Interpretacja Urzędu Celnego I w WarszawieUrzędu Celnego I w Warszawie
441000-PA-9100I-38/05/2303/EU
z 7 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PA-9100I-38/05/2303/EU
Data
2005.07.07



Autor
Urząd Celny I w Warszawie

Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Zwolnienie od akcyzy ciężkiego oleju opałowego ze względu na jego przeznaczenie w oparciu o par. 10 i par. 11 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego i ustawę o podatku akcyzowym.


Warszawa, dnia 07.07.2005r.Nasz znak 441000-PA-9100I-38/05/2303/EU P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem XXXX (zwanej dalej Spółką) złożonym w piśmie z dnia 07.04.2005 r. (data wpływu do Urzędu - 15.04.2005r.), uzupełnionym pismem z dnia 23.06.2005r.postanawiamudzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie prawidłowości zastosowania procedury zwolnienia od akcyzy ciężkiego oleju opałowego ze względu na jego przeznaczenie z przepisami § 10 i § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego i ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) za nieprawidłowe.

UZASADNIENIEW dniu 15.04.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek XXXXX o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiła następujący stan faktyczny:Spółka zamierza sprzedawać ze składu podatkowego na terytorium Polski nabyty wewnątrzwspólnotowo na Litwie ciężki olej opałowy, którego mniej niż 50% objętościowo destyluje przy temperaturze 350oC, nabywcom określonym w § 10 ust. 3 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, korzystając ze zwolnienia z akcyzy ze względu na jego przeznaczenie. Podmiot nabywający ze składu podatkowego ciężki olej opałowy zwolniony od akcyzy, przedstawi sprzedającemu oryginały następujących dokumentów:- zamówienie na określoną ilość towaru potwierdzone przez naczelnika urzędu celnego właściwego ze względu na siedzibę kupującego;- oświadczenie w sprawie wykorzystywania ciężkiego oleju opałowego w określonych rozporządzeniem celach uprawniających do zwolnienia z naliczenia podatku akcyzowego;- zaświadczenie potwierdzające zamówienie na odbiór przez podatnika wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, wydane przez naczelnika urzędu celnego właściwego ze względu na siedzibę kupującego, zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym,- potwierdzenie złożenia przez kupującego w izbie celnej właściwej ze względu na siedzibę kupującego zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.Po otrzymaniu przez Spółkę od kupującego wyżej odpisanej dokumentacji przekazana ona zostanie do komórki szczególnego nadzoru podatkowego w składzie podatkowym celem weryfikacji. Szczególny nadzór podatkowy wystawi kupującemu administracyjny dokument towarzyszący (ADT), który zostanie wydany kupującemu wraz z zakupionym w składzie ciężkim olejem opałowym w ilości zgodnej ze złożonym przez kupującego i potwierdzonym przez urząd celny zamówieniem.Kupujący zgodnie z § 10 ust. 4 pkt 4 potwierdzi na karcie nr 3 dokumentu ADT odbiór zakupionego od Spółki w procedurze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie towaru.

Spółka jako podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży właściwemu ze względu na siedzibę Spółki naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie (zgodnie z § 11 ust. 2 rozporządzenia), że nabyty ciężki olej opałowy nie będzie przeznaczony do użycia jako paliwo silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub nie będzie odsprzedany w celu jego zużycia jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do tych paliw, zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia oraz przekaże właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy miesięczne zestawienie otrzymanych oświadczeń (§ 11 rozporządzenia).Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym. Pytanie Podatnika: Czy przedstawiona procedura sprzedaży ciężkiego oleju opałowego o symbolu CN 27101961, 27101963, 27101965 spełnia wymogi prawa pozwalające na zwolnienie od akcyzy sprzedaży ciężkiego oleju opałowego przewidziane w ustawie o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 97, poz. 966 z późn. zm.), w szczególności § 10 i § 11 tego rozporządzenia ?Stanowisko podatnika: Zdaniem Spółki zastosowanie wyżej opisanej procedury przy sprzedaży ciężkiego oleju opałowego spełnia wymogi zwolnienia od akcyzy określone w rozporządzeniu w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego i w ustawie i podatku akcyzowym.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy sprzedaż ciężkiego oleju opałowego wykorzystywanego:1) w elektrociepłowniach,2) przez indywidualne gospodarstwa domowe i organizacje charytatywne, których działalność jest zaliczana do działalności pożytku publicznego,3) w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych - dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy, tj. podmiotowi, który wykorzystuje ciężki olej opałowy do celów, o których mowa w ust. 1 lub podmiotowi dokonującemu odsprzedaży.Stosownie do § 10 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w przypadku nabycia ciężkiego oleju opałowego przez podmiot, o którym mowa w ust. 1, wykorzystujący te produkty do celów zwolnionych, warunkiem skorzystania ze zwolnienia od akcyzy jest złożenie oświadczenia potwierdzającego status podmiotu oraz stwierdzającego, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem.W myśl § 10 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku sprzedaży ww. olejów opałowych ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:- podmiot dokonujący odsprzedaży ww. wyrobów dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte do celów, o których mowa w ust. 1;- podmiot odsprzedający posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów, o których mowa w ust. 1, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; - sprzedaż wyrobów, o których mowa w ust. 1, podmiotowi odsprzedającemu nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez ten podmiot zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;- podmiot odsprzedający potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie powyższych wyrobów i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane.- podmiot odsprzedający prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;- podmiot wykorzystujący ciężki olej opałowy do celów, o których mowa w ust. 1, nabywający ten produkt od podmiotu odsprzedającego złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia. W związku z powyższym sprzedaż ciężkiego oleju opałowego wykorzystywanego na cele zwolnione określone w § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego musi odbyć się ze składu podatkowego na terytorium kraju do uprawnionego nabywcy, tj. do podmiotu, który dokonuje zakupu tego produktu i wykorzystuje do ww. celów oraz złoży oświadczenie potwierdzające jego status i stwierdzające, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub do podmiotu dokonującego odsprzedaży.W przypadku sprzedaży przedmiotowego oleju podmiotowi dokonującemu odsprzedaży podmiotom zużywającym olej na ww. cele zwolnione, nabycie tego produktu powinno nastąpić ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru podatku akcyzowego na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu zabezpieczenia akcyzowego. Podmiot nabywający powinien złożyć sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte do celów, o których mowa w ust. 1 oraz posiadać zaświadczenie wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Podmiot nabywający powinien potwierdzić na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów i zwrócić ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane.Należy mieć na uwadze, że zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 96, poz. 812 z późn. zm.), które weszło w życie z dniem 17 czerwca 2005r., § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r otrzymał brzmienie: "2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do oleju, z którego mniej niż 30% objętościowo destyluje przy temperaturze 350oC i którego gęstość w temperaturze 15oC jest wyższa niż 890 kg/m3. W związku z tym od dnia 17 czerwca 2005r. zwolnienie, o którym mowa w § 10 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, stosuje się tylko do oleju z którego mniej niż 30% objętościowo destyluje przy temperaturze 350oC i którego gęstość w temperaturze 15oC jest wyższa niż 890 kg/m3, a nie stosuje się do ciężkiego oleju opałowego, który nie spełnia ww. parametrów.Biorąc pod uwagę fakt, iż oleje opałowe mieszczą się w grupie olejów ropy naftowej o kodzie CN 2710 i są wyszczególnione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych olejów warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego jest przekazywanie do właściwego naczelnika urzędu celnego oświadczeń, o których mowa w § 11 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Ponadto należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z § 4 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.) podmiotem uprawnionym do otrzymania i wypełnienia administracyjnego dokumentu towarzyszącego jest prowadzący skład podatkowy. Tak więc nie można zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż administracyjny dokument towarzyszący wystawi kupującemu szczególny nadzór podatkowy. Powyższej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIEStosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy. Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj