Interpretacja Podlaskiego Urzędu Skarbowego
P-I/423/69/AK/05
z 19 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-I/423/69/AK/05
Data
2005.09.19
Autor
Podlaski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
podatek od wynagrodzeń
umowa o pracę
umowa zlecenia
wynagrodzenie za pracę
Pytanie podatnika
Czy wypłacane przez podatnika wynagrodzenia, zarówno z tytułu umowy o pracę, jak również umowy zlecenia korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowym na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Wnioskiem Nr DO/105/182/05 z 27.06.2005 r., uzupełnionym pismem Nr DO/105/219/05 z 01.09.2005 r., Podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do następującego stanu faktycznego: Dnia 11 maja 2005 r. została zawarta umowa z Wojewódzkim Urzędem Pracy na realizacje projektu „Kształcenie ustawiczne szansą rozwoju społeczno- gospodarczego regionu”. Projekt współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków budżetu państwa w ramach Priorytetu II ZPORR działanie 2.1. W tak przedstawionym stanie faktycznym Podatnik wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w następującym zakresie: Czy wypłacane przez Podatnika wynagrodzenia, zarówno z tytułu umowy o pracę, jak również umowy zlecenia korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowym na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... Według stanowiska Podatnika, wynagrodzenia wypłacane na rzecz osób realizujących cele programu nie będą zwolnione od podatku dochodowego na mocy wyżej cytowanego artykułu, ze względu na fakt, iż środki przyznane, pochodzące z funduszy strukturalnych nie są funduszami, o których mowa w w/w przepisie. Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje: Fundusze strukturalne są to zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej. Celem polityki strukturalnej jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarek państw członkowskich i w konsekwencji zmniejszenie różnic w poziomie rozwoju i życia pomiędzy poszczególnymi obszarami. Fundusze strukturalne obejmują, oprócz: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Orientacji (EFOiGR), Finansowego Instrumentu Wspierania Rybołówstwa (FIWR), również Europejski Fundusz Społeczny (EFS). Został on (Europejski Fundusz Społeczny) powołany w celu wspierania wspólnotowej polityki społecznej. Finansuje działania państw członkowskich w zakresie przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich. Ze środków funduszu finansowane są głównie szkolenia zawodowe, stypendia, praktyki zawodowe, doradztwo i pośrednictwo zawodowe, analizy i badania dotyczące rynku pracy itp. Zgodnie z art. 2 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r., Nr 116, poz. 1206), przez wspieranie rozwoju regionalnego rozumie się: zespół działań Rady Ministrów na rzecz trwałego i zrównoważonego rozwoju województw, oparty na jednolitych zasadach dostępu województw do publicznych środków krajowych i publicznych środków wspólnotowych, których przeznaczenie określają priorytety rozwoju regionalnego ustalone w Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego. Jak wynika z wniosku Podatnika realizacja projektu pt. „Kształcenie ustawiczne szansą rozwoju społeczno-gospodarczego regionu ” w ramach w/w Programu jest finansowana z dwóch źródeł: - z budżetu państwa (publiczne środki krajowe) oraz - ze środków finansowych pochodzących z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszu strukturalnego, jakim jest Europejski Fundusz Społeczny (publiczne środki wspólnotowe). Z wyżej wymienionych środków wypłacane będą wynagrodzenia osobom realizującym dany projekt (zatrudnionym zarówno na umowę o prace jak i zlecenie). Dochody otrzymane przez podatników z tego tytułu, na mocy art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) są wolne od podatku dochodowego, jeżeli: Skorzystanie z powyższego zwolnienia od podatku, o którym mowa w cytowanym przepisie, jest możliwe jedynie w sytuacji, gdy łącznie są spełnione obie wyżej wymienione przesłanki. Reasumując, zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych są tylko te dochody (z tytułu wynagrodzeń): Natomiast w sytuacji, gdy wypłata wynagrodzeń jest realizowana ze środków beneficjenta pomocy, a następnie refinansowana ze środków pomocowych, wówczas wynagrodzenia te nie korzystają w momencie wypłaty ze zwolnienia, gdyż środki na zapłatę nie pochodzą ze środków pomocowych, a sfinansowanie wynagrodzeń z tych środków nie stało się jeszcze faktem dokonanym. W przypadku opisanym we wniosku część otrzymanych pieniędzy pochodzi z funduszy Unii Europejskiej (EFS), a część z budżetu państwa. Ponieważ zidentyfikowanie otrzymanych środków z Europejskiego Funduszu Społecznego nie jest jednak możliwe (otrzymywane są łącznie ze środkami pochodzącymi z budżetu Państwa), to dochody te nie spełniają warunków do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46. Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy podziela stanowisko Strony w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń, zarówno z tytułu umów o pracę, jak również umów zlecenia osobom realizującym projekt „Kształcenie ustawiczne szansą rozwoju społeczno- gospodarczego regionu” współfinansowany ze środków Europejskiego funduszu Społecznego, jak również ze środków budżetu państwa, stąd też postanowił jak w sentencji. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Stosownie do art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa. Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać podstawy uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.