Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9102-20/05/TS
z 6 lipca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9102-20/05/TS
Data
2005.07.06
Autor
Urząd Celny w Szczecinie
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby tytoniowe --> Obowiązek podatkowy
Słowa kluczowe
papierosy
Pytanie podatnika
Podatnik zakupił papierosy nie oznaczone znakami akcyzy od organów podatkowych. Jego zdaniem w sytuacji kiedy , w momencie zakupu papierosów został zapłacony podatek akcyzowy w wysokości 400% , po wykupieniu banderol oraz nadrukowaniu ceny maksymalnej na opakowaniach jednostkowych, ustaje obowiązek podatkowy.
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, 217 w związku z art. 14a, 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r. poz. 60 ) oraz art. 74 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm. ) w związku z wnioskiem złożonym w dniu 24 .04. 2005r. w sprawie udzielenia interpretacji w zakresie stosowania przepisów podatkowych, Uzasadnienie W dniu 24.04.2005r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie został złożony wniosek przez XX uzupełniony w dniu 19.05.2005. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów w zakresie podatku akcyzowego od wyrobów tytoniowych. Zdaniem podatnika w sytuacji kiedy, w momencie zakupu papierosów został zapłacony podatek akcyzowy w wysokości 400%, po wykupieniu banderol oraz nadrukowaniu ceny maksymalnej na opakowaniach jednostkowych, ustaje obowiązek podatkowy. Podatnik informuje, iż w sprawach których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie podatkowe. Zgodnie z art. 4 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku gdy w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości . Zasada ta ma zastosowanie tylko do czynności podlegających opodatkowaniu, wymienionych enumeratywnie w art. 4 ust. 1-3 ustawy. Tym samym, zasada ta nie będzie miała zastosowania w przypadku wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, które zostały wymienione przez ustawodawcę w innych przepisach ustawy o podatku akcyzowym. Wskazana zasada jednokrotnego opodatkowania nie dotyczy przepisu art. 74 ust. 1 cytowanej ustawy, który wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje poza przypadkami określonymi w art. 4 ustawy o podatku akcyzowym tj. między innymi gdy podmioty dokonują sprzedaży wyrobów tytoniowych w opakowaniach nieoznaczonych ceną detaliczną. Do sprzedaży wyrobów tytoniowych w opakowaniach nieoznaczonych ceną detaliczną w myśl art. 74 ust. 2 stosuje się stawką akcyzy w wysokości 400%. Odnosząc się do kwestii "maksymalnej ceny detalicznej", wskazać należy, że stosownie do dyspozycji art. 73 ust. 4 ustawy, pod tym pojęciem należy rozumieć cenę wyznaczoną i wydrukowaną na opakowaniu jednostkowym wyrobu tytoniowego przez określoną grupę podmiotów (producentów, importerów i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego). Tym samym cena wyznaczona i wydrukowana przez inny podmiot na opakowaniu jednostkowym wyrobów tytoniowych, nie jest ceną, o której mowa w art. 73 ust. 4 ustawy. Ewentualne wyznaczenie i wydrukowanie takiej ceny przez inny podmiot , nie wywołuje skutków w sferze podatkowej, w postaci możliwości zastosowania stawki akcyzy, o której mowa w art. 8 pkt. 4 ustawy. Pomimo użycia w art. 74. ust. 1 pkt 1 pojęcia "cena detaliczna", wykładnia systemowa nakazuje traktować cenę detaliczną tutaj wskazaną, jako pojęcie tożsame z pojęciem "maksymalnej ceny detalicznej", o której mowa w art. 73 ust. 4 ustawy. Zgodnie z zapisami art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie jest kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów. Mając powyższe na uwadze, wyliczając podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, należy zsumować wartość wszystkich sprzedanych w danym miesiącu paczek papierosów (zaokrąglając do złotówki), otrzymany wynik należy pomniejszyć o kwotę podatku od towarów i usług ( 22% ) oraz kwotę akcyzy, a następnie otrzymaną kwotę (po pominięciu groszy) pomnożyć przez stawkę podatku akcyzowego ( 400%). Odnosząc się do kwestii dotyczącej możliwości odliczania od podstawy opodatkowania akcyzy zapłaconej i wykazanej na fakturze zakupu informuję, że ustawodawca nie przewiduje takiej możliwości. Odnośnie natomiast pytania podatnika dotyczącego podatku VAT Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie kierując się przepisem zawartym w art. 15 §1 oraz art. 16 ustawy Ordynacja podatkowa nakazującym organom podatkowym kontrolowanie swojej właściwości rzeczowej i miejscowej, w związku z regulacją zawartą w art. 3 ustawy z 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535) uznał się za organ niewłaściwy do podjęcia czynności urzędowych w przedmiotowej sprawie. Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie informuję, iż Podatnik w tej sprawie powinien zwrócić się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku Zgodnie z art. 14b§ 1i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5. Pouczenie Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia, w związku z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.