Interpretacja Izby Skarbowej w Białymstoku
PBII/4117i-17/BR/05
z 6 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PBII/4117i-17/BR/05
Data
2005.07.06



Autor
Izba Skarbowa w Białymstoku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
ekwiwalent pieniężny
emeryci
świadczenia na rzecz emerytów
świadczenie pieniężne
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy pobierane przez emerytów policyjnych równoważniki za brak lokalu mieszkalnego winny być opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, czy też winny korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?


Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 i art. 207 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z dnia 31.03.2005r. Nr II USpbIB/415-8/24a/6/05/KSz, w którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych równoważników pieniężnych za brak lokalu mieszkalnego, otrzymanych w 2004r. przez emerytów policyjnych.

Uzasadnienie

W dniu 14.01.2005r, Komenda Policji zwróciła się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z pisemnym zapytaniem uzupełnionym w dniu 28.01.2005r. w kwestii zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych równoważników pieniężnych za brak lokalu mieszkalnego, otrzymanych w 2004r. przez emerytów policyjnych.

Strona podnosi, iż w związku z tym, że jest w posiadaniu dwóch sprzecznych interpretacji dotyczących zwolnienia z opodatkowania równoważników pieniężnych za brak lokalu mieszkalnego otrzymanego przez emeryta i rencistę policyjnego, o którym mowa w art.21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zachodziła konieczność ponownego rozstrzygnięcia powyższej kwestii.

Strona uważa że, interpretacja przepisów z Ministerstwa Finansów z dnia 26.04.2002r. Nr PB5/RB-033-125-1909/02 skierowana do Komendanta Głównego Policji w świetle której równoważniki pieniężne za brak lokalu mieszkalnego otrzymane przez emerytów i rencistów policyjnych korzystają ze zwolnienia jest jak najbardziej właściwa i powinna być stosowana w dalszym ciągu.

Postanowieniem z dnia 31.03.2005r. Nr II USpbIB/415-8/24a/6/05/KSz Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdził, iż przedstawione w przedmiotowej sprawie stanowisko Komendy Policji jest nieprawidłowe.

W myśl art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art.14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo(...), w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

W ocenie, Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z dnia 31.03.2005r. Nr II USpbIB/415-8/24a/6/05/KSz, zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy z dnia 6.04.1990r. o Policji (Dz. U. z 2002r. Nr 7 poz. 58 ze zm.) policjantowi w służbie stałej przysługuje prawo do lokalu mieszkalnego w miejscowości, w której pełni służbę lub miejscowości pobliskiej, z uwzględnieniem liczby członków rodziny oraz ich uprawnień wynikających z przepisów odrębnych. Natomiast na podstawie przepisów art. 2 i art. 29-31 ustawy z dnia 18.02.1994r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (...) oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004r. Nr 8, poz. 67 – tekst jednolity) prawo do lokalu mieszkalnego mają także emeryci i renciści policyjni.

Jeżeli policjant lub członek jego rodziny nie posiada lokalu mieszkalnego w miejscu pełnienia służby lub miejscowości pobliskiej to w świetle art. 92 w/w ustawy o Policji przysługuje jemu równoważnik pieniężny, którego wysokość oraz szczegółowy tryb przyznawania i wypłaty z uwzględnieniem właściwości organów w tych sprawach, a także sposób zwrotu nienależnie pobranego równoważnika pieniężnego przysługującego policjantowi reguluje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28.06.2002r. w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania, odmowy przyznania, cofania i zwracania przez policjantów równoważników za brak lokalu mieszkalnego (Dz. U. z 2002r. Nr 100 poz. 918). Jednocześnie z §8 powyższego rozporządzenia wnika, iż w/w równoważnik pieniężny (ekwiwalent pieniężny) dotyczy również emerytów i rencistów policyjnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym , stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych- do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty: 2.280 zł.

Według słownika języka polskiego pod redakcją Mieczysława Szymczaka (Wydawnictwo PWN) pod pojęciem słowa „ekwiwalent” należy rozumieć rzecz równą innej wartości, odpowiednik, równoważnik.

Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku stoi na stanowisku, iż z treści art. 2 ustawy z dnia 18.02.1994r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji wynika, iż w ramach zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszom tym przysługuje m.in. prawo do lokalu mieszkalnego. Prawo to ustawodawca zakwalifikował w treści cytowanego wyżej przepisu jako „inne świadczenia i uprawnienia emerytalne”. W sytuacji gdy pracodawca nie zagwarantował funkcjonariuszowi w trakcie trwania stosunku pracy, ani też po jego ustaniu lokalu mieszkalnego zobowiązany jest do wypłacenia mu ekwiwalentu pieniężnego w zamian za nie przekazany mu lokal.

W związku z powyższym wypłacone w 2004r. przez Komendę Policji równoważniki pieniężne za brak lokalu mieszkalnego emerytom i rencistom (byłym pracownikom) będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości limitu - 2.280 zł.

Należy również zauważyć, iż limit ten dotyczy sumy wszystkich świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów za te świadczenia otrzymane przez emeryta lub rencistę w 2004r.

W związku z powyższym, Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z dnia 31.03.2005r. jako niezgodne z prawem.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj