Interpretacja Izby Celnej w Warszawie
440000-PA-9116-227/05/941/TK/AF
z 10 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
440000-PA-9116-227/05/941/TK/AF
Data
2005.10.10



Autor
Izba Celna w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy


Pytanie podatnika
Podatek akcyzowy dla wyprowadzanego poza teren składu podatkowego biopaliwa wyprodukowanego z 800 litrów oleju napędowego i 200 litrów estru metylowego.


DYREKTORIZBY CELNEJ W WARSZAWIE440000-PA-9116-227/05/941/TK/AF Warszawa, 2005.10.10D E C Y Z J A Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 06 lipca 2005r. uzupełnionego pismem z dnia 19 lipca 2005r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie Nr 442000-AP-9104-13/05/DC z dnia 04 lipca 2005r. stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uznające za nieprawidłowe stanowisko Podatnika zgodnie z którym wyprowadzane poza teren składu podatkowego biopaliwo wyprodukowane z 800 litrów oleju napędowego (PKWiU 23.20.15-00.10) i 200 litrów estru metylowego (PKWiU 24.66.48-90.30) podlega podatkowi akcyzowemu w kwocie 439,20 zł za 1000l- utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie.

U Z A S A D N I E N I EZ akt sprawy wynika, iż XXX zwana dalej Podatnikiem złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie wniosek nr Pm: 043 z dnia 03 czerwca 2005r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie sposobu naliczania należnego podatku akcyzowego w przypadku wyprowadzenia poza teren składu podatkowego biopaliwa z zawartością biokomponentu.Podatnik przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż prowadzi na terenie składu podatkowego produkcję polegającą na komponowaniu biopaliwa o następującym składzie: olej napędowy - (ON) PKWiU 23.20.15-00.10 o zawartości siarki powyżej 0,001% do 0,005% w ilości 800 litrów (0,8 m3) oraz ester metylowy wyższych kwasów tłuszczowych PKWiU 24.66.48-90.30 (biokomponent) w ilości 200 litrów (0,2 m3). W wyniku produkcji Podatnik otrzymuje mieszaninę zaszeregowaną jako biopaliwo o zawartości biokomponentu 20 % zgodne z normą zakładową.We wniosku z dnia 3 czerwca 2005r. Podatnik przedstawił sposób obliczenia podatku akcyzowego dla "wyprowadzanego poza teren składu podatkowego biopaliwa wyprodukowanego z oleju napędowego (PKWiU 23.20.15-00.10) i estru metylowego (PKWiU 24.66.48-90.30)" i poprosił o interpretację, czy przedstawiony sposób naliczenia akcyzy jest poprawny.Podatnik wskazał, iż cyt. "Wyprowadzając poza teren składu podatkowego otrzymywane w ten sposób biopaliwo w ilości 1000 litrów, dokonujemy naliczenia akcyzy w następujący sposób: Na część zawierającą olej napędowy tzn. od 800 litrów (0,8 m3) wyniesie ona:A. 1099 zł x 0,8 m3 = 879,29 zł (R. MF Dz. U. 279, poz. 2763) nie naliczamy akcyzy na biokomponent 200 litrów, gdyż ester metylowy jako dodatek do paliw zwolniony jest z podatku akcyzowego Dz. U. Nr 97, poz. 966. § 12.1, p.2 z tytułu dodania 200 litrów biokomponentu (ester metylowy) zawartego w biopaliwie wynoszącą:B. 2,20 zł x 200 litrów = 440 zł Wynik naliczenia stawki akcyzowej za wyrób gotowy - biopaliwo o zawartości 20% biokomponentu - estru metylowego w ilości 1000 litrów wyniesie:A - B = 879,20 - 440 = 439,20 zł akcyzy za 1000 litrów biopaliwa."

Po rozpatrzeniu wyżej wymienionego wniosku Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie postanowieniem Nr 442000-AP-9104-13/05/DC z dnia 04.07.2005r. uznał przedstawione przez Podatnika stanowisko w zakresie sposobu naliczania należnego podatku akcyzowego w przypadku wyprowadzenia poza teren składu podatkowego biopaliwa z zawartością biokomponentu za nieprawidłowe.W uzasadnieniu postanowienia Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie wykazał, że dla przedstawionego stanu faktycznego i prawnego sprawy podatek akcyzowy wynosi 1442,00 zł / 1000l.W uzasadnieniu powołał ustawę z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z późń. zm.), rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.).Pismem z dnia 6 lipca 2005r. Podatnik złożył zażalenie na postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie Nr 442000-AP-9104-13/05/DC z dnia 04 lipca 2005r. Podatnik zarzuca organowi podatkowemu I instancji, iż udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika, nie zastosował przepisu § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.Przy piśmie Nr 442000-AP-9116-12/05/DC z dnia 11 lipca 2005r. Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie przesłał do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie zażalenie Podatnika z dnia 6 lipca 2005r. na swoje postawienie nr jw. wraz z aktami sprawy. Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie wskazał, iż nie znalazł podstaw do uznania zarzutów Podatnika.

Po rozpatrzeniu akt niniejszej sprawy Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, co następuje.Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust.2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) dla biopaliwa sklasyfikowanego wg PKWiU 24.66.48-93.00 określił stawkę podatku akcyzowego w wysokości 1882,00 zł/ 1000l.Zgodnie z § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy:ust.1 pkt 1 - biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 oraz z 2004r. Nr 34, poz. 293), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach,ust. 1 pkt 2 - (...) biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 10% biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego sprawy wynika, iż na terenie składu podatkowego dokonywana jest produkcja polegająca na komponowaniu biopaliwa o następującym składzie: olej napędowy - (ON) PKWiU 23.20.15-00.10 o zawartości siarki powyżej 0,001% do 0,005% w ilości 800 litrów (0,8 m3) oraz ester metylowy wyższych kwasów tłuszczowych PKWiU 24.66.48-90.30 (biokomponent) w ilości 200 litrów (0,2 m3). W wyniku produkcji Podatnik otrzymuje mieszaninę zaszeregowaną jako biopaliwo o zawartości biokomponentu 20 % zgodne z normą zakładową.Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 8 wskazanej przez Podatnika ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z późń. zm.) biopaliwami ciekłymi są m.in. oleje napędowe, zawierające powyżej 5% estrów, o których mowa w pkt 5, stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nie poruszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, które zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 24.66.48-93.00, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2004r. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) Poz. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stanowi, iż dla biopaliwa sklasyfikowanego wg PKWiU 24.66.48-93.00 przyporządkowana została stawka podatku akcyzowego w wysokości 1882,00 zł/ 1000l.W stanie prawnym niniejszej sprawy, powyżej wskazana stawka podatku akcyzowego dla biopaliwa ulega pomniejszeniu o 440, zł / 1000l na mocy § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) Zgodnie bowiem z powołanym przepisem biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 10% biokomponentów korzystają ze zwolnienia od podatku akcyzowego w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do paliw. Wyprodukowane przez Podatnika biopaliwa zawierają ester metylowy wyższych kwasów tłuszczowych PKWiU 24.66.48-90.30 (biokomponent) w ilości 200 litrów (0,2 m3), co daje 20% biokomponentu i w konsekwencji zmniejsza kwotę podatku akcyzowego dla biopaliwa do wysokości 1442,00 zł/ 1000l.Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie stwierdził, iż w przypadku sprzedaży 1000 litrów biopaliwa naliczenie akcyzy z uwzględnieniem zwolnienia winno przedstawiać się w następujący sposób:1882,00 zł - 440,00 zł = 1442,00 zł.W świetle powyższego należy stwierdzić, iż interpretacja Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie wyrażona w postanowieniu Nr 442000-AP-9104-13/05/DC z dnia 04 lipca 2005r. jest prawidłowa. Podatnik w zażaleniu podnosi, iż Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie nie uwzględnił w swojej interpretacji przepisu § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.). Mając powyższe na uwadze należy ponownie podkreślić, iż zapytanie Podatnika dotyczyło sposobu obliczania podatku akcyzowego dla biopaliwa, tj. wyrobu finalnego wyprowadzonego ze składu podatkowego. Tymczasem powołany przez podatnika § 12 ust. 1 pkt 1 przepisu stanowi o zwolnieniu od akcyzy biokomponentów przeznaczonych do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych. W niniejszej sprawie biokomponent- ester metylowy wyższych kwasów tłuszczowych został wprowadzony do składu podatkowego z zachowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy i tam został zużyty jako składnik biopaliwa, które następnie zostało wyprowadzone ze składu podatkowego. Z tego względu ww. przepis nie może mieć w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Mając na uwadze stan faktyczny i prawny sprawy, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie stwierdza, że Naczelnik Urzędu Celnego II w Warszawie wydając postanowienie stanowiące interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zasadnie uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, a tym samym zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie.W związku z powyższym Dyrektor Izby Celnej w Warszawie orzekł jak w sentencji.Decyzja niniejsza jest ostateczna.W stosunku do niniejszej decyzji służy Podatnikowi prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem Dyrektora Izby Celnej w Warszawie, w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj