Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-41/WS/05
z 17 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-41/WS/05
Data
2005.08.17
Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe
Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
podatek od towarów i usług
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku VAT (22% czy 7%) powinien zastosować Podatnik, jeżeli przedmiotem umowy cywilnoprawnej są roboty budowlane dotyczące budownictwa mieszkaniowego wykonywane z użyciem produkowanych przez Podatnika materiałów budowlanych.
Działając na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), oraz art. 2 pkt 12, art. 146 ust. 1 pkt 2, art. 146 ust. 2 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 22.06.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. W dniu 22.06.2005 r. do tut. urzędu wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług robót budowlanych wykonywanych z użyciem własnych materiałów. We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny: Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu potwierdza prawidłowość stanowiska Podatnika. Na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a cytowanej wyżej ustawy o podatku VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r . stosuje się stawkę 7 % w odniesieniu między innymi do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą . Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się stosownie do zapisu art. 146 ust. 2 ustawy, roboty budowlane dotyczące zarówno inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej jak i remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Obiekty budownictwa mieszkaniowego to zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy - Budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych : 111 Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W sytuacji opisanej przez Podatnika opodatkowanie usługi budowlanej wraz z materiałem jako całości i zastosowanie jednolitej, obniżonej stawki podatku VAT istotne znaczenie ma treść umowy cywilnoprawnej zawartej z kontrahentem. Jeżeli przedmiotem umowy jest robota budowlana wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych kosztów, jakimi są między innymi: koszt materiałów, robocizny, transport itp. Z załączonego do zapytania wzoru umowy wynika, że zgodnie z § 1 wykonawca zobowiązany jest do wykonania robót budowlanych typu: roboty betoniarskie części konstrukcyjnych budynku i infrastruktury towarzyszącej a zgodnie z § 4 pkt 2, transport i dostawy wszelkich materiałów budowlanych, maszyn, urządzeń oraz narzędzi potrzebnych do wykonania przedmiotu umowy obciążają wykonawcę. Brak w treści umowy uprawnienia do odrębnego rozliczenia zużytych materiałów upoważnia podatnika do zastosowania dla całości wykonanej usługi jednolitej, preferencyjnej 7 % stawki podatku VAT . Interpretacja niniejsza dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku , odnosi się do stanu przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego , który był przedmiotem interpretacji. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przysługuje stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.