Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9102-20/05/TS
z 6 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9102-20/05/TS
Data
2005.07.06



Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby tytoniowe --> Obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
papierosy


Pytanie podatnika
Podatnik zakupił papierosy nie oznaczone znakami akcyzy od organów podatkowych. Jego zdaniem w sytuacji kiedy , w momencie zakupu papierosów został zapłacony podatek akcyzowy w wysokości 400% , po wykupieniu banderol oraz nadrukowaniu ceny maksymalnej na opakowaniach jednostkowych, ustaje obowiązek podatkowy.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, 217 w związku z art. 14a, 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r. poz. 60 ) oraz art. 74 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm. ) w związku z wnioskiem złożonym w dniu 24 .04. 2005r. w sprawie udzielenia interpretacji w zakresie stosowania przepisów podatkowych,
Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. ( Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ) postanawia , iż stanowisko przedstawione przez podatnika jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 24.04.2005r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie został złożony wniosek przez XX uzupełniony w dniu 19.05.2005. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów w zakresie podatku akcyzowego od wyrobów tytoniowych.
Firma XX w dniu 14.02. 2005r. zakupiła od Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie 18 238 paczek papierosów różnych marek. Na tę okoliczność została wystawiona faktura VAT nr 3/2005 z zapisów której wynika, iż w cenie sprzedaży zawarto podatek akcyzowy w wysokości 400% oraz podatek VAT.

Zdaniem podatnika w sytuacji kiedy, w momencie zakupu papierosów został zapłacony podatek akcyzowy w wysokości 400%, po wykupieniu banderol oraz nadrukowaniu ceny maksymalnej na opakowaniach jednostkowych, ustaje obowiązek podatkowy.

Podatnik informuje, iż w sprawach których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie podatkowe.

Zgodnie z art. 4 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku gdy w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości .

Zasada ta ma zastosowanie tylko do czynności podlegających opodatkowaniu, wymienionych enumeratywnie w art. 4 ust. 1-3 ustawy. Tym samym, zasada ta nie będzie miała zastosowania w przypadku wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, które zostały wymienione przez ustawodawcę w innych przepisach ustawy o podatku akcyzowym.

Wskazana zasada jednokrotnego opodatkowania nie dotyczy przepisu art. 74 ust. 1 cytowanej ustawy, który wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje poza przypadkami określonymi w art. 4 ustawy o podatku akcyzowym tj. między innymi gdy podmioty dokonują sprzedaży wyrobów tytoniowych w opakowaniach nieoznaczonych ceną detaliczną. Do sprzedaży wyrobów tytoniowych w opakowaniach nieoznaczonych ceną detaliczną w myśl art. 74 ust. 2 stosuje się stawką akcyzy w wysokości 400%.

Odnosząc się do kwestii "maksymalnej ceny detalicznej", wskazać należy, że stosownie do dyspozycji art. 73 ust. 4 ustawy, pod tym pojęciem należy rozumieć cenę wyznaczoną i wydrukowaną na opakowaniu jednostkowym wyrobu tytoniowego przez określoną grupę podmiotów (producentów, importerów i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego). Tym samym cena wyznaczona i wydrukowana przez inny podmiot na opakowaniu jednostkowym wyrobów tytoniowych, nie jest ceną, o której mowa w art. 73 ust. 4 ustawy. Ewentualne wyznaczenie i wydrukowanie takiej ceny przez inny podmiot , nie wywołuje skutków w sferze podatkowej, w postaci możliwości zastosowania stawki akcyzy, o której mowa w art. 8 pkt. 4 ustawy.

Pomimo użycia w art. 74. ust. 1 pkt 1 pojęcia "cena detaliczna", wykładnia systemowa nakazuje traktować cenę detaliczną tutaj wskazaną, jako pojęcie tożsame z pojęciem "maksymalnej ceny detalicznej", o której mowa w art. 73 ust. 4 ustawy.

Zgodnie z zapisami art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie jest kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów.

Mając powyższe na uwadze, wyliczając podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, należy zsumować wartość wszystkich sprzedanych w danym miesiącu paczek papierosów (zaokrąglając do złotówki), otrzymany wynik należy pomniejszyć o kwotę podatku od towarów i usług ( 22% ) oraz kwotę akcyzy, a następnie otrzymaną kwotę (po pominięciu groszy) pomnożyć przez stawkę podatku akcyzowego ( 400%).

Odnosząc się do kwestii dotyczącej możliwości odliczania od podstawy opodatkowania akcyzy zapłaconej i wykazanej na fakturze zakupu informuję, że ustawodawca nie przewiduje takiej możliwości.

Odnośnie natomiast pytania podatnika dotyczącego podatku VAT Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie kierując się przepisem zawartym w art. 15 §1 oraz art. 16 ustawy Ordynacja podatkowa nakazującym organom podatkowym kontrolowanie swojej właściwości rzeczowej i miejscowej, w związku z regulacją zawartą w art. 3 ustawy z 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535) uznał się za organ niewłaściwy do podjęcia czynności urzędowych w przedmiotowej sprawie. Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie informuję, iż Podatnik w tej sprawie powinien zwrócić się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Kierując się dyspozycją art. 200 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005r., poz. 60) w dniu 13.06.2005r. postanowieniem nr 421000-PA-9102-20/05/TS wyznaczono Stronie siedmiodniowy termin do ewentualnego wypowiedzenia się w sprawie zgromadzonego materiału dowodowego, wykonując tym samym obowiązek zapewnienia Stronie czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem rozstrzygnięcia, umożliwienie jej wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów. Postanowienie to zostało doręczone Stronie w dniu 14.06.2005r. Strona skorzystała z przysługującego jej prawa, sporządzono protokół zaznajomienia Strony z materiałami sprawy.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku

Zgodnie z art. 14b§ 1i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia, w związku z art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.
Zażalenie przeciw postanowieniu powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( Dz. U Nr 86, poz. 960 z późn. zm ) zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5, 00zł od wniesionego zażalenia i 0,50zł od złożonego załącznika .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj