Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.IX/3-443/143/05
z 22 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.IX/3-443/143/05
Data
2005.08.22
Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego
Słowa kluczowe
dofinansowanie
faktura VAT
fundusz świadczeń socjalnych
odliczenie podatku od towarów i usług
świadczenie usług
Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy możliwości odliczenia podatku naliczonego przy świadczeniu usługi, która w części jest odpłatna (finansowana przez samych pracowników), a w części nieodpłatna, gdyż ją pokrywa dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 2, art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.04.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie z dnia 05.05.2005 r. znak: PP 443/11/05 w sprawie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług tj. możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupach sfinansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jeżeli opodatkowano usługi na rzecz pracowników i stanowisko uznaje za prawidłowe. W oparciu o przepisy art. 14 ustawy Ordynacja podatkowa Spółka z o.o. zwróciła się wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w następującej kwestii: Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie w odpowiedzi na powyższy wniosek postanowieniem z dnia 05.05.2005 r. znak: PP 443/11/05 udzielił interpretacji, zgodnie z którą stanowisko uznał za nieprawidłowe. Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po zapoznaniu się z powyższą sprawą stwierdza co następuje: W zakresie opodatkowania odpłatnego świadczenia usługi o wartości równej odpłatności ponoszonej przez pracownika może mieć także zastosowanie przepis art. 119 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przyjąć bowiem należy, że jednostka nabywa usługę turystyki dla bezpośredniej korzyści turysty, w tym przypadku pracownika. Zgodnie z art. 119 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5. Przez marżę rozumie się różnicę miedzy kwota należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. W przypadku, gdy odsprzedaż na rzecz pracowników dokonana zostanie po cenie nie wyższej niż cena zakupu, marża, a zatem i podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie wystąpi. Zasadą przy tym jest, zgodnie z art. 119 ust. 3 ustawy, że opodatkowanie marzy stosuje się jedynie w przypadku, gdy podatnik:
Zaznaczyć dodatkowo należy, że zgodnie z art. 119 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty. Natomiast świadczenie usługi finansowanej w części z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uznać natomiast należy za nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, w stosunku do których nie przysługiwało jednostce prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku należnego z faktur dokumentujących ich nabycie, co w konsekwencji powoduje, iż nie podlegają one opodatkowaniu w tej części. Z wyżej wymienionych względów, mając na uwadze postanowienia przepisów art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie postanowił jak w sentencji decyzji. Zgodnie z przepisem art. 14 b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczącej. Nie jest wiążąca dla podatnika, następcy prawnego podatnika, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. Przed wydaniem decyzji stosownie do postanowień art. 200 ustawy Ordynacja podatkowa postanowieniem z dnia 02.08.2005 r. znak: IS.IX./3-443/103b/05, został wyznaczony Stronie siedmiodniowy termin do zapoznania się z zebranym materiałem dowodowym. Postanowienie to, jak wynika ze zwrotnego potwierdzenia odbioru zostało doręczone w dniu 04.08.2005 r. Z uprawnienia tego nie skorzystano. Zgodnie z przepisami art. 220 ustawy Ordynacja podatkowa od decyzji organu podatkowego wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko do jednej instancji. Właściwy do rozpatrzenia odwołania jest organ podatkowy wyższego stopnia. Z kolei zgodnie z art. 13 § 1 pkt 2 lit. c i § 3 tej ustawy organem podatkowym wyższego stopnia są organy odwoławcze, dyrektor izby skarbowej jest organem odwoławczym od decyzji wydanej przez ten organ w pierwszej instancji. W przypadku wydania decyzji w pierwszej instancji przez dyrektora izby skarbowej odwołanie od decyzji rozpatruje ten sam organ podatkowy, stosując odpowiednio przepisy o postępowaniu odwoławczym (art. 221 ustawy Ordynacja podatkowa). Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 ustawy Ordynacja podatkowa). Oznacza to, że odwołanie należy złożyć do dyrektora izby skarbowej oraz, że odwołanie winno zawierać zarzuty przeciw wydanej, określać istotę i zakres żądania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Odwołanie należy zatem złożyć do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie, ul. Pużaka 18, 38 - 400 Krosno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.