Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-829/11-4/BA
z 27 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-829/11-4/BA
Data
2012.03.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura
faktura elektroniczna
odliczenia


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT otrzymywanych drogą elektroniczną



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2011 r. (data wpływu 28 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT otrzymywanych drogą elektroniczną – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT otrzymywanych drogą elektroniczną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Spółka prowadzi podstawową działalność gospodarczą w zakresie produkcji metali, których sprzedaż jest opodatkowana VAT. Wnioskodawca w kontaktach handlowych z kontrahentem Spółką Y (dalej: Y), nabywa m.in. różnego rodzaju materiały i surowce. Transakcje dokumentowane są obecnie fakturami papierowymi.

Z uwagi na:

  • czynniki ekonomiczne - dążenie do obniżenia kosztów prowadzonej działalności,
  • krótszy niż w przypadku faktur papierowych czas dostarczania faktur do X oraz
  • aspekty ekologiczne

   - X w porozumieniu z Y dla dokumentowania transakcji zakupu określonych asortymentów materiałów i surowców nabywanych od Y, zamierza wdrożyć system elektronicznej wymiany dokumentów zakupowych - w tym faktur wystawianych w formie elektronicznej (dalej: faktury elektroniczne, e-faktury). Celem Spółki jest wyeliminowanie dla powyższych transakcji faktur papierowych i zastąpienie ich e-fakturami, przy czym faktury korekty do e-faktur będą sporządzane i przesyłane w formie papierowej. Natomiast dla pozostałych transakcji z Y, dla których nie będzie wdrożony system elektronicznej wymiany dokumentów zakupowych, faktury nadal będą wystawiane i przesyłane w formie papierowej.

Wdrażany system będzie umożliwiał wystawianie, przesyłanie i archiwizowanie faktur w formie elektronicznej poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI). Zasady korzystania z rozwiązania informatycznego funkcjonującego pomiędzy Spółką a Y zostaną uregulowane umową, sporządzoną w oparciu o wzorcową umowę w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych (umowa w sprawie europejskiego modelu EDI została opisana w art. 1 zalecenia Komisji Europejskiej z dnia 19 października 1994 r. Nr 94/820/WE odnoszącego się do aspektów prawnych elektronicznej wymiany danych - Dz. Urz. UE L 338 z 28/12/1994; dalej: Zalecenie).

X podkreśla, iż umowa, o której mowa powyżej, będzie zawierała zgodę Spółki na otrzymywanie e-faktur, z wyłączeniem faktur korygujących do e-faktur i zostanie podpisana przed rozpoczęciem przesyłania e-faktur przez Y.

Przygotowanie i wysyłanie e-faktury

Faktury elektroniczne będą wystawiane przez Y w formacie XML, z zastosowaniem systemu finansowo-księgowego Q (dalej: Q).

E-faktury przesyłane będą z serwera W1 (wykorzystywanego przez Y) na serwer W2 (wykorzystywany przez X). Pomiędzy systemami stosowanymi przez X i Y zostanie utworzony interfejs w oparciu o rozwiązanie W i łącze światłowodowe z szyfrowanym kanałem VPN.

E-faktury odczytywane będą przez X z jego serwera W2 za pomocą programu finansowo-księgowego E (dalej: E) w formacie IDOC, który to format oprócz prawidłowego zapisu faktur w systemie Spółki da również możliwość ich właściwej archiwizacji.

Opisywany mechanizm zapewnia sprawdzenie poprawności komunikatu na poziomie typów danych. Transformacja formatu XML na format IDOC będzie następowała automatycznie w „locie” na serwerze komunikacyjnym W Server, bez możliwości modyfikacji ręcznej treści komunikatu. Wygenerowany IDOC będzie poprzez odpowiednie obiekty uprawnień zabezpieczony przed zmianą lub skasowaniem.

Autentyczność pochodzenia e-faktury i integralności jej treści

Faktury elektroniczne będą przesyłane pomiędzy serwerami wykorzystywanymi przez Y i X, z zastosowaniem następujących technicznych mechanizmów kontrolnych, które zostały opracowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa w procesie przesyłania faktur oraz integralności i autentyczności przesyłanych danych:

  • zastosowanie sumy kontrolnej - integralność treści faktur elektronicznych zapewniana jest poprzez wykorzystanie sumy kontrolnej, która jest przesyłana przez nadawcę wraz z fakturą elektroniczną. Odbiorca faktury znając zastosowany algorytm weryfikuje wartość sumy kontrolnej, a przez to potwierdza, iż treść faktury nie została zmieniona podczas jej przesyłania,
  • wykorzystanie szyfrowanego połączenia VPN pomiędzy serwerami W,
  • automatyzacja procesu przesyłania faktur eliminująca ryzyko błędu ludzkiego,
  • przesyłanie komunikatów dotyczących statusu procesu transportu faktur pomiędzy systemami.

Przyjęte rozwiązanie ma zagwarantować autentyczność pochodzenia i integralność treści również poprzez fakt zaimplementowania przez Y i X procedur bezpieczeństwa, które zapewnią brak możliwości nieautoryzowanego dostępu, zmiany, skasowania, zniszczenia bądź zgubienia komunikatów EDI. W przypadku, gdy komunikat EDI nie przejdzie procedur bezpieczeństwa i zostanie odrzucony, odbiorca ma obowiązek natychmiast powiadomić nadawcę komunikatu w ustalonym czasie o zaistniałym zdarzeniu. Odbiorca błędnie zweryfikowanego komunikatu nie może przetwarzać go do czasu, gdy nie uzyska instrukcji od nadawcy o sposobie dalszego postępowania. W przypadku ponownego przesłania komunikatu powinien on posiadać status, że jest to komunikat ponownie wysłany.

Archiwizacja, podgląd, wydruk i udostępnianie e-faktur organom kontrolnym

Przyjęte rozwiązanie gwarantować będzie, że wszystkie kompletne rekordy komunikatów EDI wymieniane pomiędzy Y a X będą chronologicznie, w podziale na okresy zapisywane i archiwizowane u każdego z partnerów. Zapisane i archiwizowane komunikaty, w niezmienionej formie, przechowywane będą trwale w okresie wymaganym przepisami Ordynacji podatkowej.

Poprzez zastosowanie czytelnych raportów zapisane i zarchiwizowane elektroniczne komunikaty EDI będą łatwo dostępne oraz będzie możliwość ich odszukania wg kryteriów opartych na polach, odczytania i wydrukowania przez użytkownika. Raporty będą mogły być przeglądane, drukowane oraz eksportowane do plików (...). Ponadto przyjęte rozwiązanie dawać będzie możliwość oglądania komunikatów w formie wizualizacji e-faktury - w układzie jak w dotychczas stosowanym przez X formularzu faktury. Celem zapewnienia identyfikacji e-faktur i ich odróżnienia od faktur papierowych, e-faktury posiadać będą znacznik „E” który umieszczany będzie w ostatnim znaku pola „Tekst nagłówka dokumentu”.

Dodatkowo planowane rozwiązanie będzie zapewniać ciągły i bezzwłoczny dostęp organów kontrolnych do e-faktur. Dostęp odbywał się będzie poprzez czytelne raporty prezentujące wszelkie informacje zawarte w e-fakturach. Przeglądanie/generowanie raportów możliwe będzie wg kryteriów opartych na polach e-faktury. Również w tym przypadku raporty będą mogły być przeglądane, drukowane oraz eksportowane do plików (...). Na życzenie kontrolujących, możliwa będzie wizualizacja e-faktury w układzie jak w dotychczas stosowanym formularzu faktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w e-fakturach otrzymanych od Y (przesłanych za pomocą systemu elektronicznej wymiany danych (EDI)) w momencie, w którym będzie on miał możliwość skutecznego zapoznania się z treścią faktury elektronicznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w e-fakturach w momencie skutecznego zapoznania się z treścią faktury elektronicznej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to powstaje, stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

Cytowane przepisy wskazują, iż podstawą do odliczenia podatku naliczonego będzie otrzymanie przez podatnika faktury VAT, która dokumentuje nabycie towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec faktu, iż e-faktury otrzymywane przez Wnioskodawcę będą jego zdaniem spełniały warunki określone w ustawie o VAT, rozporządzeniu z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), jak również, że nabywane przez Spółkę od Y towary wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych zasadne będzie uznanie, iż Spółce będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, który to podatek będzie wykazany na fakturach otrzymanych od Y drogą elektroniczną, w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego.

Odnosząc się natomiast do kwestii terminu otrzymania faktury, to należy w tym miejscu wskazać, mając na uwadze sposób działania systemu wymiany dokumentów (w szczególności możliwość występowania błędów przy przesyłaniu danych), iż momentem powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego będzie w ocenie Wnioskodawcy moment, w którym X będzie w stanie dokonać prawidłowego odczytu danych zawartych na fakturze.

Powyższe jest o tyle istotne, gdyż w przypadku wystąpienia błędów przesyłu informacji może dojść do sytuacji, gdzie Y rozpozna fakturę jako wystawioną tymczasem X nie będzie w stanie zapoznać się skutecznie z jej treścią lub nie odnotuje w ogóle wpływu tej faktury do systemu Spółki.

Tym samym może dojść do opóźnień w otrzymaniu faktury przez X, co przełoży się na moment powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego, a w konsekwencji przyczyni się do odłożenia momentu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego do czasu, kiedy to Y otrzyma prawidłowy zapis e-faktury w swoim systemie (E).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT otrzymywanych drogą elektroniczną. Natomiast w pozostałych zakresach wydane zostały w dniu 27 marca 2012 r. odrębne rozstrzygnięcia nr ILPP4/443-829/11-2/BA, nr ILPP4/443-829/11-3/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj