Interpretacja Urzędu Celnego w Zamościu
303000-PA-9106-2/05
z 18 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
303000-PA-9106-2/05
Data
2005.02.18



Autor
Urząd Celny w Zamościu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Dokumentowanie dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych


Słowa kluczowe
energia elektryczna
podatek akcyzowy
zwrot podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
Czy w stanie faktycznym przedstawionym przez podatnika w zapytaniu ubiegając się o zwrot zapłaconego podatku akcyzowego właściwy byłby tryb przewidziany w § 4 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zm.)?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 17 stycznia 2005r., uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Zamościu nie podziela stanowiska zawartego we wniosku Strony.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2005r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek podatnika w sprawie interpretacji przepisu art. 77 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 673).

We wniosku Strona przedstawiła następujący stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie:

-firma jest stroną kontraktu dostawy energii elektrycznej do firmy słowackiej, jako spółka obrotu energią, w celu jej dalszej odsprzedaży nabywa energię zarówno od jej wytwórców, którzy potwierdzają fakt uiszczenia podatku akcyzowego, a także w zakresie uzupełniającym nabywa energię elektryczną poprzez konkurencyjny segment rynku energii elektrycznej w Polsce (np. elektroniczne platformy handlu energią elektryczną, dostawcy nie będący wytwórcami), gdzie nie ma możliwości potwierdzenia zapłaty podatku akcyzowego, po drugie zaś w przypadku ujawnienia faktu wobec sprzedającego, że energia przekazana zostanie do dalszej odsprzedaży, cena energii może wzrosnąć, co czyni całą transakcję nieopłacalną. Wobec wyraźnej luki prawnej co do sposobu dokumentowania uiszczenia podatku akcyzowego od energii elektrycznej sprzedawanej przez m. in. elektroniczne platformy handlu energią, według stanowiska Strony, wydaje się uzasadnionym, aby wobec istniejącego stanu rzeczy zastosować procedurę wynikającą z przepisu § 4 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz.966 ze zm.). Konsekwencją powyższego byłaby następująca procedura zwrotu: wniosek o zwrot akcyzy byłby składany za okresy miesięczne do dnia 25 każdego miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym, do którego należałoby dołączyć jedynie oryginału faktury określającej ilość nabytej energii wraz z dokumentami potwierdzającymi dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Ustawa z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym oraz określa zasady i tryb wprowadzenia do obrotu wyrobów objętych akcyzą. W pozycji 61 załącznika Nr 1 do ustawy jako wyrób akcyzowy została wymieniona energia elektryczna. Na podstawie art. 2 pkt. 3 ustawy o podatku akcyzowym energia elektryczna określona została jako wyrób akcyzowy niezharmonizowany.

Zgodnie z art. 77 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy.

Na podstawie delegacji ustawowej określonej w art. 77 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 9 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów wspólnotowych niezharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 673).

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, w przypadku dostawy wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych na terytorium państwa członkowskiego, od którego na terytorium kraju została zapłacona akcyza, podmiotowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej przysługuje zwrot akcyzy. Zwrot ten następuje na pisemny wniosek podmiotu uprawnionego z zachowaniem warunków określonych w § 3 rozporządzenia, a mianowicie:

  1. zwrot akcyzy następuje na pisemny wniosek podmiotu, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego,
  2. do wniosku załączony zostanie dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju od wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych dostarczonych na terytorium państwa członkowskiego,
  3. przedłożone zostaną dokumenty określone w § 2 rozporządzenia.

§ 2 rozporządzenia stanowi, iż dokumentami potwierdzającymi dostawę wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, z zastrzeżeniem ust. 2, są:

  1. dokumenty przewozowe lub ich kopie otrzymane od przewoźnika lub spedytora odpowiedzialnego za wywóz wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że wyroby akcyzowe niezharmonizowane zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego - w przypadku gdy przewóz jest zlecany przewoźnikowi lub spedytorowi;
  2. kopia faktury dostawy;
  3. specyfikacja dostawy, jeżeli nie jest zawarta na fakturze.

§ 2 ust. 2 rozporządzenia określa jakie powinien posiadać dokumenty podatnik w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej realizowanej bez udziału przewoźnika lub spedytora.

Podkreślenia wymaga fakt, iż z dokumentów potwierdzający dostawę musi jednoznacznie wynikać, iż dostawa wewnątrzwspólnotaowa została zrealizowana.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia, zwrot akcyzy jest dokonywany na rachunek bankowy podmiotu, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane, w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.

Mając na uwadze powyższe należy zwrócić uwagę, iż dokumentem potwierdzającym zapłatę akcyzy może być przede wszystkim deklaracja uproszczona nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-U lub deklaracja dla podatku akcyzowego AKC-3 z informacją o podatku akcyzowym od energii elektrycznej AKC-3/H wraz z dowodem wpłaty zadeklarowanego podatku. W przypadku importu dokumentem potwierdzającym zapłatę akcyzy na terytorium kraju będzie dokument odprawy celnej SAD.

Nie będzie natomiast dokumentem potwierdzającym zapłatę akcyzy otrzymana od producenta lub innego podmiotu sprzedającego energię elektryczną faktura VAT, która zawierać będzie cenę energii elektrycznej uwzględniającą podatek akcyzowy. Faktura taka jest jedynie dowodem wskazującym na wysokość należnego podatku akcyzowego zawartego w wartości netto towaru.

Po zapoznaniu się ze stanowiskiem Strony, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny, z którego to wynika, iż podatnik jako firma zajmująca się obrotem energią elektryczną, którą to nabywa w celu jej dalszej odsprzedaży na rynek państw członkowskich lub eksport, należy stwierdzić, iż Strona chciała by ubiegać się o zwrot akcyzy na podstawie przepisów § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zm.).

Przepisy § 4 ust. 1 - 13 rozporządzenia stanowią, iż zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wykorzystywaną do produkcji towarów przez podmioty eksportujące lub dostarczające do innego państwa członkowskiego te towary. Zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że udział wydatków związanych z nabyciem energii elektrycznej w kosztach stanowiących koszty uzyskania przychodów przekracza 18% w miesiącu rozliczeniowym. Zwolnienie od akcyzy energii elektrycznej jest realizowane poprzez zwrot akcyzy od nabytej ilości energii elektrycznej przekraczającej 18% - w proporcji odpowiadającej w tym miesiącu udziałowi przychodów ze sprzedaży towarów na eksport lub dostarczanych do innego państwa członkowskiego w przychodach ogółem. Natomiast § 4 ust. 4 rozporządzenia stanowi, jeżeli akcyza związana z nabyciem energii została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, uprawnienie do zwrotu akcyzy przysługuje, gdy o kwotę zwrotu akcyzy zostaną zmniejszone te koszty. Przychody i koszty ustala się zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Po spełnieniu powyższych warunków podmiot uprawniony może skorzystać z instytucji zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej, określonej w powyższym rozporządzeniu, wykorzystywanej do procesów produkcyjnych w celu wytworzenia towarów następnie dostarczonych do innych państw członkowskich lub na eksport.

Na podstawie przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego należy stwierdzić, iż brak jest podstaw do stosowania przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zm.).

Właściwym trybem zwrotu akcyzy od energii elektrycznej dostarczonej do innego państwa członkowskiego, od której akcyza została zapłacona na terytorium kraju jest tryb określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (Dz. U. Nr 74, poz. 673).

Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji.

Pouczenie

Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Białej Podlaskiej, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Zamościu, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).

Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w zw. z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa).

Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł od zażalenia i po 50 gr od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj