Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-5/12-4/MN
z 29 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-5/12-4/MN
Data
2012.03.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
dotacja
obniżenie podatku należnego
odliczanie podatku naliczonego
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
partner
partnerstwo
projekt
usługi doradcze


Istota interpretacji
Opodatkowanie czynności wykonywanych w ramach projektu oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług wykorzystywanych do czynności niepodlegających opodatkowaniu, ale w przyszłości wykorzystywanych do czynności opodatkowanych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w ramach projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w ramach projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o potwierdzenie uiszczenia należnej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie:

  • działalność rachunkowo-księgowa,
  • pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
  • pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT niekorzystającym ze zwolnienia i wykonuje na bieżąco czynności opodatkowane tym podatkiem – obecnie głównie stawką 23%. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca podpisał z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o udzielenie wsparcia na przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej w zakresie ochrony środowiska – realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację projektu systemowego PARP (…), finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Umowa będzie realizowana w okresie od dnia 14 marca 2011 r. do dnia 31 marca 2012 r., tj. 12,5 miesięcy. W ramach tej umowy Zainteresowany ma przetestować usługi doradcze w zakresie ochrony środowiska według ustalonego standardu u 60 klientów oraz usługi szkoleniowe w zakresie ochrony środowiska – przeszkolenie 90 osób. Po spełnieniu warunków umowy otrzyma od PARP zwrot 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym 85% kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% w formie współfinansowania krajowego.

Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki poniesione na: wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń; podróże służbowe; zakup usług, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych; najem i eksploatację pomieszczeń; pokrycie kosztów amortyzacji budynków; zakup oprogramowania i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych; tłumaczenia i druk materiałów oraz ich publikację; działania promocyjne i informacyjne; obsługę księgową i usługi prawnicze oraz doradcze i eksperckie; koszty administracyjne lub bieżącego zarządu; pokrycie kosztów adaptacji budynków, pomieszczeń i miejsc pracy; raty spłat wartości początkowej środków trwałych, należne finansującemu z tytułu umowy leasingu finansowego lub zwrotnego; pokrycie kosztów amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych; zakup wartości niematerialnych i prawnych; zakup sprzętu oraz wyposażenia; audyt finansowy dokonywany przez biegłych rewidentów.

Dla projektu prowadzona jest odrębna ewidencja księgowa, do czego Wnioskodawca został zobowiązany umową z PARP. Po zakończeniu projektu zakupione środki trwałe i wartości niematerialne i prawne zostają własnością Zainteresowanego i będą służyły czynnościom opodatkowanym. Usługi doradcze i szkoleniowe testowane wśród przedsiębiorców są dla nich w całości nieodpłatne i rozliczane w ramach pomocy de minimis. W ramach umowy PARP Wnioskodawca został upoważniony do udzielania pomocy przedsiębiorcom uczestniczącym w projekcie w ramach limitów pomocy de minimis.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż towary i usługi nabywane w trakcie realizacji projektu służą wykonaniu dwóch rodzajów usług: usługi szkoleniowej oraz usługi doradczej. Ponadto, część wydatków służy działaniom związanym z zarządzaniem projektem (wydatki administracyjne, tzw. wydatki zarządu). Usługa szkoleniowa obejmuje dwudniowe szkolenie z zakresu obliczania poziomu korzystania ze środowiska. Zainteresowany nie posiada akredytacji wydawanej przez Kuratorium Oświaty na to szkolenie. Usługa doradcza obejmuje dwie części: audyt wymagań prawnych w zakresie ochrony środowiska oraz doradztwo we wdrożeniu rekomendacji z audytu. Obie usługi są dla klienta nieodpłatne, rozliczane w ramach pomocy de miimis, której wysokość określa poziom kosztów poniesionych na wykonanie usługi. Całość wydatków jest kosztem kwalifikowanym projektu, na które Wnioskodawca otrzymuje wsparcie, zgodnie z umową zawartą z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. W ocenie Zainteresowanego, ze względu na fakt, iż usługi wykonywane na rzecz klientów (doradcze i szkoleniowe) są nieodpłatne dla klienta, nie będą czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym, w ramach realizacji projektu nie wystąpią czynności opodatkowane, a co za tym idzie zakupy dokonywane w ramach projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym w trakcie całego okresu realizacji projektu. Po zakończeniu projektu, zakupione środki trwałe i wartości niematerialne i prawne (oprogramowania) pozostaną w firmie i będą służyły świadczonym przez Wnioskodawcę komercyjnie (odpłatnie) usługom doradczym, szkoleniowym i księgowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynności wykonywane w ramach projektu będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane w ramach projektu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie spełniają definicji ustawowych zawartych w art. 5, 8 i 29 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 2, jako odpłatne świadczenie usług traktuje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste (...) oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Z powyższych przepisów wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są odpłatne, a także, gdy nieodpłatne świadczenie usług odbywa się do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. W sytuacji Wnioskodawcy – w ramach realizowanej umowy świadczy usługi na rzecz przedsiębiorców całkowicie nieodpłatnie (zobowiązał się do tego w umowie z PARP). Jednocześnie świadczone w ramach projektu usługi doradcze i szkoleniowe mają związek z prowadzoną przez Zainteresowanego działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że za czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem usług uważa się nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Reasumując należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z działalnością gospodarczą podatnika, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez podmiot. A zatem, jeśli podjęte przez podmiot działania mają na celu przyniesienie korzyści prowadzonej działalności gospodarczej, tym samym są związane z jej prowadzeniem, a więc, jak to określa art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (działalnością gospodarczą podatnika).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie: działalność rachunkowo-księgowa; pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania; pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana; pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zainteresowany jest podatnikiem podatku VAT niekorzystającym ze zwolnienia i wykonuje na bieżąco czynności opodatkowane tym podatkiem – obecnie głównie stawką 23%. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca podpisał z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o udzielenie wsparcia na przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej w zakresie ochrony środowiska – realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację projektu systemowego PARP (…), finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Umowa będzie realizowana w okresie od dnia 14 marca 2011 r. do dnia 31 marca 2012 r., tj. 12,5 miesięcy. W ramach tej umowy Zainteresowany ma przetestować usługi doradcze w zakresie ochrony środowiska według ustalonego standardu u 60 klientów oraz usługi szkoleniowe w zakresie ochrony środowiska – przeszkolenie 90 osób. Po spełnieniu warunków umowy otrzyma od PARP zwrot 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym 85% kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% w formie współfinansowania krajowego. Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki poniesione na: wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń; podróże służbowe; zakup usług, w szczególności transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych; najem i eksploatację pomieszczeń; pokrycie kosztów amortyzacji budynków; zakup oprogramowania i materiałów biurowych oraz materiałów eksploatacyjnych; tłumaczenia i druk materiałów oraz ich publikację; działania promocyjne i informacyjne; obsługę księgową i usługi prawnicze oraz doradcze i eksperckie; koszty administracyjne lub bieżącego zarządu; pokrycie kosztów adaptacji budynków, pomieszczeń i miejsc pracy; raty spłat wartości początkowej środków trwałych, należne finansującemu z tytułu umowy leasingu finansowego lub zwrotnego; pokrycie kosztów amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych; zakup wartości niematerialnych i prawnych; zakup sprzętu oraz wyposażenia; audyt finansowy dokonywany przez biegłych rewidentów. Dla projektu prowadzona jest odrębna ewidencja księgowa, do czego Wnioskodawca został zobowiązany umową z PARP. Po zakończeniu projektu zakupione środki trwałe i wartości niematerialne i prawne zostają własnością Zainteresowanego i będą służyły czynnościom opodatkowanym. Usługi doradcze i szkoleniowe testowane wśród przedsiębiorców są dla nich w całości nieodpłatne i rozliczane w ramach pomocy de minimis. W ramach umowy PARP Wnioskodawca został upoważniony do udzielania pomocy przedsiębiorcom uczestniczącym w projekcie w ramach limitów pomocy de minimis. Towary i usługi nabywane w trakcie realizacji projektu służą wykonaniu dwóch rodzajów usług: usługi szkoleniowej oraz usługi doradczej. Ponadto, część wydatków służy działaniom związanym z zarządzaniem projektem (wydatki administracyjne, tzw. wydatki zarządu). Usługa szkoleniowa obejmuje dwudniowe szkolenie z zakresu obliczania poziomu korzystania ze środowiska. Zainteresowany nie posiada akredytacji wydawanej przez Kuratorium Oświaty na to szkolenie. Usługa doradcza obejmuje dwie części: audyt wymagań prawnych w zakresie ochrony środowiska oraz doradztwo we wdrożeniu rekomendacji z audytu. Obie usługi są dla klienta nieodpłatne, rozliczane w ramach pomocy de minimis, której wysokość określa poziom kosztów poniesionych na wykonanie usługi. Całość wydatków jest kosztem kwalifikowanym projektu, na które Wnioskodawca otrzymuje wsparcie, zgodnie z umową zawartą z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. W ocenie Zainteresowanego, ze względu na fakt, iż usługi wykonywane na rzecz klientów (doradcze i szkoleniowe) są nieodpłatne dla klienta, nie będą czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym, w ramach realizacji projektu nie wystąpią czynności opodatkowane, a co za tym idzie zakupy dokonywane w ramach projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym w trakcie całego okresu realizacji projektu. Po zakończeniu projektu, zakupione środki trwałe i wartości niematerialne i prawne (oprogramowania) pozostaną w firmie i będą służyły świadczonym przez Wnioskodawcę komercyjnie (odpłatnie) usługom doradczym, szkoleniowym i księgowym. Jak podkreślił Zainteresowany, świadczone w ramach projektu usługi doradcze i szkoleniowe mają związek z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Mając powyższe na uwadze tut. Organ stwierdza, iż w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatnie świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem usługi te mają związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Spełniony jest zatem warunek wskazany w tym przepisie, gdyż usługi te nie są świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Ponieważ usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu są nieodpłatne, zatem nie wypełniają one dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i również z tego tytułu nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W pozostałych zakresach dotyczących podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj