Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US IV/II/443-52/05
z 5 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US IV/II/443-52/05
Data
2005.07.05
Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy
Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
likwidacja działalności
remanent likwidacyjny
zaprzestanie wykonywania czynności
Pytanie podatnika
Czy istnieje obowiązek rozliczenia w remanencie likwidacyjnym kasy fiskalnej przy zakupie której przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego, w związku z zaprzestaniem przez Podatnika wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu?
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dn. 06.05.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.05.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie czy istnieje obowiązek rozliczenia w remanencie likwidacyjnym kasy fiskalnej przy zakupie której przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego, w związku z zaprzestaniem przez Wnioskodawcę wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, uznaje stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. UZASADNIENIE Wnioskiem z dnia 06.05.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.05.2005 r.) zwróciła się Pani o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie czy istnieje obowiązek rozliczenia w remanencie likwidacyjnym kasy fiskalnej w związku z zaprzestaniem przez Panią wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że z dniem 30.04.2005 r. zlikwidowała Pani działalność gospodarczą, na ten dzień jest Pani zobowiązana sporządzić remanent likwidacyjny zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Mają być nim objęte towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, wycenione zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Według Pani, stosownie do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, kasy fiskalne muszą posiadać numer ewidencyjny, który nadaje Naczelnik Urzędu Skarbowego po zgłoszeniu fiskalizacji kasy przez podatnika. Posiada ona także swój numer unikatowy, czyli indywidualny i niepowtarzalny numer nadawany pamięci kasy fiskalnej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, identyfikujący każdą kasę, który nie może być przypisany innym urządzeniom. § 5 ust. 1 pkt 9 powołanego rozporządzenia stanowi, że podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, zatem nie jest to towar, który może być przeznaczony do dalszej odsprzedaży. Pani zdaniem - nie ma Pani wynikającego z art. 14 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) obowiązku opodatkowania podatkiem VAT kasy fiskalnej w związku z zaprzestaniem przez Panią prowadzenia działalności gospodarczej z uwagi na to, że kasa jest przypisana do danego podatnika i nie może być przedmiotem dostawy, gdyż dla potencjalnego nabywcy jest bezużyteczna. Stanowisko Strony w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe. Stosownie do art. 14 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego na podstawie art. 96 ust. 6 ustawy, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Przepis ten, w myśl ust. 4, stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Według art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W świetle tego przepisu towarami mogą być tzw. środki obrotowe oraz towary, które zaliczone zostały przez podatnika do jego środków trwałych. Na podstawie art. 14 ust. 5 wyżej cytowanej ustawypodatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu - w terminie 14 dni, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W myśl ust. 8 tego przepisu, podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy, tj. wg ceny nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów. Cytowane wyżej przepisy art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują żadnych wyjątków dla towarów o niewielkiej wartości użytkowej. Nie jest prawdą, że używana kasa fiskalna jest bezużyteczna. Po wymianie modułu fiskalnego kasa ta może służyć innemu podatnikowi. Używane kasy rejestrujące można odprzedać uprawnionemu producentowi lub importerowi kas. Zatem jest Pani obowiązana ująć posiadaną kasę rejestrującą w spisie z natury, opodatkować podatkiem należnym jako podstawę przyjmując wartość kasy według ceny jej nabycia i rozliczyć w deklaracji dla podatku od towarów i usług. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Stosownie do art. 222 powołanej ustawy - Ordynacja podatkowa, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie a także powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5,00 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.