Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1-443/57/2005
z 24 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1-443/57/2005
Data
2005.06.24



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
agent
eksport towarów
import usług
usługi pośrednictwa


Pytanie podatnika
Firma zwraca się z zapytaniem, czy prawidłowo postępuje w zakresie opodatkowania podatkiem VAT importu usług. W skierowanym do tut. Organu piśmie Strona zwraca się z zapytaniem o sposób opodatkowania podatkiem VAT prowizji agenta (obywatela Portugalii), z którym firma zawarła umowę w ramach której zajmuje się on min. terminowym załadunkiem, odbiorem towaru od głównego dostawcy, sprawdzaniem jakości towaru, dbaniem o dokumentację transakcji zakupu, negocjowaniem warunków dostaw towaru w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez firmę oraz prowizji agenta (obywatela Ukrainy), z którym firma zawarła umowę w ramach której zajmuje się on zbieraniem zamówień oraz negocjowaniem warunków dostawy w zakresie eksportu towarów firmy na Ukrainę. Firma stoi na stanowisku, że w pierwszym przypadku w oparciu o art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dolicza wartość prowizji do wartości podstawy opodatkowania w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru (koszty bezpośrednio związane z dostawą towaru). W drugim przypadku uważa, że jest to import usług opodatkowany stawką 0% jako usługi związane bezpośrednio z eksportem towarów (art. 83 ust. 1 pkt 21 lit. b ustawy o podatku VAT).


W sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanowiono uznać przedstawione we wskazanym wniosku stanowisko Strony w części za nieprawidłowe.Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić oraz zgodnie z ust. 2 - podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:1) podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów. Na podstawie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie innych ustaw -Dz. U. Nr 90, poz. 756 z 2005r. - punkt 1 brzmi: podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku. 2) wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia. Opierając się na założeniu racjonalności ustawodawcy należy przyjąć, iż konstrukcja art. 31 ust. 2 nie jest przypadkowa. Ustawodawca dokonał podziału tej jednostki redakcyjnej na dwa punkty, w których określił wydatki ponoszone przez dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, które wchodzą w skład podstawy opodatkowania tej czynności. Cechą wspólną należności wymienionych w art. 31 ust. 2 pkt 1 jest ich publicznoprawny charakter. Zakładając, że umiejscowienie w tej grupie innych należności płaconych w związku z nabyciem towarów jest celowe, należy stwierdzić że chodzi tu wyłącznie o należności o charakterze publicznoprawnym. Natomiast zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów obejmuje wydatki dodatkowe, takie jak min. prowizje pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia. Z powyższych przepisów wynika, iż cechą charakterystyczną wydatków dodatkowych, stanowiących podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest to, że są one pobierane przez dostawcę. Jeżeli natomiast wydatki są pobierane przez inny podmiot, należy je traktować jako odpłatność za odrębną czynność, dokonywaną przez odrębny niż dostawca podmiot. Nie stanowią one wtedy podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W wyniku tej transakcji, dokonanej z innym niż dostawca podmiotem, Podatnik jest bowiem obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu importu usług.Ustawodawca nie modyfikuje bowiem zakresu podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w sytuacji, w której między podmiotami dokonującymi wewnątrzwspólnotowego nabycia/dostawy towarów pośredniczy inny podmiot. Ponadto, jak wynika z pisma, Spółka zawarła umowę agencyjną z obywatelem Ukrainy w ramach której zajmuje się on zbieraniem zamówień oraz negocjowaniem warunków dostawy w zakresie eksportu towarów firmy na Ukrainę.Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Stosownie do art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 nie stosuje się w przypadku usług i towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca (art. 17 ust. 2). Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Istotnym jest zatem fakt, czy dana usługa świadczona jest na terytorium kraju, czy też nie. Aby zaliczyć daną transakcję do importu usług, muszą być spełnione poniższe warunki:świadczący usługę ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Polski, miejscem świadczenia usług jest Polska. Kluczowe znaczenie dla zaliczenia wykonanej usługi do importu usług ma jednak ustalenie miejsca świadczenia, które jest zarazem miejscem opodatkowania transakcji, przy czym miejsce świadczenia usług nie zawsze jest tożsame z miejscem faktycznego wykonania usługi. W myśl art. 27 ust. 1 w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28. Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c, w przypadku usług, wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów -miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy. W przypadku więc zawartej umowy agencyjnej z obywatelem Ukrainy, w ramach której zajmuje się on zbieraniem zamówień oraz negocjowaniem warunków dostawy w zakresie eksportu towarów firmy na Ukrainę - miejscem opodatkowania usług jest Polska. W przypadku importu usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych - stawka podatku od towarów i usług wynosi 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy. Na podstawie ust. 2 tego artykułu- opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie. Z kolei, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie (...). Usługi wykonywane na terenie Portugalii, polegające na zajmowaniu się min. terminowym załadunkiem, odbiorem towaru od głównego dostawcy, sprawdzaniem jakości towaru, dbaniem o dokumentację transakcji zakupu, negocjowaniem warunków dostaw towaru w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - nie zostały wymienione w art. 27 ust. 4 ustawy, stanowiącym katalog usług niematerialnych, których świadczenie przez usługodawcę powoduje, że zobowiązanym do rozliczenia podatku, będzie polski usługobiorca. Zatem, miejscem świadczenia przedmiotowych usług, zgodnie z art. 27 ust. 1, będzie miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, czyli Portugalia, a dla Spółki jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu w Polsce. W związku z tym, stanowisko Spółki przedstawione w zapytaniu jest w części nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj