroczystości rodzinne czy najem sal na szkolenia. Lokal ten będzie także siedzibą Podatnika, który prowadzi jednocześnie działalność handlową i transportową. Nie ma więc możliwości "przypisania" planowanej dotacji do konkretnej działalności, towaru czy usługi. Zdaniem Podatnika taka dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług , gdyż nie jest obrotem w rozumieniu art.29 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz.535 z późn.zm.).

Po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Podstawą opodatkowania, zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W związku z powyższym, gdy podatnik otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru czy usługi w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, tego rodzaju dotacja czy dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Dotacja musi być być bezpośrednio związana z daną dostawą lub świadczeniem usług.

W przypadku, gdy podmiot uzyskuje dotację nie do konkretnego produktu, lecz na cele całego przedsiębiorstwa, tzw. dotację podmiotową, to w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów otrzymana dotacja, ponieważ nie stanowi dopłaty do konkretnej dostawy , a jest związana z dofinansowaniem inwestycji prowadzonej przez Podatnika, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto tutejszy organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie skierowania zapytania do organu podatkowego oraz odpowiedzi na nie.

Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika do czasu jej zmiany lub uchylenia wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b Ordynacji podatkowej.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia zgodnie z art. 222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj