Interpretacja Urzędu Skarbowego w Namysłowie
PP/443-14/05
z 8 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-14/05
Data
2005.08.08



Autor
Urząd Skarbowy w Namysłowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
faktura VAT
miejsce świadczenia usług
nieruchomości
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi remontowo-budowlane


Pytanie podatnika
1/czy usługa remontowo-budowlana świadczona dla firmy niemieckiej, na terenie Niemiec, podlega opodatkowaniu w kraju, czy w Niemczech ?2/jaką zastosować stawkę podatku VAT dla ww usług wykonywanych w budynkach mieszkalnych i pozostałych ?3/gdzie składać deklaracje podatkowe i wpłacać zadeklarowany podatek oraz czy przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego w związku z wykonywaniem ww usług świadczonych na terytorium Niemiec ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa / tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 /, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, iż Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2005 r , uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2005 r , który wpłynął w dniu 9 czerwca 2005 r , o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej miejsca opodatkowania podatkiem od towarów i usług usług remontowo-budowlanych świadczonych na terenie Niemiec oraz rozliczania związanego z nimi podatku naliczonego jest prawidłowe, natomiast w zakresie sposobu rozliczania podatku należnego oraz zastosowania stawek podatku dla ww usług świadczonych na terenie Niemiec jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 23 maja 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który został uzupełniony w dniu 9 czerwca 2005 r.

Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pana wniosek, złożony dnia 23 maja 2005 r , o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie dotyczy usług remontowo-budowlanych świadczonych na terenie Niemiec.

We wniosku informuje Pan, iż jest podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług remontowo-budowlanych na terenie Niemiec dla firmy niemieckiej.Ww usługi świadczy Pan dla firmy niemieckiej jako jej podwykonawca.

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny zwraca się Pan z następującymi zapytaniami :

1/czy usługa remontowo-budowlana świadczona dla firmy niemieckiej, na terenie Niemiec, podlega opodatkowaniu w kraju, czy w Niemczech ?

2/jaką zastosować stawkę podatku VAT dla ww usług wykonywanych w budynkach mieszkalnych i pozostałych ?

3/gdzie składać deklaracje podatkowe i wpłacać zadeklarowany podatek oraz czy przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego w związku z wykonywaniem ww usług świadczonych na terytorium Niemiec ?

Pana zdaniem podatek należny z tytułu świadczenia usług remontowo-budowlanych dla firmy niemieckiej na terenie Niemiec powinien Pan rozliczać na terenie wykonywanej usługi, tj. w Niemczech, natomiast w deklaracjach podatkowych dla podatku od towarów i usług składanych w kraju wykazywać podatek naliczony i w związku z tym otrzymywać zwrot kwoty podatku naliczonego od nabytych towarów i usług dotyczących tych usług.Pana zdaniem należy zastosować stawki obowiązujące w Polsce, tj. 7 % dla usług remontowo-budowlanych świadczonych w budynkach mieszkalnych i 22 % dla ww usług świadczonych w pozostałych budynkach.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, organ podatkowy informuje co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. / opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ww ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ww ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Dla prawidłowego określenia miejsca powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia usług, tj. określenia kraju, w którym należy rozliczyć podatek należny z tytułu wykonanej usługi, a w konsekwencji dla zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług, istotne znaczenie ma miejsce ich świadczenia określone w art. 27 ww ustawy. Opodatkowanie następuje bowiem w miejscu ( państwie ), które ustawa o podatku od towarów i usług uznaje za miejsce ich świadczenia.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi-miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności-miejsce stałego zamieszkania.

Od powyższej zasady wprowadzone zostały odstępstwa, określone w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy, których kryterium wyodrębnienia jest m.in. rodzaj świadczonych usług.

Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego-miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że usługi remontowo-budowlane wykonywane są przez Pana na terenie nieruchomości położonej w Niemczech.

Wobec powyższego tut. organ podatkowy stwierdza, że miejscem opodatkowania świadczonych przez Pana usług jest miejsce położenia nieruchomości czyli terytorium Niemiec. Skoro bowiem miejscem świadczenia usługi, w myśl art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, jest kraj położenia nieruchomości, a zakres opodatkowania, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, obejmuje jedynie "odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju", to zdarzenie gospodarcze mające miejsce poza terenem kraju nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju.

Natomiast sposób rozliczania podatku należnego od usług związanych z nieruchomościami zależy od statusu podatkowego nabywcy tych usług w kraju członkowskim Wspólnoty Europejskiej.

Jeśli jest nim podatnik podatku od wartości dodanej, to on przejmie na siebie obowiązek rozliczenia podatku na zasadzie samoopodatkowania w kraju położenia nieruchomości. Jednak jeżeli usługi remontowo-budowlane są przez Pana świadczone na terenie nieruchomości położonej w Niemczech na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej i w związki z tym nie podlegają opodatkowaniu w kraju, to będąc ich usługodawcą, jest Pan zobowiązany do wystawiania faktur VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2,4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 106 ust. 2, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawcy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Szczegółowe warunki formalne, które winny zawierać faktury, dokumentujące świadczenie usług do dnia 31 maja 2005 r. określone były przepisami § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 97, poz. 971 ze zm. /, a od dnia 1 czerwca 2005 r. określone są przepisami § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług / Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 /.

W stosunku do świadczonych przez Pana usług remontowo-budowlanych do dnia 31 maja miały zastosowanie przepisy § 30 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2005 r , a od dnia 1 czerwca 2005 r. mają zastosowanie odpowiadające im treścią przepisy § 27 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r.

Zgodnie z § 27 ust. 1 ww rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r , przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, zgodnie z § 27 ust. 2 rozporządzenia, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Zgodnie natomiast z § 27 ust. 3 ww rozporządzenia, faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

Ponadto faktura dokumentująca świadczenie ww usług winna zawierać adnotację, iż podatek rozlicza nabywca.

Jeśli natomiast odbiorcą usługi jest podmiot nie będący podatnikiem zobligowanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej od tej usługi, np. osoba fizyczna, jednostka organizacyjna nie będąca podatnikiem podatku od wartości dodanej, wówczas powinien Pan dopełnić formalności rejestracyjnych w Niemczech. W takim przypadku zarówno dokument stanowiący o realizacji tej inwestycji, stawka podatku, sposób rozliczenia z organami podatkowymi winny być dokonane w oparciu o przepisy podatkowe obowiązujące w tym zakresie w Niemczech.

W związku z powyższym, w prowadzonej ewidencji sprzedaży VAT oraz w deklaracjach VAT-7 składanych w tut. Urzędzie Skarbowym, nie wykazuje więc Pan obrotów z tytułu usług remontowo-budowlanych wykonywanych na terenie nieruchomości położonej w Niemczech.

Natomiast w kwestii zasad odliczania i zwrotu podatku naliczonego Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ww ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art.. 124 ustawy.

Podatnik, stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Zgodnie z art. 87 ust. 5 ustawy, na umotywowany wniosek podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 4 czyli w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia.

Reasumując stwierdzić należy, iż tut. organ podatkowy podziela Pana stanowisko, iż usługi remontowo-budowlane świadczone przez Pana jako podwykonawcę na rzecz niemieckiej firmy na terenie Niemiec, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce i w związku z tym obrotu z tytułu wykonania tej usługi nie wykazuje Pan w deklaracji VAT-7, a prawo do zwrotu podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 w związku z art. 87 ust. 5 ustawy przysługuje Panu na umotywowany wniosek składany wraz z deklaracją VAT-7 do tut. organu podatkowego. Natomiast tut. organ podatkowy nie podziela Pana stanowiska, iż podatek należny z tytułu świadczenia przez Pana jako podwykonawcę usług remontowo-budowlanych na rzecz firmy niemieckiej, powinien Pan w każdym przypadku rozliczać i płacić na terenie Niemiec, a stawki podatku dla ww usług powinny być takie, jak Polsce.

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku i w dniu wydania niniejszej interpretacji.Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 w związku z art. 14 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje prawo wniesienia zażalenia.

Zażalenie, zgodnie z art. 223 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z 239 ustawy Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity - Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww ustawy i wynosi 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj