Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PA-9100i-50/05/3574/JKW
z 16 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PA-9100i-50/05/3574/JKW
Data
2005.06.16



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Czy z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego alkoholu etylowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powstaje zobowiązanie w podatku akcyzowym ?


Warszawa, dn. 2005.06.16. Numer sprawy: 441000-PA-9100I-50/05/3574/JKWP O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z wnioskiem XXXXX złożonym w piśmie z dnia 06.06.2005 r.,postanawiamudzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko, iż z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego alkoholu etylowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie powstanie wobec Spółki zobowiązanie podatkowe w akcyzie po spełnieniu warunków wskazanych we wniosku - za prawidłowe.

UZASADNIENIEW dniu 06.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w XXX wpłynął wniosek XXXXX (zwanej dalej Spółką) o udzielenie interpretacji w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie potwierdzenia, że z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego alkoholu etylowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie powstanie wobec Spółki zobowiązanie podatkowe w akcyzie pod warunkiem spełnienia wymagań określonych w przepisach.We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:Spółka jest producentem wyrobów kosmetycznych i toaletowych. Jednym z surowców niezbędnych do produkcji jest alkohol etylowy. Spółka nabywa od producenta (ze składu podatkowego) nieskażony alkohol etylowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Spółka posiada na terenie zakładu produkcyjnego przy ul. XXXXXX w XXX skład podatkowy, w którym dokonuje magazynowania i skażania nabywanego od producenta alkoholu etylowego.Ze względu na konieczność przemieszczenia magazynowanego alkoholu etylowego (nieskażonego) do kontrahenta na terenie kraju (posiadającego skład podatkowy) Spółka zamierza wyprowadzić alkohol zmagazynowany w swoim składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Pytanie Podatnika: Czy w sytuacji, gdy Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego i spełni warunki wskazane przez siebie we wniosku (tj. zgłosi wyprowadzenie naczelnikowi urzędu celnego, wystawi dokument ADT, dokona czynności wskazanych w przepisach o szczególnym nadzorze podatkowym, złoży zabezpieczenie akcyzowe na wysyłkę, stworzy ewidencję ADT i zaewidencjonuje wysyłkę) nie powstanie wobec Spółki obowiązek podatkowy w akcyzie przy wyprowadzeniu alkoholu etylowego ze składu podatkowego. Jednocześnie Spółka prosi o potwierdzenie, iż po otrzymaniu od kontrahenta (prowadzącego skład podatkowy, do którego zostanie dostarczony alkohol) potwierdzonej karty 3 ADT wygasną wszelkie ewentualne zobowiązania Spółki w akcyzie związane z wyprowadzonym alkoholem.Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.Stanowisko podatnika:Zdaniem Spółki, przy spełnieniu warunków, które Spółka opisała we wniosku, może ona wyprowadzić nieskażony alkohol etylowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W takim przypadku nie powstanie dla Spółki obowiązek podatkowy, a po otrzymaniu potwierdzonej przez odbiorcę karty 3 ADT wygasną wszelkie ewentualne zobowiązania Spółki w akcyzie związane z wyprowadzonym alkoholem.

Naczelnik Urzędu Celnego w XXXXX udzielając pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy związana jest z prowadzeniem składu podatkowego, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest zezwolenie na prowadzenie przez podmiot składu podatkowego wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.Stosownie do art. 27 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest łączne spełnienie przez podatnika następujących warunków: 1) dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego; 2) złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczeniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Szczegółowe regulacje w zakresie sposobu wystawienia, sposobu wypełnienia i obiegu poszczególnych kart ADT zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81 poz. 744 z późn. zm.). Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym prowadzący skład podatkowy, zarejestrowani handlowcy, a także podmioty, które nabywają wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz przedstawiciele podatkowi są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe. Szczegółowe regulacje dotyczące sposobu ustalania i składania zabezpieczenia akcyzowego zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz.U. Nr 35 poz. 314 z późn. zm.).Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę. Zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na tym podatniku wygasa z dniem otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem.

Biorąc pod uwagę wyżej wskazane przepisy ustawy o podatku akcyzowym i wydanych na jej podstawie rozporządzeń wykonawczych Spółka może wyprowadzić ze swojego składu podatkowego alkohol etylowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do innego składu podatkowego na terenie kraju. Wyprowadzenie wyrobów ze składu przy spełnieniu warunków wskazanych przez Spółkę we wniosku nie spowoduje powstania obowiązku zapłaty akcyzy. Jednocześnie po otrzymaniu przez Spółkę potwierdzonej przez odbiorcę karty 3 ADT wygasną zobowiązania Spółki w akcyzie związane z wyprowadzonym alkoholem - w części objętej potwierdzeniem.Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIEStosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.Na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w XXXX za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w XXX w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy. Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj