Interpretacja Urzędu Skarbowego w Radomsku
US.II.423/3/05
z 28 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.II.423/3/05
Data
2005.06.28
Autor
Urząd Skarbowy w Radomsku
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
amortyzacja
bezrobocie strukturalne
podatek dochodowy od osób prawnych
preferencyjna stawka amortyzacji
Pytanie podatnika
Ze stanu faktycznego wynika, że Spółka zajmuje się urządzaniem i prowadzeniem gier na automatach o niskich wygranych. Automaty te wstawiane są do lokali rozmieszczonych na terenie całej Polski. Z właścicielami lokali Spółka podpisuje umowy na najem powierzchni. Automaty hazardowe są zaliczane do grupy 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, a stawka amortyzacyjna wynosi 20 %.
Pytanie Spółki brzmi: Czy używanie automatów hazardowych w lokalach, które znajdują się na terenie gmin wymienionych w wykazie powiatów (gmin) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, będącym załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 1999 r. w sprawie określenia powiatów (gmin) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym (Dz. U. Nr 110, poz. 1264 ze zm.), uprawnia Spółkę do stosowania w stosunku do tych automatów stawek amortyzacyjnych podanych w Wykazie podwyższonych przy zastosowaniu współczynnika 3,0 na zasadach określonych w art. 16k ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 16a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art.16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania maszyny, urządzenia i środki transportu o przewidzianym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi. O możliwości stosowania podwyższonej stawki amortyzacyjnej dla maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 4-6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) poddanych szybkiemu postępowi technicznemu o współczynnik 2,0 mówi art. 16i ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W jakim czasie można podwyższać stawki dla tych grup środków trwałych bądź rezygnować z ich stosowania określono w ust. 4 tegoż artykułu. Spółka, przy dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych od automatów o niskich wygranych zainstalowanych w zakładzie położonym na terenie gminy zagrożonej szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, może stosować preferencyjny współczynnik w wysokości 3,0, o którym mowa w przepisie art. 16k ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ustęp 3 tegoż artykułu zezwala podatnikowi na stosowanie podwyższonych stawek amortyzacyjnych do końca roku podatkowego, w którym gmina zostanie wyłączona z wykazu ustalonego przez Radę Ministrów. W sytuacji, gdy automaty o niskich wygranych zostały zainstalowane w gminie zagrożonej recesją i degradacją społeczną, Spółka nie może skorzystać z podwyższonych stawek amortyzacyjnych, ponieważ, jak wynika z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 kwietnia 2002 r. w sprawie określenia powiatów (gmin) zagrożonych strukturalną recesją i degradacją społeczną, w których stosuje się szczególne instrumenty ekonomiczno-finansowe i inne preferecje (Dz. U. Nr 62, poz. 560), rozporządzenie to obowiązywało wyłącznie w 2002 r. W przypadku zainstalowania automatów o niskich wygranych w gminie zagrożonej szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, Spółka posiadając zakłady może skorzystać z podwyższonych stawek amortyzacyjnych tylko do końca 2005 r., ponieważ zgodnie z art. 149 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.) rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art.37h ust.1 ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu zachowuje moc do dnia 31 grudnia 2005 r. Podstawą skorzystania jednak przez Jednostkę z możliwości podwyższenia stawek amortyzacyjnych o współczynnik 3,0 jest spełnienie następujących warunków: Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie definiuje pojęcia zakładu, nie mniej jednak zgodnie z art. 28 tej ustawy podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby mają obowiązek składać w terminach podanych w tym artykule informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpłatach z podatku dochodowego od osób prawnych. W rozporządzeniu z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 224, poz. 2228) Minister Finansów określił, iż rozliczenie kwoty wpływów z tytułu tego podatku następuje zgodnie z danymi zawartymi w informacjach składanych przez podatników o liczbie osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) położonych na terenie poszczególnych gmin i województw, do zatrudnionych ogółem. W myśl art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) zakładem (oddziałem) w rozumieniu tej ustawy jest określone w umowie o pracę, miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej, niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.