Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze
I-2/406-61/2005
z 27 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I-2/406-61/2005
Data
2005.07.27



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Zielonej Górze


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
pośrednictwo
usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów


Pytanie podatnika
Czy świadczenie usług agencyjnych na rzecz Totalizatora Sportowego w zakresie sprzedaży gier losowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?


Z wniosku Pani wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pani na rzecz Totalizatora Sportowego sp. z o.o. usługi polegające na stałym zawieraniu umów sprzedaży zakładów w imieniu i na rachunek tej spółki oraz stałym zawieraniu umów sprzedaży losów loterii pieniężnych we własnym imieniu i na rachunek tej spółki.

Z tytułu prowadzenia powyższej działalności otrzymuje Pani od Totalizatora Sportowego stosowne wynagrodzenie prowizyjne uzależnione od wartości sprzedaży zakładów używanych w grach prowadzonych przez tę Spółkę. W Pani ocenie usługi te podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz .U. Nr 54 poz.535 ze zm.)

Uzasadniając powyższe stanowisko wskazuje Pani przede wszystkim,iż usługi wykonywane przez kolektorów Totalizatora Sportowego, jako usługi integralnie związane z grami kwalifikowane są przez urzędy statystyczne w klasie 92.71 tj. usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów ( a więc usługi rekreacyjne ) branża 92 usługi związane z rekreacją , kulturą i sportem.W tej samej pozycji ustawodawca zawiera również katalog usług mieszczących się wprawdzie w branży 92, ale wyłączonych ze zwolnienia. Usługi świadczone przez kolektorów na rzecz Spólki nie zostały wymienione.

Stanowisko przedstawione we wniosku nie jest prawidłowe.Zgodnie z poz. 11 pkt. 4 załącznika Nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U.Nr 54 poz.535 ze zm). zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi związane z kulturą , w tym również usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania , usługi związane z rekreacją i sportem 1) PKWiU ex 92 - z wyłączeniem usług o których mowa w pkt.1 do 8 tej pozycji.Wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dział 92 obejmuje usługi związane z rekreacją , kulturą i sportem. W grupie 92.7 wymienione są usługi rekreacyjne pozostale gdzie pod symbolem 92.71.1 wymienia się usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o VAT ,jej przepisów nie stosuje się do działalności w zakresie gier losowych , zakładów wzajemnych , gier na automatach, gier na automatach o niskich wygranych ,podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie. Pośredniczenie w czynnościach związanych ze sprzedażą gier liczbowych i loterii pieniężnych nie podlega podatkowi od gier , więc nie korzysta z tego wyłączenia.

Do 1 czerwca 2005r. zgodnie z treścią objaśnień zamieszczonych pod załącznikiem nr 4 do ustawy o VAT i dotyczącym. jego poz. 11 , zwolnienie od VAT dotyczyło wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków , zaś wszelkie zyski , które mimo wszystko osiągną , przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Od 1 czerwca 2005r. w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90 poz. 756) zmianie uległo objaśnienie zamieszczone do poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Zgodnie z tym objaśnieniem , zwolnienie od VAT dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków , zaś wszelkie zyski , które mimo wszystko osiągną , przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

W wyniku ostatniej nowelizacji zmieniła się więc treść objaśnień do załącznika nr 4 do ustawy o VAT .Dodano słowa " i rekreacja " wobec czego także zwolnienie usług związanych z rekreacją zawężono do usług świadczonych wyłącznie przez te podmioty ,które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a wszelkie zyski , które mimo wszystko osiągną ,przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.Usługi pośrednictwa przy sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego czy też zakładów wzajemnych od 1 czerwca 2005r. nie korzystają więc już ze zwolnienia przedmiotowego .Świadczone są bowiem w ramach działalności gospodarczej, która ma za cel, co do zasady , systematyczne dążenie do osiągania zysków. Usługi te są opodatkowane VAT według stawki 22 % na podstawie art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.).

Nadmienić należy,że w ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) w art. 113 ust. 8 stwierdzono, że w przypadku podatnika ( art. 30 ust. 1 pkt. 4) prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie,zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta , lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze, u którego podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku - przez wartość sprzedaży za ubiegły rok ( w ust.1 wyrażonej w kwocie równowartości 10 tyś.euro ) uprawniającej podatnika do zwolnienia od podatku,rozumie się 30- krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usług.Oznacza to,że dla takiego podatnika limit obrotów za ubiegły rok uprawniający do zwolnienia od podatku wynosi równowartość 333,33 euro,gdyż wartość przemnożenia możliwej do osiągnięcia prowizji przez "30" - nie może przekroczyć kwoty równowartości 10.000 euro. W 2005r. w przeliczeniu na złote limit stanowi kwota 1.460 zł. ( 43.800 : 30).Jeżeli podatnik wykonuje również inne czynności , wartości osiąganych przez niego obrotów ze wszystkich rodzajów działalności w poprzednim roku , podlegają zsumowaniu.Jednak należy zwrócić uwagę ,że w par.9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) dokonano podwyższenia limitu sprzedaży dla podatników otrzymujących prowizję , którego przekroczenie wyłącza ich z możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku.

W przepisie tym stwierdzono,że zwalnia się od podatku czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia , pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze , w przypadku których podstawę opodatkowania dla agenta,zleceniobiorcy lub innej osoby , świadczącej usługi o podobnym charakterze , stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi , pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 do 4.Jak stanowi par. 9 ust.2 tego rozporządzenia zwolnienie powyższe dotyczy tych podatników ,którzy w danym roku podatkowym mogli korzystać ze zwolnienia , o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy i dotyczy wartości sprzedaży w danym roku podatkowym z tytułu wykonywania ww czynności , nieprzekraczającej kwoty wyrażonej w zł odpowiadającej równowartości 10.000 euro , obliczonej w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 14 ustawy ( w 2005 r. - 43.800 zł.w proporcji do okresu prowadzenia w tym roku działalności.)

Zwolnienie to stosuje się pod warunkiem że wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. ( 43.800 ): do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.Zwolnień tych nie stosuje się jednak do podatników wymienionych w par.9 ust.4 rozporządzenia :


1)zarejestrowanych na podstawie art.96 lub art. 157 ustawy jako " podatnicy VAT czynni"
2)wykonujących również inne czynności opodatkowane
3)wykonujących czynności , o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy,
4)którzy zrezygnowali z prawa do zwolnień podmiotowych lub utracili to prawo w poprzednich latach podatkowych i od daty rezygnacji lub utraty tego prawa nie upłynęły 3 lata.

Zgodnie z art. 113 ust. 5 w/w ustawy o VAT ,jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust.1 przekroczy kwotę o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty,a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanuprawnego obowiązującego od dnia 1 czerwca 2005 w związku z nowelizacją ustawy o VAT z dnia 21 kwietnia 2005r. - Dz. U. Nr 90 poz.756). Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj