Interpretacja Urzędu Skarbowego w Rypinie
PDIO-443/203/4/05
z 9 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDIO-443/203/4/05
Data
2005.05.09


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Rypinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
lekarz weterynarii
obliczenie podatku
podatek od wynagrodzeń
umowa zlecenia


Pytanie podatnika
Kwestia prawidłowego obliczania podatku z tytułu umowy zlecenia zawieranej z lekarzami weterynarii.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rypinie, udzielając interpretacji w zakresie przepisów podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2005r stanowisko nie jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa , stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pismem z dnia 9 lutego 2005r. Powiatowy Lekarz Weterynarii w ... zwrócił się o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie prawidłowego obliczania podatku z tytułu umowy zlecenia. Do wniosku dołączono wzór umowy zawieranej z wyznaczonymi lekarzami weterynarii, załącznik do umowy, ewidencję pojazdu oraz wzór zestawienia pomocniczego za czynności wykonane zgodnie z wnioskiem o wypłatę dotacji za m-c.

Stan faktyczny w sprawie przedstawia się następująco:

Powiatowy Lekarz Weterynarii zgodnie z art. 16 ustawy o Ispekcji Weterynaryjnej z dnia 29 stycznia 2004r. (Dz. U. Nr 33, poz. 287) wyznaczył decyzjami administracyjnymi lekarzy weterynarii do wykonywania czynności w jego imieniu. Z osobami tymi zawarto umowy zlecenia, w których określono czynności oraz zasady wynagradzania zgodnie z rozporządezeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. Nr 178, poz. 1837).

Zgodnie z umowami, lekarze weterynarii przedstawiają Powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej jeden rachunek obejmujący:

1/ część podstawową wynagrodzenia wg cen urzędowych,

2/ poniesione koszty (leki, materiały wg cen zakupu, dojazdy wg stawek za 1 km).

Wskazujecie Państwo, iż zgodnie z ww. rozporządzeniem , Powiatowy Inspektorat Weterynarii powinien wypłacić lekarzom wynagrodzenie oraz zwrócić wykazane w rachunku koszty.

Uważacie Państwo, że całość należności stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a wypłata tej należności następuje po potrąceniu 20% kosztów uzyskania przychodu i naliczeniu od pozostałej kwoty 19% podatku.

W myśl art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. Z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności (...).

Uzyskiwane przez lekarzy weterynarii przychody z tytułu wykonywania określonych czynności zleconych na podstawie właściwych przepisów przez organ administracji państwowej należy kwalifikować do przychodów, o których mowa w powołanym wyżej art.13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na płatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek, określony w art. 41 ust.1 i 1a ww. ustawy. W myśl tej regulacji, płatnicy są obowiązani do poboru zaliczek na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b).

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie, zmniejsza się, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2 , o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej przez płatnika, o którym mowa w ust.1 , zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Stosownie do treści art. 22 ust. 9 pkt 4, koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6, i 8-określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe , o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Zgodnie z art. 22 ust. 10 ww. ustawy, jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1 - 4, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych.

Biorąc pod uwagę powyższe, tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska wyrażonego we wniosku z dnia 9 lutego 2005r., ponieważ zgodnie z przytoczonym wyżej art. 22 ust. 10 należy uwzględnić koszty faktycznie poniesione.

Niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy (art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej) - do czasu jej zmiany lub uchylenia bądź zmiany przepisów prawa.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rypinie informuje, iż załączone do wniosku o udzielenie interpretacji wzory dokumentów, tj. umowy i załączników do umowy, nie podlegały ocenie przez tutejszy organ podatkowy.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie siedmiu dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

W myśl art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj