Interpretacja Izby Skarbowej w Lublinie
PP2-4407-66/05/I
z 18 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP2-4407-66/05/I
Data
2005.05.18
Autor
Izba Skarbowa w Lublinie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe
Słowa kluczowe
drogi
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku VAT zastosować dla robót budowlano - montażowych związanych z budową drogi gminnej?
Decyzja Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia z dn.10.03.2005r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach nr US.IV-443/7/2005/VAT z dn. 24.02.2005r. w sprawie określenia stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych związanych z ,,Budową i modernizacją drogi gminnej w miejscowości ........"- orzekam: Uzasadnienie Rozpatrując wniosek Urzędu Gminy ...... z 14.01.2005r. uzupełniony pismem z dn. 18.02.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia stawki podatku VAT dla robót budowlano - montażowych związanych z ,,Budową - modernizacją drogi gminnej w miejscowości ............." Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa poinformował stronę, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dn. 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) do robót budowlano - montażowych polegających na modernizacji wymienionej drogi gminnej sprzedawca usługi winien zastosować 22% stawkę podatku VAT. Interpretacji Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach dokonał w postanowieniu nr US.IV-443/7/2005/VAT z dn. 24.02.2005r. Na powyższe postanowienie Urząd Gminy ...... w piśmie z dn. 10.03.2005r. złożył zażalenie, w którym zarzucając organowi pierwszej instancji błędną wykładnię art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a, w związku z ust. 2 i ust. 3 pkt 2 tegoż artykułu ustawy z dn. 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, poprzez przyjęcie, że do robót budowlano - montażowych polegających na modernizacji drogi gminnej w miejscowości ...... powinna być stosowana stawka 22% podatku VAT, w sytuacji gdy modernizacja w/w drogi stanowi infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o jakiej mowa w art. 146 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów usług z uwagi na fakt, że droga w miejscowości ..... stanowi dojazd do istniejącego i ciągle realizowanego budownictwa mieszkaniowego. Wskazując na powyższe Urząd Gminy wniósł o zmianę zaskarżonego postanowienia poprzez ustalenie, że do robót budowlano- montażowych polegających na modernizacji w/w drogi powinna być stosowana 7% stawka podatku VAT. Po zapoznaniu się z materiałem zgromadzonym w sprawie stwierdzam, że zarzuty Urzędu Gminy postawione w zażaleniu z dn. 10.03.2005r. nie zasługują na uwzględnienie, a udzielona w postanowieniu nr US.IV-443/7/2005/VAT z dn. 24.02.2005r. interpretacja jest zgodna z przepisami ustawy z dn. 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2a ustawy z dn. 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 ustawy). Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a rozumie się:
Przepis art. 146 w/w ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka 7% odnosi się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Z przedstawionego stanu faktycznego oraz przedłożonych dokumentów: wypisu i wyrysu oraz map wynika, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z drogą gminną, o której mowa w art. 2 ustawy z dn. 21.03.1985r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 273, poz. 2703). Zgodnie z art. 7 ust. 1 w/w ustawy do dróg gminnych zalicza się drogi o znaczeniu lokalnym niezaliczone do innych kategorii, stanowiące uzupełnioną sieć dróg służących miejscowym potrzebom, z wyłączeniem dróg wewnętrznych. Drogi gminne stanowią uzupełnienie istniejących w danej gminie sieci dróg powiatowych, wojewódzkich lub krajowych. Definicja drogi gminnej zawarta w ustawie o drogach publicznych jednoznaczne wskazuje, że nie mamy tutaj do czynienia z infrastrukturą towarzyszącą w rozumieniu art. 146 ust. 1 pkt 2a ustawy z dn. 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, zatem jej modernizacja powinna być opodatkowana 22% stawką podatku VAT na postawie art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług. W praktyce zdecydowana większość dróg publicznych służy ludności jak to podnosi strona w odwołaniu. Droga gminna z jaką mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie nie jest drogą wewnętrzną i będzie służyła zarówno ludności jak i dojazdowi do innych miejscowości, pól lasów itp. Mając na uwadze powyższe orzekłem jak w sentencji decyzji. Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i wyłącznie z powodu niezgodności z prawem może być zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia. Skargę składa się w 2 egz. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.