Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-872/11-2/IZ
z 18 października 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-872/11-2/IZ
Data
2011.10.18
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
finanse publiczne
kapitał ludzki
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
pomoc de minimis
szkolenie
usługi szkoleniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
W związku z tym, iż przedmiotem umowy z dnia 22.06.2011 r. jest świadczenie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz budżet umowy jest finansowany w całości ze środków publicznych (85% środku europejskie, 15% budżet państwa) Wnioskodawca uważa, że niezależnie od opisu poszczególnych części budżetu umowy (tj. zwrot wydatków lub wynagrodzenie) na fakturach powinien stosować stawkę VAT „zw.”
Wniosek ORD-IN 962 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14.07.2011 r. (data wpływu 18.07.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowo-doradczych - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 18.07.2011 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowo-doradczych. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: W wyniku rozstrzygnięcia przetargu prowadzonego w trybie nieograniczonym, w dniu 22 czerwca 2011 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zawarła umowę ze Sp. z o.o. na realizację usługi szkoleniowo doradczej. Zgodnie z zapisami ww. umowy:
Zgodnie z zapisami Zakresu Zadań Wykonawcy (Zał. nr 1 do umowy) przedmiotem zamówienia w oparciu o Wspólny Słownik Zamówień (CPV) są
Usługa będzie realizowana przez 30 miesięcy od dnia podpisania umowy, tj. do dnia 22.12.2013 r. Usługa obejmuje następujące komponenty: Komponent I (KI) — analiza rynku oraz szkolenia i doradztwo w zakresie kompetencji miękkich - zadaniem Spółki jest dostarczenie uczestnikom kompleksowej usługi szkoleniowo doradczej, w której rezultacie szkolenia ukończy co najmniej 300 delegowanych pracowników oraz co najmniej 950 pracowników przedsiębiorstw samodzielnie zgłaszających się do udziału w usłudze. Każda osoba weźmie udział w minimum 5 dniach szkoleniowych i skorzysta średnio z 3 godzin doradztwa wstępnego oraz średnio z 3 godzin doradztwa w zakresie wzmacniania kompetencji miękkich. Zrealizowanych zostanie nie mniej niż 6250 osobodni szkoleniowych, w ramach których szkolenia ukończy co najmniej 1250 osób. Zrealizowanych zostanie 937,5 dnia doradztwa. Komponent II (KIl) szkolenia i doradztwo w zakresie zakładania oraz prowadzenia działalności gospodarczej zadaniem Wnioskodawcy jest przekazanie uczestnikom wiedzy i umożliwienie nabycia umiejętności związanych z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej przeprowadzenie sesji identyfikacji pomysłów, wsparcie w zakresie przygotowania biznes planów. Odbiorcami usług szkoleniowych w ramach KII mogą być wyłącznie osoby, które uczestniczyły w usługach KI. Zrealizowanych zostanie 1600 osobodni szkoleniowych, w ramach których szkolenia z zakładania działalności gospodarczej ukończy co najmniej 400 osób oraz zrealizowanych zostanie 500 dni doradztwa. Budżet wykonywanej usługi składa się z następujących części:
Na część A budżetu składają się:
W ramach części B budżetu Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie, z którego może pokrywać pozostałe wydatki związane z realizacją niniejszej Umowy. W ramach części C budżetu Wnioskodawca otrzyma stałe wynagrodzenie za realizację działań promocyjnych. W związku z powyższym, wynagrodzenie Spółki składa się z następujących części:
PARP będzie wypłacać Spółce wynagrodzenie przekazując mu zaliczkę oraz płatności okresowe obejmujące ustalone okresy rozliczeniowe. Wynagrodzenie z tytułu płatności okresowych wypłacane będzie każdorazowo, po zatwierdzeniu wniosku o płatność, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT, w której wyszczególnione zostaną kwoty:
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Stanowisko Wnioskodawcy W umowie zadania spółki określono jako:
Natomiast z operacyjnego punktu widzenia, Sp. z o.o. przeprowadzi następujące działania /czynności:
Ogólnie ujęty proces szkoleniowo- doradczy obejmuje:
W praktyce (oraz zgodnie z warunkami umowy) proces szkoleniowy obejmuje:
W ramach części B budżetu Spółka otrzyma wynagrodzenie, z którego może pokrywać pozostałe wydatki związane z realizacją niniejszej Umowy. W ramach części C budżetu Spółka otrzyma stałe wynagrodzenie za realizację działań promocyjnych. W związku z powyższym, wynagrodzenie Spółki składa się z następujących części:
PARP będzie wypłacać FIRMIE 2000 wynagrodzenie przekazując mu zaliczkę oraz płatności okresowe obejmujące ustalone okresy rozliczeniowe. Wynagrodzenie z tytułu płatności okresowych wypłacane będzie każdorazowo, po zatwierdzeniu wniosku o płatność, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT, w której wyszczególnione zostaną kwoty:
W zakresie doradztwa, zgodnie z umową przeznaczonego wyłącznie dla przedsiębiorstw, które uczestniczyły w szkoleniach, zrealizowanych zostanie co najmniej 1.437,5 dnia doradztwa, a z usługi doradztwa skorzysta nie mniej niż 1.250 osób. W ramach projektu realizowane będzie jedynie doradztwo w formie bezpośrednich indywidualnych spotkań. Spółka zapewni salę na przeprowadzenie doradztwa. Po zakończeniu doradztwa, Spółka przekaże osobie, której świadczyła doradztwo wszelkie uwagi, zalecenia i wnioski płynące z przeprowadzonej usługi w formie jednego opracowania opatrzonego komentarzem doradcy. Dowodem potwierdzającym wykonanie doradztwa będzie „formularz doradztwa” podpisany przez doradcę oraz (w uzasadnionych przypadkach) upoważnionego przedstawiciela firmy, zawierający co najmniej następujące informacje:
Zdaniem Spółki opisaną powyżej usługę należy klasyfikować jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, pomimo, że występują w niej również elementy doradztwa, promocji, badań czy zarządzania usługą. Dominującym elementem opisanej powyżej usługi, zarówno pod względem oczekiwanych rezultatów (84% liczby osobodni) i czynności niezbędnych do ich osiągnięcia, jak i wartości pozycji budżetowych (80% wartości wynagrodzenia) są działania szkoleniowe. Wnioskodawca uważa również, że skoro czynności niezbędne do osiągnięcia oczekiwanych przez PARP rezultatów oraz budżet projektu w przygniatającej większości dotyczą usług szkoleniowych, a główny przedmiot usługi został określony przez PARP jako usługa szkoleniowa, to w konsekwencji w pełni uzasadnionym jest takie określenie całości usługi realizowanej w ramach umowy nr xxx z dnia 22.06.2011r. jako usługi kształcenia zawodowego, lub przekwalifikowania zawodowego. W związku z powyższym, w celu ustalenia właściwej stawki podatku VAT kluczowym staje się dookreślenie czym są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych — Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.). Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Zgodnie z zapisami art. 43, pkt 29, ppkt. c ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (z późn. zm.) oraz § 13 ust. 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.04.2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych są zwolnione z podatku VAT. Wyżej powołane przepisy przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest w naszej ocenie uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych. Sp. z o.o. jest osobą prawną, która na mocy statutu prowadzi działalność gospodarczą, w tym m.in. działalność edukacyjną. Spółka jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy. Spółka jest czynnym płatnikiem podatku VAT. spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Spółka jest jedynym wykonawcą usług edukacyjnych będących przedmiotem umowy. Spółka zawarła umowę na świadczenie usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu, finansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. PARP jako zlecający Spółce usługę szkoleniową otrzymał środki finansowe na realizację ww. projektu bezpośrednio od Instytucji Wdrażającej na podstawie zawartej umowy. Środki przekazane przez Instytucję Wdrażającą stanowią 100% wartości usługi. Zatem ogólnie projekt PARP i usługa finansowana jest w ponad 100% ze środków publicznych. Szkolenia będące przedmiotem wniosku pozostają w bezpośrednim związku z zawodem oraz funkcjami pełnionymi przez uczestników szkolenia. Rozpatrując aspekt źródeł finansowania niniejszej umowy, należy zauważyć, iż część usługi (ok 15% oczekiwanych rezultatów) będzie skierowana do osób delegowanych na szkolenia przez przedsiębiorstwa, a co za tym idzie objęte one zostaną przepisami dotyczącymi pomocy publicznej. Zgodnie z zapisami umowy, pomoc ta będzie udzielana jako pomoc de minimis, co oznacza, iż przedsiębiorcy nie będą wnosić wkładu własnego w formie gotówkowej. W konsekwencji, można stwierdzić, iż 100% usługi będzie finansowane ze środków publicznych. Reasumując, w związku z tym, iż przedmiotem umowy z dnia 22.06.2011 r. jest świadczenie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz budżet umowy jest finansowany w całości ze środków publicznych (85% środku europejskie, 15% budżet państwa) Wnioskodawca uważa, że niezależnie od opisu poszczególnych części budżetu umowy (tj. zwrot wydatków lub wynagrodzenie) na fakturach powinien stosować stawkę VAT „zw.”. Na koniec Wnioskodawca nadmienia, iż w podobnych sprawach Izby Skarbowe w całej Polsce wydały już wiele interpretacji opartych na tych samych przesłankach, stwierdzając zasadność stosowania przez podatników zwolnienia z podatku VAT w przypadku realizacji usług kształcenia zawodowego finansowanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13.05.2011 r. sygn. IBPP4/443-242/11/EJ). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania pierwszego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Tym samym, odpowiedź na drugie pytanie przedstawione przez Wnioskodawcę staje się bezprzedmiotowa. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.