Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-5/12-5/MN
z 29 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-5/12-5/MN
Data
2012.03.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
dotacja
obniżenie podatku należnego
odliczanie podatku naliczonego
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
partner
partnerstwo
projekt
usługi doradcze


Istota interpretacji
Opodatkowanie czynności wykonywanych w ramach projektu oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług wykorzystywanych do czynności niepodlegających opodatkowaniu, ale w przyszłości wykorzystywanych do czynności opodatkowanych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o potwierdzenie uiszczenia należnej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie:

  • działalność rachunkowo-księgowa,
  • pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
  • pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT niekorzystającym ze zwolnienia i wykonuje na bieżąco czynności opodatkowane tym podatkiem – obecnie głównie stawką 23%. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca podpisał z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o udzielenie wsparcia na przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej w zakresie ochrony środowiska – realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację projektu systemowego PARP (…), finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Umowa będzie realizowana w okresie od dnia 14 marca 2011 r. do dnia 31 marca 2012 r., tj. 12,5 miesięcy. W ramach tej umowy Zainteresowany ma przetestować usługi doradcze w zakresie ochrony środowiska według ustalonego standardu u 60 klientów oraz usługi szkoleniowe w zakresie ochrony środowiska – przeszkolenie 90 osób. Po spełnieniu warunków umowy otrzyma od PARP zwrot 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym 85% kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% w formie współfinansowania krajowego.

Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki poniesione na: wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń; podróże służbowe; zakup usług, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych; najem i eksploatację pomieszczeń; pokrycie kosztów amortyzacji budynków; zakup oprogramowania i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych; tłumaczenia i druk materiałów oraz ich publikację; działania promocyjne i informacyjne; obsługę księgową i usługi prawnicze oraz doradcze i eksperckie; koszty administracyjne lub bieżącego zarządu; pokrycie kosztów adaptacji budynków, pomieszczeń i miejsc pracy; raty spłat wartości początkowej środków trwałych, należne finansującemu z tytułu umowy leasingu finansowego lub zwrotnego; pokrycie kosztów amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych; zakup wartości niematerialnych i prawnych; zakup sprzętu oraz wyposażenia; audyt finansowy dokonywany przez biegłych rewidentów.

Dla projektu prowadzona jest odrębna ewidencja księgowa, do czego Wnioskodawca został zobowiązany umową z PARP. Po zakończeniu projektu zakupione środki trwałe i wartości niematerialne i prawne zostają własnością Zainteresowanego i będą służyły czynnościom opodatkowanym. Usługi doradcze i szkoleniowe testowane wśród przedsiębiorców są dla nich w całości nieodpłatne i rozliczane w ramach pomocy de minimis. W ramach umowy PARP Wnioskodawca został upoważniony do udzielania pomocy przedsiębiorcom uczestniczącym w projekcie w ramach limitów pomocy de minimis.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż towary i usługi nabywane w trakcie realizacji projektu służą wykonaniu dwóch rodzajów usług: usługi szkoleniowej oraz usługi doradczej. Ponadto, część wydatków służy działaniom związanym z zarządzaniem projektem (wydatki administracyjne, tzw. wydatki zarządu). Usługa szkoleniowa obejmuje dwudniowe szkolenie z zakresu obliczania poziomu korzystania ze środowiska. Zainteresowany nie posiada akredytacji wydawanej przez Kuratorium Oświaty na to szkolenie. Usługa doradcza obejmuje dwie części: audyt wymagań prawnych w zakresie ochrony środowiska oraz doradztwo we wdrożeniu rekomendacji z audytu. Obie usługi są dla klienta nieodpłatne, rozliczane w ramach pomocy de miimis, której wysokość określa poziom kosztów poniesionych na wykonanie usługi. Całość wydatków jest kosztem kwalifikowanym projektu, na które Wnioskodawca otrzymuje wsparcie, zgodnie z umową zawartą z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. W ocenie Zainteresowanego, ze względu na fakt, iż usługi wykonywane na rzecz klientów (doradcze i szkoleniowe) są nieodpłatne dla klienta, nie będą czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym, w ramach realizacji projektu nie wystąpią czynności opodatkowane, a co za tym idzie zakupy dokonywane w ramach projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym w trakcie całego okresu realizacji projektu. Po zakończeniu projektu, zakupione środki trwałe i wartości niematerialne i prawne (oprogramowania) pozostaną w firmie i będą służyły świadczonym przez Wnioskodawcę komercyjnie (odpłatnie) usługom doradczym, szkoleniowym i księgowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy będzie Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach zakupu towarów, usług i składników majątku trwałego dotyczących realizacji projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu towarów, usług i składników majątku trwałego dotyczących realizacji projektu, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT. Wynika to z faktu, iż świadczone w ramach projektu usługi są nieodpłatne i nie stanowią czynności opodatkowanych. Jednocześnie w przypadku zakupów służących zarówno czynnościom opodatkowanym jak i czynnościom nieopodatkowanym (realizacja projektu) odliczenie VAT będzie przysługiwało w proporcji przypadającej na czynności opodatkowane (art. 90 i 91 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto, w treści art. 88 ustawy ustawodawca wskazał przypadki, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a ponadto, aby nie miały miejsca przesłanki uniemożliwiające dokonanie odliczenia kwoty lub zwrotu podatku należnego – określone w art. 88 ustawy.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie: działalność rachunkowo-księgowa; pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania; pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana; pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT niekorzystającym ze zwolnienia i wykonuje na bieżąco czynności opodatkowane tym podatkiem – obecnie głównie stawką 23%. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca podpisał z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o udzielenie wsparcia na przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej w zakresie ochrony środowiska – realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację projektu systemowego PARP (…), finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Umowa będzie realizowana w okresie od dnia 14 marca 2011 r. do dnia 31 marca 2012 r., tj. 12,5 miesięcy. W ramach tej umowy Zainteresowany ma przetestować usługi doradcze w zakresie ochrony środowiska według ustalonego standardu u 60 klientów oraz usługi szkoleniowe w zakresie ochrony środowiska – przeszkolenie 90 osób. Po spełnieniu warunków umowy otrzyma od PARP zwrot 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym 85% kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% w formie współfinansowania krajowego. Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki poniesione na: wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń; podróże służbowe; zakup usług, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych; najem i eksploatację pomieszczeń; pokrycie kosztów amortyzacji budynków; zakup oprogramowania i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych; tłumaczenia i druk materiałów oraz ich publikację; działania promocyjne i informacyjne; obsługę księgową i usługi prawnicze oraz doradcze i eksperckie; koszty administracyjne lub bieżącego zarządu; pokrycie kosztów adaptacji budynków, pomieszczeń i miejsc pracy; raty spłat wartości początkowej środków trwałych, należne finansującemu z tytułu umowy leasingu finansowego lub zwrotnego; pokrycie kosztów amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych; zakup wartości niematerialnych i prawnych; zakup sprzętu oraz wyposażenia; audyt finansowy dokonywany przez biegłych rewidentów. Dla projektu prowadzona jest odrębna ewidencja księgowa, do czego Wnioskodawca został zobowiązany umową z PARP. Po zakończeniu projektu zakupione środki trwałe i wartości niematerialne i prawne zostają własnością Zainteresowanego i będą służyły czynnościom opodatkowanym. Usługi doradcze i szkoleniowe testowane wśród przedsiębiorców są dla nich w całości nieodpłatne i rozliczane w ramach pomocy de minimis. W ramach umowy PARP Wnioskodawca został upoważniony do udzielania pomocy przedsiębiorcom uczestniczącym w projekcie w ramach limitów pomocy de minimis. Towary i usługi nabywane w trakcie realizacji projektu służą wykonaniu dwóch rodzajów usług: usługi szkoleniowej oraz usługi doradczej. Ponadto, część wydatków służy działaniom związanym z zarządzaniem projektem (wydatki administracyjne, tzw. wydatki zarządu). Usługa szkoleniowa obejmuje dwudniowe szkolenie z zakresu obliczania poziomu korzystania ze środowiska. Zainteresowany nie posiada akredytacji wydawanej przez Kuratorium Oświaty na to szkolenie. Usługa doradcza obejmuje dwie części: audyt wymagań prawnych w zakresie ochrony środowiska oraz doradztwo we wdrożeniu rekomendacji z audytu. Obie usługi są dla klienta nieodpłatne, rozliczane w ramach pomocy de minimis, której wysokość określa poziom kosztów poniesionych na wykonanie usługi. Całość wydatków jest kosztem kwalifikowanym projektu, na które Wnioskodawca otrzymuje wsparcie, zgodnie z umową zawartą z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. W ocenie Zainteresowanego, ze względu na fakt, iż usługi wykonywane na rzecz klientów (doradcze i szkoleniowe) są nieodpłatne dla klienta, nie będą czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym, w ramach realizacji projektu nie wystąpią czynności opodatkowane, a co za tym idzie zakupy dokonywane w ramach projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym w trakcie całego okresu realizacji projektu. Po zakończeniu projektu, zakupione środki trwałe i wartości niematerialne i prawne (oprogramowania) pozostaną w firmie i będą służyły świadczonym przez Wnioskodawcę komercyjnie (odpłatnie) usługom doradczym, szkoleniowym i księgowym.

W wydanej w dniu 29 marca 2012 r. interpretacji indywidualnej Nr ILPP2/443-5/12-4/MN, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w ramach projektu wskazano, iż w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatnie świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem usługi te mają związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Spełniony jest zatem warunek wskazany w tym przepisie, gdyż usługi te nie są świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Ponieważ usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu są nieodpłatne, zatem nie wypełniają one dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i również z tego tytułu nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, z opisu sprawy wynika, że towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu wykorzystywane będą zarówno do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – świadczenia nieodpłatnych usług w ramach realizacji projektu, jak i do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – komercyjne świadczenie usług doradczych, szkoleniowych i księgowych.

Jak wyżej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym, biorąc pod uwagę powyższą analizę oraz opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych tylko i wyłącznie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz klientów w ramach realizacji przedmiotowego projektu, czyli wykorzystywanych tylko do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług, które Zainteresowany wykorzystuje do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz klientów w ramach realizacji przedmiotowego projektu) i które będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (komercyjnego świadczenia usług doradczych, szkoleniowych i księgowych) stwierdzić należy, iż jak już wskazano, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

I tak, zgodnie z przepisami ust. 1 i ust. 2 art. 90 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli jednak nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Z cytowanych powyżej regulacji art. 90 wynika, iż proporcja ustalana jest w oparciu o obrót. Natomiast obrotem, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przy obliczaniu proporcji istotne jest zatem ustalenie, czy analizowane czynności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc czy w odniesieniu do nich istnieje obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. W sytuacji, gdy są to czynności niebędące sprzedażą (niestanowiące obrotu, tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu) – wówczas nie uwzględnia się ich przy ustalaniu proporcji.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, nie stosuje się odliczenia częściowego wg proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z dnia 24 października 2011 r. sygn. I FPS 9/10, gdzie Sąd wskazał: „(...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy”.

Wskazać również należy, iż art. 17 Szóstej Dyrektywy Rady nr 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 1977 r., Nr 145, poz. 1) oraz art. 173 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r., Nr 347, poz. 1) przewiduje, że ustalenie metody odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku zakupu towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również wyłączonych z zakresu opodatkowania, pozostawione zostało uznaniu państw członkowskich.

Natomiast w ustawie o podatku od towarów i usług brak jest unormowania zagadnienia określania proporcji, dającego podstawę do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących zarówno działalności gospodarczej podatnika (opodatkowanej i zwolnionej), jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Wprowadzone w art. 90 ustawy ograniczenie w prawie do odliczenia podatku naliczonego, jak wyżej wykazano, dotyczy wyłącznie zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności opodatkowanej jak i zwolnionej. Tym samym, brak jest podstaw do ograniczania możliwości podatnika do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu.

Reasumując stwierdzić należy, że w sytuacji gdy, dany zakup jest wykorzystywany przez Wnioskodawcę zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i do działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT i nie jest wykorzystywany do działalności zwolnionej od opodatkowania VAT, a ponadto nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wskazanych zakupów.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz klientów w ramach realizacji przedmiotowego projektu) oraz czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (komercyjnego świadczenia usług doradczych, szkoleniowych i księgowych) – przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wskazanych zakupów.

Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W pozostałych zakresach dotyczących podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj