Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/2-4151/8/05
z 17 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/2-4151/8/05
Data
2005.10.17



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Wysokość zaliczek


Słowa kluczowe
informacja dla podatnika
informacja imienna
korekta
przeniesienie służbowe
składki na ubezpieczenia społeczne
stosunek służbowy
zwrot


Pytanie podatnika
Czy zwrot nadpłaconych składek ubezpieczeniowych, pracownikowi (za pośrednictwem płatnika) naliczonych od należności związanych z przemieszczaniem pracowników, wykonujących swoje obowiązki służbowe na terenie całego kraju, stanowi przychód dla pracownika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym należy pobrać zaliczkę na poczet tego podatku?


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2, ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 10 ust 1 pkt 1, art. 11 ust 1, art. 21 ust 1 pkt 14, art. 32 oraz art. 39 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 4.07.2005 r. (znak: II US.PB-I-415/2/05) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ten sposób, że: uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku strony z dnia 17.01.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 15.02.2005 r.).

Pismem z dnia 17.01.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 15.02.2005 r.) „E.” spółka z o.o. zwróciła się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a ordynacja podatkowa). Zapytanie sformułowano w następujący sposób: czy zwrot nadpłaconych składek ubezpieczeniowych pracownikowi (za pośrednictwem płatnika) naliczonych od należności związanych z przemieszczaniem pracowników, wykonujących swoje obowiązki służbowe na terenie całego kraju, stanowi przychód dla pracownika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym należy pobrać zaliczkę na poczet tego podatku. Z opisanego stanu faktycznego wynika, że spółka zatrudnia pracowników na terenie całego kraju, w związku z prowadzeniem prac sieciowych i innych instalacyjnych zleconych przez różne podmioty gospodarcze. Spółka ponosi koszty związane z przemieszczaniem się ww. pracowników. Od przedmiotowych należności odprowadzane były składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, pomimo braku takiego obowiązku (co zostało potwierdzone pismem ZUS; w związku z uzyskaniem stanowiska ZUS nienależnie pobrane i odprowadzone składki zostaną zwrócone pracownikom). Zdaniem wnioskodawcy brak jest podstaw do naliczenia i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od zwracanych pracownikom należności.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanowieniem z dnia 22.02.2005 r. uznał, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest nieprawidłowe. Organ podatkowy uznał, że kwota nadpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe sfinansowana przez pracowników, a następnie zwrócona przez ZUS za pośrednictwem pracodawcy, stanowi zwrot uprzednio pomniejszonego przychodu ze stosunku pracy, wyłączonego uprzednio z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie decyzja z dnia 17.05.2005 r. (znak: IS.I/2-415/4151/1/05) uchylił z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, gdyż wydane zostało z rażącym naruszeniem prawa. Zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej organ odwoławczy w drodze decyzji uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, jeżeli rażąco narusza prawo. W przedmiotowej sprawie rażące naruszenia prawa polegało na naruszeniu norm proceduralnych – w szczególności zasady prawdy obiektywnej, wydanie postanowienia nastąpiło bowiem w oparciu o niespójnie przedstawiony stan faktyczny.

Pismem z dnia 15.06.2005 r. „E.” sp. z o.o. złożyła dodatkowe wyjaśnienia, dołączając kserokopię załącznika nr 7 układu zbiorowego pracy dotyczącego świadczeń dla pracowników czasowo przeniesionych. Ze stanu faktycznego opisanego w ww. piśmie oraz przedłożonego załącznika do układu zbiorowego pracy wynika, że pracownikom czasowo przeniesionym do pracy w inne rejony kraju przysługuje między innymi zwrot kosztów przejazdu do miejscowości czasowego przeniesienia, oraz po każdych czternastu dniach pobytu, zwrot kosztów przejazdu do miejsca stałego zamieszkania i z powrotem najtańszym publicznym środkiem lokomocji w dniach wolnych od pracy.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanowieniem z dnia 4.07.2005 r. uznał, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest prawidłowe. W uzasadnieniu tego postanowienia stwierdzono, że „kwoty nadpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a następnie zwrócone przez ZUS za pośrednictwem pracodawcy, nie będą podlegały opodatkowaniu, ponieważ naliczone zostały od kwot, które na podstawie art. 21 ust 1 pkt 14 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystają ze zwolnienia.”

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie analizując wniosek spółki oraz treść postanowienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 4.07.2005 r. (znak: II US.PB-I-415/2/05) zważył, co następuje:

Ze stanu faktycznego niniejszej sprawy wynika, że podstawą naliczenia nienależnie pobranych i odprowadzonych składek na ubezpieczenia społeczne, które zostaną zwrócone pracownikom spółki były należności „związane z przemieszczaniem tychże pracowników w związku z wykonywaniem obowiązków na terenie całego kraju. Z kolei zgodnie z zakładowym układem zbiorowym pracy zwrot kosztów przejazdu do miejsca stałego zamieszkania i z powrotem zakwalifikowano do kosztów przeniesienia służbowego. Zgodnie natomiast z art. 21 ust 1 pkt 14 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane przez pracowników z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego oraz zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym, do wysokości 200 % wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie.

Mając na uwadze powyższe w pierwszej kolejności wyjaśnienia wymaga, czy wypłacone pracownikom spółki „E.” należność, od których nienależnie pobrano i odprowadzono składki na ubezpieczenia społeczne i które zostaną zwrócone tym pracownikom korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust 1 pkt 14 ww. ustawy:

Zgodnie z art. 10 ust 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Wyjaśnienie tych pojęć wymaga odwołania się do regulacji prawnych zawartych w ustawie z dnia 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), jako podstawowego aktu prawnego kodyfikującego polskie prawo pracy, a tym samym zawierającego podstawowe uregulowania w zakresie stosunku pracy. Zgodnie z art. 2 ustawy – Kodeks pracy „pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę”. Jak z powyższego wynika, zarówno prawo pracy, jak i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia stosunek pracy, jak i stosunek służbowy, nadto kodeks pracy nie zwiera pojęcia „przeniesienie służbowe”, a zmiana miejsca pracy, jednego z istotnych warunków pracy następuje w trybie art. 42 tej ustawy, jako wypowiedzenie zmieniające warunki pracy. Natomiast „przeniesienie służbowe” występuje w ramach stosunku służbowego i wynika wyłącznie z pragmatyk służbowych (np. ustawa o służbie cywilnej, Karta Nauczyciela, czy ustawa o Policji itp.). Tym samym zasadny jest pogląd, że zwolnienie określone zapisem art. 21 ust 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie należności otrzymywanych przez osoby fizyczne, których związek z pracodawcą określa stosunek służbowy, a co za tym idzie nie korzystają z ww. zwolnienia należności związane z przeniesieniem służbowym, otrzymane przez pracowników zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, uregulowanego przepisami kodeksu pracy. Powyższe stanowisko zgodne jest z linią orzeczniczą sądów administracyjnych - np. wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26.02.2000 r., sygn. akt I SA/Ka 2247/99, niepublikowanym. Oznacza to, że wypłacone pracownikom spółki „E.” w ramach stosunku pracy „koszty przejazdu do miejsca stałego zamieszkania i z powrotem”, pomimo zakwalifikowania ich do kosztów przeniesienia służbowego, nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust 1 pkt 14 powołanej powyżej ustawy<.b>.

Przechodząc natomiast do zasadniczej kwestii zawartej w zapytaniu płatnika wskazać należy, że zgodnie z art. 11 ust 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodami są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z kolei podstawę obliczenia podatku stanowi dochód po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 ze zm.) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe (art. 26 ust 1 pkt 2 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Kwota nadpłaconych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe sfinansowana przez pracownika, zwrócona przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych za pośrednictwem pracodawcy (płatnika składek) stanowi zatem przychód ze stosunku pracy. Stąd też kwotę zwróconych składek – bez względu na to, czy jest to zwrot składek pobranych od pracownika w ubiegłych latach podatkowych czy w bieżącym roku – pracodawca dolicza do wynagrodzenia i do pozostałych przychodów uzyskanych przez pracownika w danym miesiącu i pobiera zaliczkę na podatek dochodowy, stosownie do postanowień art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku zwrotu składek za lata ubiegłe nie ma podstaw prawnych do korekty PIT-11 sporządzonego przez pracodawcę. Natomiast w PIT-11 sporządzonym za rok, w którym dokonano zwrotu nadpłaconych składek, pracodawca wykazuje całość pobranych z dochodu pracownika składek, a kwotę zwróconych składek wykazuje łącznie z innymi przychodami pracownika.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że we wniosku z dnia 17.01.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 15.02.2005 r.) płatnik zaprezentował nieprawidłowe stanowisko, w sprawie nienaliczania podatku dochodowego od osób fizycznych, od zwracanym pracownikom spółki, nienależenie pobranych i odprowadzonych składek na ubezpieczenia społeczne, od należności „związanych z przemieszczaniem tychże pracowników” w związku z ich przeniesieniem służbowym. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanowieniem z dnia 4.07.2005 r. (znak: II US.PB-I-415/2/05) uznał jednak stanowisko płatnika w ww. kwestii za prawidłowe.

W związku z wystąpieniem powyższych okoliczności Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej w drodze decyzji zmienił z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 4.07.2005 r. (znak: II US.PB-I-415/2/05), bowiem postanowienie rażąco narusza prawo. Zgodnie z zapisem art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej – organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj