Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
BP/423-0019/05/OK
z 30 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BP/423-0019/05/OK
Data
2005.06.30



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
informacja handlowa
koszty uzyskania przychodów
reklama publiczna


Pytanie podatnika
Czy koszty zakupu ulotek, materiałów informacyjnych oraz katalogów reklamowych oraz ich dystrybucji do odbiorców porzez wrzutki prasowe, wysyłkę listów, wyeksponowanie w punktach sprzedaży towarów są wydatkami, które w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, jako reklama publiczna?


POSTANOWIENIE

Na podstawie 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 11 kwietnia 2005 r. (data wpływu wniosku do tut. Urzędu Skarbowego 15 kwietnia 2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w sprawie kwalifikacji wydatków związanych z zakupem ulotek, materiałów informacyjnych i reklamowych oraz ich dystrybucją poprzez wrzutki prasowe, wysyłkę listów, wyeksponowanie w punktach sprzedaży towarów

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 11 kwietnia 2005 r. Spółka z o.o. wystąpiła z wnioskiem do tut. Organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup ulotek, materiałów informacyjnych i reklamowych oraz ich dystrybucji. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu programami komputerowymi oraz ich wdrażania. Przeważający rodzaj prowadzonej działalności został sklasyfikowany pod numerem PKD 5248G. W ramach działań marketingowych Spółka ponosi koszty przygotowania, wykonania i dystrybucji ulotek, materiałów informacyjnych oraz katalogów reklamowych. Za ich wykonanie Jednostka otrzymuje faktury o treści „ulotki” oraz „drukowanie materiałów”. Dystrybucja odbywa się poprzez wysyłkę (mailing) do klientów indywidualnych znajdujących się w bazie adresowej Spółki, kolporterów prasy w postaci wrzutek do egzemplarzy gazet oraz umieszczenie w widocznych miejscach siedziby i punktach sprzedaży. Jak wynika z pisma Jednostki baza adresowa powstała na podstawie otrzymanych wcześniej zamówień, dokonanych zakupów, zgłoszeń dokonanych za pośrednictwem Internetu, telemarketing, udział w poprzednio przeprowadzonych akcjach lub stanowi odpowiedź na reklamę prasową. Spółka posiada stronę internetową za pośrednictwem której zainteresowane osoby – potencjalni klienci mogą przesyłać swoje dane adresowe w celu otrzymywania aktualnych ofert lub materiałów informacyjnych. Adresy te są dodawane do posiadanej bazy danych adresowych i na tej podstawie dokonywana jest wysyłka. Wysyłka ta jest przeprowadzana także wśród osób, które wzięły udział w poprzednich akcjach, jest zakrojona na szeroką skalę i nie jest dokonywana na rzecz pojedynczych osób. Podatnik stoi na stanowisku, że koszt zakupu (wytworzenia) materiałów informacyjnych oraz ich dystrybucja w którykolwiek z przedstawionych powyżej sposobów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi w pełnej wysokości koszt uzyskania przychodu, gdyż wydatki te ponoszone są w celu uzyskania przychodu i nie zostały wyłączone na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze stan faktyczny zaprezentowany we wniosku Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

W przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdują przepisy art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ust. 1 tejże ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 Zatem warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest wykazanie związku pomiędzy poniesionym wydatkiem a możliwością uzyskania przychodu. Natomiast art. 16 ust. 1 pkt. 28 cytowanej ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Z przytoczonych przepisów wynika zatem, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę na reklamę i reprezentację mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów.

Ustawodawca przewiduje jednak taką możliwość pod warunkiem przeznaczenie wydatków na działania prowadzone w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Dokonując oceny wydatków na reklamę należy również zwrócić uwagę na różnicę pomiędzy reklamą a informacją handlową, której Ustawodawca nie zawarł w negatywnym katalogu kosztów, czyli co do zasady, stanowi koszt uzyskania przychodu w pełnej kwocie.

W związku z tym, że przepisy ustaw podatkowych nie zawierają definicji pojęć reklamy i informacji handlowej przy ich interpretacji należy posiłkować się w pierwszej kolejności wykładnią językową. Zastosowanie znajdują wówczas znaczenia i określenia zawarte m.in. w słownikach, które przedstawiają potoczne rozumienie pojęć. I tak zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego PWN (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. Warszawa 2003) reklama to: „rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu; także środki służące do tego celu, np. plakaty, ogłoszenia w prasie, radiu i telewizji”

Za informację handlową uważa się natomiast powiadomienie o czymś, zakomunikowanie jakiegoś faktu bez elementów zachęty do kupna, aprobaty opisywanego towaru, firmy, chwalenia czegoś lub kogoś. Zatem materiały zawierające ceny towarów, zdjęcia, parametry techniczne informacje o promocjach cenowych, możliwość sfinansowania zakupu na raty oraz adresy miejsc, gdzie można nabyć oferowany towar za określoną cenę należy uznać za informację handlową. Gdyby jednak zawierały w treści elementy wartościujące, oceniające, czy zachęcające do zakupu wówczas będziemy mieli do czynienia z reklamą.

W treści art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określono, że limit nie dotyczy 0,25% wydatków na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu i publicznie w inny sposób. Jakkolwiek Ustawodawca nie zdefiniował użytych pojęć, to należy przyjąć, iż reklama posiada znamiona publicznej jeżeli jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada ogólny, anonimowy i powszechny charakter. Za reklamę w środkach masowego przekazu uważa się reklamę prowadzoną w radio, telewizji, kinie, Internecie lub prasie. Natomiast reklama prowadzona publicznie w inny sposób to przede wszystkim reklama uliczna, reklama na ulotkach, plakatach, środkach komunikacji, urządzanie witryn sklepowych, uczestnictwo w imprezach reklamowych dostępnych dla nieograniczonego kręgu osób, reklama pocztowa rozprowadzana wśród osób nieoznaczonych z imienia i nazwiska.

Jeżeli wydatki dotyczą reklamy skierowanej do konkretnej osoby, bądź grupy osób bez względu na formę takiego działania należy je uznać za wydatki na reklamę niepubliczną, a co za tym idzie z możliwością zaliczania do kosztów uzyskania przychodów w granicach określonego limitu.

W przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że wydatki na materiały informacyjne i reklamowe muszą spełnić pozytywną przesłankę okolicznika celu zawartą w art. 15 ust. 1 oraz dodatkowo negatywną przesłankę nie ujęcia w katalogu kosztów niepotrącalnych. Zatem wydatki na wytworzenie i dystrybucję materiałów informacyjnych spełniające warunek wynikający z treści art. 15 ust.1 stanowią w całości koszt uzyskania przychodu bez względu na formę w jakiej są dostarczane docelowemu odbiorcy.

Materiały reklamowe dostarczane w formie wrzutek do gazet, wyłożone w sekretariacie i punktach sprzedaży zgodnie z zapisem art. 16 ust. 1 pkt. 28 stanowią reklamę nie objętą limitem.

Natomiast wydatki związane zarówno z wydaniem jak i dostarczeniem katalogu reklamowego do klientów, których dane zawarto w adresowej bazie danych Spółki nie spełniają wymogów reklamy publicznej. O kwalifikacji danego wydatku w przypadku materiałów reklamowych decyduje nie treść a forma dotarcia do adresata. Wysyłając katalogi reklamowe do podmiotów określonych imiennie (na podstawie informacji z adresowej bazy danych tworzonej na zasadach określonych we wniosku) świadomie zawężano krąg odbiorców.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku nie potwierdza stanowiska Spółki zawartego we wniosku, że wydatki na druk i dystrybucję katalogów reklamowych wysyłanych do podmiotów, które znalazły się w adresowej bazie danych stanowią z całości koszty uzyskania przychodu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj