Interpretacja Izby Celnej w Białymstoku
310000-PA-9116-25/05
z 21 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
310000-PA-9116-25/05
Data
2005.07.21
Autor
Izba Celna w Białymstoku
Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Procedura zawieszenia a skład podatkowy
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Napoje alkoholowe --> Napoje alkoholowe
Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
sprzedaż krajowa
zawieszenie poboru akcyzy
Pytanie podatnika
Czy jest możliwe zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (alkoholi) ze składu podatkowego na terytorium Polski nabywcy posiadającemu status zarejestrowanego handlowca prowadzącego działalność w wolnym obszarze celnym na terytorium kraju?
Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpoznaniu zażalenia z dnia 06.06.2005r. podatnika XXXXXX od postanowienia Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku z dnia 24.05.2005r. nr 311000-PA-0550-7/05/KL wydanego w trybie art. 14a § 1 Ordynacji Podatkowej w przedmiocie udzielonej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Celnej w Białymstoku utrzymuje w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.
Zdaniem podatnika sprzedaż wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (alkoholowych) ze składu podatkowego na terytorium Polski nabywcy posiadającemu status zarejestrowanego handlowca prowadzącego działalność w wolnym obszarze celnym na terytorium kraju będzie objęta procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o ile zgodnie z art. 27 ust. 5 ustawy z dnia 23.01.2004r. o podatku akcyzowym zostanie spełniony postawiony tam warunek dotyczący złożenia we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego. Postanowieniem z dnia 24.05.2005r. nr 311000-PA-0550-7/05/KL, wydanym w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej, Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku uznał stanowisko podatnika zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczące możliwości zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (alkoholi) ze składu podatkowego mającego siedzibę na terytorium kraju do zarejestrowanego handlowca prowadzącego działalność w wolnym obszarze celnym również na terytorium kraju za nieprawidłowe. Od postanowienia Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku strona wniosła w dniu 06.06.2005r. zażalenie wnosząc o jego zmianę. Przedmiotowemu postanowieniu strona zarzuciła naruszenie przepisów materialnego prawa podatkowego, a w szczególności art. 26 ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym poprzez stwierdzenie, że nie jest możliwe zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (alkoholu) ze składu podatkowego do wolnego obszaru celnego. Strona podniosła, iż z regulacji art. 26 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 23.01.2004r. o podatku akcyzowym oraz § 15 i 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.04.2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) wynika, że sprzedaż wyrobów akcyzowych do wolnego obszaru celnego będzie podlegała procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W zażaleniu wskazano ponadto, iż w ustawie o podatku akcyzowym nie występuje zakaz stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do nabywania przez zarejestrowanego handlowca wyrobów akcyzowych zharmonizowanych od składów podatkowych prowadzących działalność na terytorium kraju. Rozpatrując wniesione zażalenie oraz dokonując analizy przepisów prawnych mających zastosowanie w sprawie Dyrektor Izby Celnej w Białymstoku ustalił i zważył, co następuje:Przedstawiony przez podatnika problem dotyczy możliwości stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (alkoholi) z krajowego składu podatkowego do zarejestrowanego handlowca prowadzącego działalność w wolnym obszarze celnym na terytorium kraju. Procedura zawieszenia poboru akcyzy jest instytucją umożliwiającą przesunięcie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego. Zarejestrowany handlowiec jest jednym z podmiotów upoważnionych do uczestniczenia w tej procedurze. Stosownie do treści art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 i Nr 68 poz. 623) zarejestrowany handlowiec to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z innego państwa członkowskiego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 4 i art. 16 ust. 1 Dyrektywy Rady 92/12 z 25.02.1992r. w sprawie przepisów ogólnych dotyczących wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz w sprawie składowania, przepływu i nadzorowania takich wyrobów, zarejestrowany handlowiec jest podmiotem upoważnionym przez właściwe władze państwa członkowskiego do otrzymywania, w ramach prowadzonej działalności, wyrobów akcyzowych z innego państwa członkowskiego w procedurze zawieszenia. Z powyższych regulacji wynika jednoznacznie, iż podmiot, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec nie może nabywać wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od składów podatkowych prowadzących działalność na terytorium tego samego kraju. Zgodnie z ustawodawstwem polskim jak i wspólnotowym zarejestrowany handlowiec jest podmiotem uczestniczącym w obrocie wyrobami akcyzowymi z zawieszoną akcyzą, który jest upoważniony jedynie do otrzymywania w ramach prowadzonej działalności wyrobów akcyzowych z innych państw członkowskich. Zarejestrowany handlowiec jest, zatem uprawniony do nabywania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru jedynie w sytuacji, gdy dostawcą jest podmiot prowadzący skład podatkowy w innym państwie członkowskim. Powołany przez podatnika przepis art. 26 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 23.01.2004r. o podatku akcyzowym jako argument za dopuszczalnością przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składem podatkowym a zarejestrowanym handlowcem prowadzącymi działalność na terytorium kraju, nie ma zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym. Powyższy przepis odnosi się do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dostawy ze składu podatkowego znajdującego się na terytorium Polski do zarejestrowanego handlowca prowadzącego działalność na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż Polska. Zagadnienie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wobec wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wprowadzanych do wolnych obszarów celnych i składów wolnocłowych uregulowane zostało w art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z 23.04.2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.). Zgodnie z powołanym art. 26 ust. 3 pkt 2 ustawy pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może być zawieszony, jeżeli wyroby te otrzymały inne (niż objęcie zawieszającą procedurą celną) przeznaczenie celne na podstawie przepisów prawa celnego. Zgodnie z § 15 powołanego rozporządzenia, w przypadku gdy wyroby akcyzowe zharmonizowane są wprowadzane do obszaru wolnocłowego lub składu wolnocłowego - uznaje się, iż akcyza od tych wyrobów została zawieszona; w tych przypadkach stosuje się dokumenty określone w przepisach prawa celnego. Według § 16 ust. 1 wskazanego rozporządzenia wyroby akcyzowe zharmonizowane są przemieszczane ze składu podatkowego do składów wolnocłowych i wolnych obszarów celnych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, o którym mowa w przepisach dotyczących dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Wskazane wyżej przepisy § 15 i § 16 rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania, przywołane w zażaleniu jako argument przemawiający za trafnością stanowiska podatnika nie mają zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym. Powołane przepisy dotyczą stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy tylko wobec wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, którym nadano przeznaczenie celne, które jest związane z importem bądź eksportem wyrobów w rozumieniu przepisów akcyzowych. Korzystanie z procedury zawieszenia poboru akcyzy jest tu związane z otrzymaniem przez wprowadzany do wolnego obszaru celnego i składu wolnocłowego towar przeznaczenia celnego, na podstawie przepisów prawa celnego. Zgodnie z art. 169 Rozporządzenia Rady Nr 2913/92 z 12.10.1992r. ustanawiającym Wspólnotowy Kodeks Celny, w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym mogą być umieszczane towary niewspólnotowe i towary wspólnotowe. Przeznaczenie celne otrzymują w wolnym obszarze celnym i składzie wolnocłowym wszystkie towary niewspólnotowe, które zostały przedstawione organom celnym (art. 48 Wspólnotowego Kodeksu Celnego) oraz te towary wspólnotowe podlegające wspólnej polityce rolnej, które korzystają ze środków stosowanych zwykle przy wywozie towarów (art. 179 Wspólnotowego Kodeksu Celnego). Stosowanie, zatem procedury zawieszenia poboru akcyzy wobec wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wprowadzanych do wolnych obszarów celnych i składów wolnocłowych uwarunkowane jest uzyskaniem przez nie odpowiedniego przeznaczenia celnego, na podstawie przepisów prawa celnego i dotyczyć może tylko niektórych towarów wspólnotowych. Mając powyższe na uwadze uznać należy, iż sprzedaż wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (alkoholowych) ze składu podatkowego na terytorium Polski nabywcy, posiadającemu status zarejestrowanego handlowca prowadzącego działalność w wolnym obszarze celnym na terytorium kraju, nie może być objęta procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W tym stanie faktycznym i prawnym orzeczono jak w sentencji. Na decyzję służy podatnikowi prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku za pośrednictwem Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.