Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PDI-42181/J/11/KB/05
z 1 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI-42181/J/11/KB/05
Data
2005.07.01



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Powstawanie zobowiązania podatkowego --> Zaniechanie ustalania i poboru oraz zwolnienie z poboru


Słowa kluczowe
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
podatek dochodowy od osób prawnych
wpłaty z zysku


Pytanie podatnika
Czy z dniem w którym dokonano zbycia akcji w przypadku jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, powołując się na art. 3 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792) ustał obowiązek dokonywania wpłat z zysku


DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60) - po rozpatrzeniu zażalenia Jednostki z dnia 4 maja 2005r. znak l.dz. 2674/05 na postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu PD -423-16/GC/2005 z dnia 28 kwietnia 2005r. dotyczące interpretacji prawa podatkowego w kwestii dot. wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa - uchyla postanowienie organu pierwszej instancji i uznaje stanowisko Jednostki za prawidłowe

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 27 stycznie 2005r. uzupełnionym pismem z dnia 18.02.2005r., Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o interpretację przepisów ustawy z dnia 1 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu państwa (Dz. U. nr 154, poz. 792) w kwestii wyjaśnienia, czy ma Ona obowiązek dokonywać wpłat z zysku w sytuacji, gdy już nie jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa, przedstawiając następujący stan faktyczny:

XX S.A.. - jednoosobowa spółka Skarbu Państwa - wrazz trzema innymi spółkami akcyjnymi, tj. "AA" S.A., "BB" S.A. i "CC" S.A. utworzyły Spółkę Akcyjną YY S. A. z siedzibą w M . Posiadane przez w/w podmioty akcje Spółki YY S.A., aktem notarialnym z dnia26.04.2004r. zostały darowane Skarbowi Państwa i w ten sposób Spółka YY S.A. stała sięjednoosobową spółką Skarbu Państwa. Następnie uchwałą Walnego ZgromadzeniaSpółki YY S.A. z dnia 30.06.2004r. kapitał zakładowy tej spółki został podniesionyprzez jedynego akcjonariusza - Skarb Państwa - poprzez wniesienie tytułem aportudo Spółki YY S.A. m.in. 69 % posiadanych przez Skarb Państwa akcji XX S.A.Podwyższenie kapitału zakładowego Spółki YY S.A. zostało zarejestrowane przez sądrejestrowy w dniu 29.09.2004r. i od tego dnia akcjonariuszami XX S.A. są:Skarb Państwa posiadający 31 % akcji oraz Spółka YY S.A. posiadająca 69 % akcji.Tym samym XX S.A. z dniem 29.09.2004r. przestała być jednoosobowąspółką Skarbu Państwa.

W związku z powyższym, zdaniem Jednostki z końcem września 2004r. ustał obowiązek dokonywania przez Nią wpłat z zysku określony w w/w ustawie z dnia l grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

    Zaskarżonym postanowieniem Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a § l i § 4 ustawy w/w Ordynacja podatkowa stwierdził, iż stanowisko Jednostki jest nieprawidłowe, ponieważ faktycznie wszystkie akcje Jednostki nadal stanowią własność Skarbu Państwa.Zgodnie z art. 2 cyt. ustawy o wpłatach z zysku, obowiązek dokonywania na rzecz budżetu Państwa wpłat z zysku dotyczy :
  • jednoosobowych spółek Skarbu Państwa (art. l pkt 1),
  • spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa ,z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikomna zasadach określonych w odrębnych przepisach (art. 1 pkt 2).

Zgodnie z treścią art. 3 powołanej ustawy obowiązek dokonywania wpłat z zysku ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Organ pierwszej instancji dokonując analizy przepisów regulujących kwestię zbywania akcji należących do Skarbu Państwa, tj. ustawy z dnia 30 sierpnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002r. nr 171, poz. 1397 ze zm.) stwierdził, iż w przedmiotowej sprawie nie doszło do zbycia akcji w rozumieniu art. 33 ust. 1 tej ustawy, a zatem nie zaszły przesłanki uzasadniające zaprzestanie przez Spółkę dokonywania wpłat z zysku. Przejęcie akcji Jednostki przez inny podmiot spowodowało faktycznie utratę statusu jednoosobowej Spółki Skarbu państwa, gdyż jej akcjonariuszem oprócz Skarbu Państwa stała się również Spółka YY S.A., jednakże nie uległa zmianie forma własności, ponieważ jedynym akcjonariuszem Spółki YY S.A. jest również Skarb Państwa. Skoro, zatem wszystkie akcje XX S.A. pozostają nadal własnością Skarbu Państwa, to zgodnie z art. l pkt 2 w/w ustawy o wpłatach z zysku przez spółki Skarbu Państwa, Jednostka nadal podlega przepisomtej ustawy.

Jednostka nie zgadza się z tym stanowiskiem i w zażaleniu z dnia 4.05.2005r.wnosi o zmianę postanowienia, zarzucając sprzeczność wydanej interpretacjiz przepisami art. 1 w związku z art. 2 ust. 1 w/w ustawy o wpłatach z zysku przezjednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Przedstawiając szerokie uzasadnienie swojegostanowiska udowadnia, że XX S.A. nie jest jednoosobową spółką SkarbuPaństwa, ponieważ ma dwóch akcjonariuszy - Skarb Państwa oraz Spółkę YY S.A., będącą podmiotem odrębnym od Skarbu Państwa. Powołując się na art. 44 <1> § l Kodeksu cywilnego, stwierdza, że własność oraz inne prawa majątkowe stanowiące mienie państwowe, przysługują Skarbowi Państwa albo innym państwowym osobom prawnym. Spółka YY S.A. jest odrębnym od Skarbu Państwa podmiotem prawnym i samodzielnym podmiotem praw majątkowych. Akcje Jednostki w ilości 69 %kapitału akcyjnego zostały wniesione przez Skarb Państwa do Spółki YY S.A. na własność, a zatem prawnym właścicielem tych akcji stała sięSpółka YY S.A. Ten sam przedmiot (prawo majątkowe)nie może należeć jednocześnie do dwóch podmiotów, i stanowiące przedmiot aportuakcje nie mogą stanowić - w jakimkolwiek znaczeniu -jednocześnie własności spółkiYY S.A. oraz własności Skarbu Państwa.

W odniesieniu do akcji XX S.A. wniesionych przez Skarb Państwa tytułemaportu do Spółki YY S.A., zdaniem Jednostki, możnamówić jedynie o pośrednim ich posiadaniu przez Skarb Państwa, ale akcje posiadane w ten sposób przez Skarb Państwa, w znaczeniu językowym i prawnym, nie mogą być utożsamiane w żaden sposób z akacjami "stanowiącymi własność" Skarbu Państwa. Jednostka podnosi, iż w przepisach w/w ustawy z 1 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku, nie ma żadnego sformułowania pozwalającego wnioskować, że dotyczą one również spółek, w których określona ilość akcji należy jedynie pośrednio do Skarbu Państwa, lub spółek, w których określona ilość akcji należy do spółek z wyłącznym lub przeważającym udziałem Skarbu Państwa.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, tut. organ stwierdza, co następuje.

    Zgodnie z art.2 ust. l w/w ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, do dokonywania na rzecz budżetu państwa wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym obowiązane są :
  1. jednoosobowe spółki Skarbu Państwa oraz
  2. spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa,z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikomna zasadach określonych w odrębnych przepisach.
    Obowiązek określony w/w przepisem ustaje, w myśl art. 3 tej ustawy, w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji, z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

W przedmiotowej sprawie, akcje Jednostki zostały wniesione do Spółki YY S.A., a zatem Jednostka utraciła status jednoosobowej spółkiSkarbu Państwa, co oznacza, że nie podlega już przepisom w/w ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. W związku z faktem, że wniesienie przez Skarb Państwa 69% akcji Jednostki do Spółki YY S.A. zostało zarejestrowane przez sąd rejestrowy w dniu 29.09.2004r. i z tym dniem akcjonariuszami Jednostki obok Skarbu Państwa została Spółka YY S.A., obowiązek dokonywania wpłat z zysku, w myśl w/w art. 3, upłynął z końcem września 2004r.

W opisanym stanie faktycznym sprawy, mając na uwadze powyższe ustalenia orzeczono zatem jak w sentencji

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.
Na podstawie art. 53 § l oraz art. 54 § l ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawoo postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002r., nr 153, póz. 1270)Jednostce służy prawo zaskarżenia niniejszej decyzji do Wojewódzkiego SąduAdministracyjnego w Opolu. Skargę w 2 egzemplarzach wnosi się do sądu administracyjnegoza pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, w terminie 30 dni od dnia doręczeniaJednostce decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj