Interpretacja Izby Skarbowej w Lublinie
PP2-4407-66/05/I
z 18 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP2-4407-66/05/I
Data
2005.05.18



Autor
Izba Skarbowa w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe


Słowa kluczowe
drogi
infrastruktura towarzysząca
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku


Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku VAT zastosować dla robót budowlano - montażowych związanych z budową drogi gminnej?


Decyzja

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997  r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia z dn.10.03.2005r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach nr US.IV-443/7/2005/VAT z dn. 24.02.2005r. w sprawie określenia stawki podatku VAT dla robót budowlano-montażowych związanych z ,,Budową i modernizacją drogi gminnej w miejscowości ........"- orzekam:
- utrzymać w mocy zaskarżone postanowienie.

Uzasadnienie

Rozpatrując wniosek Urzędu Gminy ...... z 14.01.2005r. uzupełniony pismem z dn. 18.02.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia stawki podatku VAT dla robót budowlano - montażowych związanych z ,,Budową - modernizacją drogi gminnej w miejscowości ............." Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa poinformował stronę, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dn. 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) do robót budowlano - montażowych polegających na modernizacji wymienionej drogi gminnej sprzedawca usługi winien zastosować 22% stawkę podatku VAT. Interpretacji Naczelnik Urzędu Skarbowego w Puławach dokonał w postanowieniu nr US.IV-443/7/2005/VAT z dn. 24.02.2005r.

Na powyższe postanowienie Urząd Gminy ...... w piśmie z dn. 10.03.2005r. złożył zażalenie, w którym zarzucając organowi pierwszej instancji błędną wykładnię art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a, w związku z ust. 2 i ust. 3 pkt 2 tegoż artykułu ustawy z dn. 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, poprzez przyjęcie, że do robót budowlano - montażowych polegających na modernizacji drogi gminnej w miejscowości ...... powinna być stosowana stawka 22% podatku VAT, w sytuacji gdy modernizacja w/w drogi stanowi infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o jakiej mowa w art. 146 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów usług z uwagi na fakt, że droga w miejscowości ..... stanowi dojazd do istniejącego i ciągle realizowanego budownictwa mieszkaniowego. Wskazując na powyższe Urząd Gminy wniósł o zmianę zaskarżonego postanowienia poprzez ustalenie, że do robót budowlano- montażowych polegających na modernizacji w/w drogi powinna być stosowana 7% stawka podatku VAT.

Po zapoznaniu się z materiałem zgromadzonym w sprawie stwierdzam, że zarzuty Urzędu Gminy postawione w zażaleniu z dn. 10.03.2005r. nie zasługują na uwzględnienie, a udzielona w postanowieniu nr US.IV-443/7/2005/VAT z dn. 24.02.2005r. interpretacja jest zgodna z przepisami ustawy z dn. 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2a ustawy z dn. 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę podatku VAT w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 ustawy). Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczanie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 3 ustawy).

Przepis art. 146 w/w ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka 7% odnosi się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz przedłożonych dokumentów: wypisu i wyrysu oraz map wynika, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z drogą gminną, o której mowa w art. 2 ustawy z dn. 21.03.1985r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 273, poz. 2703). Zgodnie z art. 7 ust. 1 w/w ustawy do dróg gminnych zalicza się drogi o znaczeniu lokalnym niezaliczone do innych kategorii, stanowiące uzupełnioną sieć dróg służących miejscowym potrzebom, z wyłączeniem dróg wewnętrznych. Drogi gminne stanowią uzupełnienie istniejących w danej gminie sieci dróg powiatowych, wojewódzkich lub krajowych.

Definicja drogi gminnej zawarta w ustawie o drogach publicznych jednoznaczne wskazuje, że nie mamy tutaj do czynienia z infrastrukturą towarzyszącą w rozumieniu art. 146 ust. 1 pkt 2a ustawy z dn. 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, zatem jej modernizacja powinna być opodatkowana 22% stawką podatku VAT na postawie art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług.

W praktyce zdecydowana większość dróg publicznych służy ludności jak to podnosi strona w odwołaniu. Droga gminna z jaką mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie nie jest drogą wewnętrzną i będzie służyła zarówno ludności jak i dojazdowi do innych miejscowości, pól lasów itp.

Mając na uwadze powyższe orzekłem jak w sentencji decyzji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i wyłącznie z powodu niezgodności z prawem może być zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia. Skargę składa się w 2 egz.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj