Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-242/11/EJ
z 13 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-242/11/EJ
Data
2011.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
dotacja
szkolenie
środki publiczne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
zwolnienie z podatku VAT usług szkoleniowych, które w 70% finansowane są ze środków publicznych



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011r. (data wpływu 4 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2011r. (data wpływu 4 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT do świadczenia usług szkoleniowych, na podstawie umowy zawartej z podmiotem, który jest bezpośrednim beneficjentem środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT do świadczenia usług szkoleniowych, na podstawie umowy zawartej z podmiotem, który jest bezpośrednim beneficjentem środków publicznych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2011r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 kwietnia 2011r. znak: IBPP4/443-242/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem działającym na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego – Rejestr stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz Rejestru przedsiębiorców. Stowarzyszenie na mocy statutu może prowadzić działalność gospodarczą, w tym m.in. działalność edukacyjną. Wnioskodawca jest wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy. Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca zawarł umowę na świadczenie usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu „…” finansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach priorytetu VIII – Regionalne kadry gospodarki, działania 8.1 – Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałania – 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwa dla przedsiębiorstw. Podmiot zlecający Wnioskodawcy usługę szkoleniową otrzymał środki finansowe na realizację ww. projektu bezpośrednio od Instytucji Wdrażającej na podstawie zawartej umowy. Środki finansowe stanowią w 15% środki budżetu państwa (dotacja celowa) i w 85% środki europejskie. Środki przekazane przez Instytucje Wdrażającą stanowią 90% wartości projektu. Pozostałe 10% wartości projektu finansowane jest przez wkład prywatny gotówkowy wnoszony przez uczestników szkolenia. Zatem ogólnie projekt finansowany jest w 90% ze środków publicznych i w 10% ze środków prywatnych. Projekt ten jest dla podmiotu zlecającego Wnioskodawcy jego realizację niedochodowy, środki otrzymane od Instytucji Wdrażającej oraz osób prywatnych są w całości wydatkowane na jego realizację. Przedmiotem umowy jest przeszkolenie przez Wnioskodawcę 6 grup szkoleniowych z zakresu zarządzania projektami. Szkolenie skierowane jest do kadry zarządczej: prezesów, dyrektorów, członków zarządu, kierowników itp. Wnioskodawca jako wykonawca usługi zapewnia trenera, profesjonalna salę szkoleniową, komplet materiałów szkoleniowych, ubezpieczenie NNW uczestników szkolenia oraz wyżywienie uczestników szkolenia. Część realizacji umowy szkoleniowej – przeprowadzenie modułu komputerowego z zakresu narzędzi informatycznych wspomagających zarządzanie projektami – jest zlecone przez Wnioskodawcę zgodnie z umową, do wykonania podwykonawcy.

W piśmie z dnia 29 kwietnia 2011r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że jest głównym wykonawcą usług edukacyjnych będących przedmiotem wniosku. Część realizacji umowy szkoleniowej – prowadzenie modułu komputerowego z zakresu narzędzi informatycznych wspierających zarządzanie projektami – wykonywana jest na rzecz Wnioskodawcy przez podwykonawcę.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Jest organizacją pozarządową, osobą prawną prowadzącą działalność statutową m.in. w zakresie podejmowania inicjatyw o charakterze kulturalno-oświatowym poprzez działania w zakresie oświaty m.in. szkolenia, warsztaty, seminaria, konferencje itp. Wnioskodawca jest wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy. Wpis do rejestru jest wymagany od instytucji szkoleniowych ubiegających się o zlecenia na szkolenie osób bezrobotnych i poszukujących pracy, finansowane ze środków publicznych, takich jak np. Fundusz Pracy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, fundusze pomocowe Unii Europejskiej (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 października 2004r. w sprawie rejestru instytucji szkoleniowych (Dz. U. Nr 235, poz. 2365).

Wymienione we wniosku usługi nie są świadczone przez Wnioskodawcę jako taką jednostkę, tj. jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe zgodnie z celami statutowymi. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i jednocześnie są finansowane w 90% ze środków publicznych i w 10% ze środków prywatnych, pokrywanych przez uczestników szkolenia.

Szkolenia będące przedmiotem wniosku, tj. szkolenia z zakresu zarządzania projektami, pozostają w bezpośrednim związku z zawodem oraz funkcjami pełnionymi przez uczestników szkolenia. Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi zarządzania projektami. Szkolenie kładzie nacisk na zaznajomienie uczestników z ogólną wiedzą dotyczącą prowadzenia przedsięwzięć w przedsiębiorstwach, roli kierownika projektów, organizacji pracy projektowych oraz wprowadza uczestników w profesjonalne metodologie standaryzujące zarządzanie projektami. Zatem dla uczestników szkolenia, którymi są przede wszystkim członkowie kadry zarządczej w przedsiębiorstwach, jest to forma nauczania mająca na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy wykorzystywanej do celów zawodowych, głównie w kierunku pozyskania i zarządzania środkami zewnętrznymi finansującymi przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do świadczenia usług szkoleniowych finansowanych ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie umowy szkoleniowej z podmiotem, który jest bezpośrednim beneficjentem środków publicznych należy zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, do świadczenia usług szkoleniowych finansowanych ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie umowy szkoleniowej z podmiotem, który jest bezpośrednim beneficjentem środków publicznych należy zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług.

Usługi z zakresu zarządzania projektami – Projekt Manager wraz z modułem komputerowym przygotowującym się do pracy z projektami są usługami kształcenia zawodowego w myśl Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W Rozdziale V, Sekcji 1, Artykule 14, Rozporządzenie to wskazuje, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnione od podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane. Dodatkowo Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wprowadziło w § 13 ust. 1 pkt 20 zapis zwalniający usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone na podstawie zawartej umowy szkoleniowej są usługami finansowanymi ze środków publicznych, ponieważ podmiot zlecający wykonanie usługi szkoleniowej otrzymuje te środki publiczne bezpośrednio od Instytucja Wdrażającej i dokładnie te same środki wydatkuje na realizację szkolenia w ramach projektu. Stanowią one 90% wartości całego projektu, a zatem mieszczą się w limicie 70% zgodnym z Rozporządzeniem Ministra.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Od 1 stycznia 2011r. podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 :

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie zawartej umowy z podmiotem realizującym projekt pn. „…” ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, konieczne jest stwierdzenie :

  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  2. czy są finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Wyżej powołane przepisy przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, które na mocy statutu może prowadzić działalność gospodarczą, w tym m.in. działalność edukacyjną. Wnioskodawca jest wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy. Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Ponadto Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Wnioskodawca jest głównym wykonawcą usług edukacyjnych będących przedmiotem wniosku.

Wnioskodawca zawarł umowę na świadczenie usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu, finansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Podmiot zlecający Wnioskodawcy usługę szkoleniową otrzymał środki finansowe na realizację ww. projektu bezpośrednio od Instytucji Wdrażającej na podstawie zawartej umowy. Środki przekazane przez Instytucję Wdrażającą stanowią 90% wartości projektu. Pozostałe 10% wartości projektu finansowane jest przez wkład prywatny gotówkowy wnoszony przez uczestników szkolenia. Zatem ogólnie projekt finansowany jest w 90% ze środków publicznych i w 10% ze środków prywatnych. Przedmiotem umowy jest przeszkolenie przez Wnioskodawcę 6 grup szkoleniowych z zakresu zarządzania projektami. Szkolenie skierowane jest do kadry zarządczej: prezesów, dyrektorów, członków zarządu, kierowników itp. Wnioskodawca jako wykonawca usługi zapewnia trenera, profesjonalna salę szkoleniową, komplet materiałów szkoleniowych, ubezpieczenie NNW uczestników szkolenia oraz wyżywienie uczestników szkolenia. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Szkolenia będące przedmiotem wniosku pozostają w bezpośrednim związku z zawodem oraz funkcjami pełnionymi przez uczestników szkolenia.

Przedstawione okoliczności sprawy w odniesieniu do obowiązujących przepisów wskazują, iż Wnioskodawca świadcząc usługi szkoleniowe w ramach projektu „…” świadczy usługi nauczania pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem menedżera lub też nauczania mającego na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Przy czym prowadzona działalność nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o oświacie ani nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy o oświacie.

Wobec tego nie znajdzie w sprawie zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ani w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Jednocześnie realizowany projekt jest w 90% finansowany ze środków unijnych zaliczanych do środków publicznych. Jest to wystarczająca przesłanka do zastosowania przepisu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe skierowane do kadry zarządczej finansowane w 90% ze środków publicznych i w 10% z wkładu własnego uczestników szkolenia w całości podlegają zwolnieniu z podatku określonemu w § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż do świadczenia usług szkoleniowych finansowanych ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie umowy szkoleniowej z podmiotem, który jest bezpośrednim beneficjentem środków publicznych należy zastosować zwolnienie z podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj