Interpretacja Urzędu Skarbowego w Gostyninie
1405 UPP-443/12/2005/AJ
z 15 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1405 UPP-443/12/2005/AJ
Data
2005.07.15



Autor
Urząd Skarbowy w Gostyninie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
obrót
opodatkowanie
prowizje
usługi rekreacyjne
wynagrodzenie prowizyjne


Pytanie podatnika
Czy strona musi zostać płatnikiem podatku VAT po przekroczeniu kwoty 40.000zł?


POSTANOWIENIEDziałając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika o interpretację z zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że płatnikiem podatku VAT powinien zostać po przekroczeniu dochodu 40.000zł Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gostyninie postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

UZASADNIENIEZ przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że podatnik prowadzi działalność gospodarczą od dnia 1 czerwca 2005r., nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i świadczy usługi w zakresie PKWiU 92.71 (działalność związana z grami i zakładami wzajemnymi), z prowadzenia której przychodem jest kwota otrzymywanej prowizji od spółki TOTOLOTEK.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz.535 z późn.) jej przepisów nie stosuje się do działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie. Wyłączenie to dotyczy jednak tylko tej działalności, która jest objęta podatkiem od gier. Nie odnosi się do czynności nawet bezpośrednio związanych z prowadzeniem gry, lecz niemieszczących się w zakresie gry i nieobjętych podatkiem od gry. Pośredniczenie w czynnościach związanych ze sprzedażą gier liczbowych i loterii pieniężnych nie podlega podatkowi od gier, więc nie korzysta z tego wyłączenia. W związku z tym wynagrodzenie prowizyjne z tytułu sprzedaży gier liczbowych, loterii pieniężnych i zakładów wzajemnych jest objęte VAT.

Zgodnie z przepisem § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, w przypadku których podstawę opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub inne osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 2-4. Jednocześnie w myśl ust. 4 § 9 rozporządzenia zwolnienia o którym mowa w ust. 1 tego paragrafu, nie stosuje się do podatników: 1.zarejestrowanych na postawie art. 96 lub art. 157 ustawy jako "podatnicy VAT czynni"; 2.wykonujących również inne, niż wymienione w ust. 1, czynności opodatkowane; 3.wykonujących czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy; 4.którzy zrezygnowali z prawa do zwolnień podmiotowych lub utracili to prawo w poprzednich latach podatkowych i od daty rezygnacji lub utraty tego prawa nie upłynęły 3 lata.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż działalność gospodarczą podatnik rozpoczął od dnia 1.06.2005r. i współpracuje on ze spółką TOTOLOTEK w oparciu o Umowę Agencji Sprzedaży. Jednocześnie będzie uzyskiwać wynagrodzenie w formie prowizji z tytułu sprzedaży losów loterii TOTOLOTEK.

Do dnia 31 maja 2005r. usługi te, zaliczane do ugrupowania PKWiU 92.71 jako grupa 92.7 "usługi rekreacyjne pozostałe" korzystały ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie poz.11 załącznika nr 4 ze względu na to, że zwolnione z podatku od towarów i usług były usługi związane ze sportem i rekreacją PKWiU ex 92 (z wyłączeniem ośmiu wymienionych enumeratywnie kategorii usług) z zastrzeżeniem zgodnie z objaśnieniami do tego załącznika "zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług".

Ponieważ usługi pośrednictwa, które podatnik wykonuje są traktowane jako "usługi rekreacyjne pozostałe", zastrzeżenie to nie miało do nich zastosowania. Taki stan rzeczy miał miejsce do 31.05.2005r.Natomiast po zmianach w ustawie o podatku od towarów i usług od dnia 01-06-2005r., tj. od dnia rozpoczęcia przez Panią działalności w powyższym zakresie zmieniła się treść objaśnień do załącznika nr 4, w których dodano słowa "i rekreacja", wobec tego zwolnienie usług związanych z rekreacją zawężono do usług świadczonych wyłącznie przez te podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Usługi pośrednictwa przy sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego czy też zakładów wzajemnych od 1 czerwca 2005r. nie korzystają więc już ze zwolnienia przedmiotowego. Świadczone są bowiem w ramach działalnosci gospodarczej, która ma za cel, co do zasady, systematyczne dążenie do osiągania zysków. Usługi te są opodatkowane według stawki 22%.

W związku z powyższym oraz na podstawie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 , poz.535 z późn.zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000euro. Do wartości nie wlicza się kwoty podatku. Zgodnie jednak z art. 113 ust. 8 wyżej cytowanej ustawy o VAT - w przypadku podatników, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4, przez wartość sprzedaży określoną w ust.1 rozumie się 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usług.

Podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art.5 ustawy o VAT w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8 - art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W oparciu o powyższy stan faktyczny podatnika należy uznać, że podatnik musi dokonać rejestracji na podatek od towarów i usług w 2005r. po przekroczeniu kwoty sprzedaży 25.550zł (43.800 x 7 m-cy : 12 m-cy = 25.550zł) tzn. że w przypadku podatnika, który na obecną chwilę świadczy tylko i wyłącznie usługi w zakresie PKWiU 92.71 (działalność związana z grami i zakładami wzajemnymi), z prowadzenia której przychodem jest kwota otrzymywanej prowizji od spółki TOTOLOTEK, już kwota prowizji w wysokości 851,67zł spowoduje obowiązek rejestracji na podatek od towarów i usług (851,67 x 30 = 25.550,10zł). W przypadku prowadzenia działalności związanej z czynnościami opodatkowanymi w innym zakresie kwoty przychodów sumuje się.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b §1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 ww. ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj