Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.I/2-4151/6/05
z 29 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IS.I/2-4151/6/05
Data
2005.09.29



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
fundusz remontowy
najem
remonty
ulga remontowa
wydatki mieszkaniowe
wynajem


Pytanie podatnika
dotyczy możliwości odliczenia od podatku dochodowego, w ramach ulgi na remont i modernizację, wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej oraz wydatków na zakup materiałów, przeznaczonych na remont mieszkania, w sytuacji, gdy wnioskodawca nie zamieszkuje w tym mieszkaniu, nie jest w nim zameldowany, lecz je wynajmuje


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),art. 22, art. 27a ust. 1 pkt 1, ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 20.05.2005 r. (znak: I US.I/415/4/05) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ten sposób, że: uznaje za nieprawidłowe stanowisko podatnika w części dotyczącej możliwości „skorzystania w ramach ulgi remontowej” z odliczenia od podatku wydatków na remont mieszkania, które obecnie jest wynajmowane oraz uznaje za prawidłowe stanowisko pana Rafała W. w przedmiocie odliczenia od podatku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej.

Pismem z dnia 18.02.2005 r. (uzupełnionym z dnia 16.03.2005) pan Rafał W. zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a ordynacji podatkowej). Wniosek pana W. dotyczył możliwości odliczenia od podatku dochodowego, w ramach ulgi na remont i modernizację, wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej oraz wydatków na zakup materiałów, przeznaczonych na remont mieszkania, w sytuacji, gdy wnioskodawca nie zamieszkuje w tym mieszkaniu, nie jest w nim zameldowany, lecz je wynajmuje. Równocześnie pan W. prosił o wskazanie, „kiedy może skorzystać z ulgi remontowej i odliczyć poniesione na cel remontu wynajętego mieszkania wydatki”, jak również, z którym Urzędem Skarbowym winien się rozliczyć: według miejsca zamieszkania czy zameldowania. Zdaniem wnioskodawcy „niezależnie od tego czy dany lokal zamieszkuje, czy wynajmuje innym osobom” może skorzystać z odliczenia od podatku dochodowego wydatków na remont i modernizację mieszkania w ramach ulgi remontowej, ponieważ jest właścicielem mieszkania i będzie ponosił ewentualne koszty remontu. Wnioskodawca uważa również, że może skorzystać z odliczenia od podatku wpłat na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, gdyż posiada dowody wpłaty na swoje nazwisko.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, postanowieniem z dnia 20.05.2005 r. uznał, że przedstawione przez wnioskodawcę stanowisko jest nieprawidłowe, bowiem jakkolwiek podatnik ponosi wydatki związane z remontem mieszkania, a także dokonuje wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, niemniej nie są to wydatki poniesione na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, analizując wniosek pana Rafała W. oraz treść postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 20.05.2005 r. (znak: I US.I/415/4/05) zważył, co następuje:

W myśl art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.) poniesione w latach 2004 - 2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy. Zgodnie z regulacją prawną, zawartą w art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z dnia 26.07.1991 r. (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2003 r.) podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 - 15 tego artykułu, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację – zajmowanego na podstawie tytułu prawnego – budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzony na podstawie odrębnych przepisów. Wysokość wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej – na podstawie dowodu tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r.)

Jak z powyższego wynika, prawo do skorzystania z odliczenia od podatku dochodowego wydatków na remont i modernizacje budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego przysługuje jedynie w przypadku, gdy podatnik poniesie je na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. O własnych potrzebach mieszkaniowych nie można mówić w sytuacji, kiedy podatnik nie mieszka w danym budynku (lokalu), lecz np. wynajmuje go. Szczególna sytuacja wystąpi, gdy podatnik remontuje mieszkanie, które wynajmuje. W takim przypadku należy uznać, że wydatki na remont i modernizację tego lokalu, co do zasady wynikającej z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią koszty uzyskania przychodów z najmu. W konsekwencji wyklucza to możliwość odliczenia od podatku przedmiotowych wydatków w ramach tzw. „ulgi remontowej”.

Odnosząc zaprezentowany stan prawny do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, stwierdzić należy, że skoro podatnik remontuje mieszkanie, w którym nie mieszka, nie zaspokaja własnych potrzeb mieszkaniowych, nadto wydatki na remont wynajmowanego lokalu stanowią koszt uzyskania przychodów z najmu (o ile przedmiotowe źródło przychodu nie jest opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych), nie może wydatków tych odliczyć od podatku w ramach „ulgi remontowej”.

Niezależnie od wydatków na remont i modernizację (w ramach tego samego limitu) przepisy cyt. art. 27a ust. 1 pkt 1ww ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 r.) przewidują możliwość odliczenia od podatku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy. Zauważyć jednak należy, że z ww. przepisu nie wynika, aby odliczenie od podatku wpłat na ww. fundusz uwarunkowane było zaspokojeniem własnych potrzeb mieszkaniowych, czy posiadaniem tytułu prawnego do lokalu. Tym samym już sam fakt wpłat na fundusz remontowy uprawnia do przedmiotowej ulgi. Wysokość wpłat na fundusz remontowy ustala się na podstawie dowodu wpłaty.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany stan prawny oraz stan faktyczny sprawy należy stwierdzić, iż może podatnik skorzystać z odliczenia od podatku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, jeżeli dysponuje dowodami wpłat, wystawionymi na własne nazwisko.

Odnośnie zapytania Podatnika „z którym Urzędem Skarbowym winien się rozliczyć tj. czy według miejsca zamieszkania czy zameldowania” wskazać należy, iż zgodnie z art. 17 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania podatnika. Wobec tego, że Ordynacja podatkowa nie precyzuje pojęcia „miejsce zamieszkania” należy posłużyć się definicją zawartą w przepisach kodeksu cywilnego. Według art. 25 k.c. miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Na prawną konstrukcje miejsca zamieszkania składają się dwa elementy: zewnętrzny – faktyczne przebywanie i wewnętrzny – zamiar stałego pobytu. Miejsce zamieszkania nie może być utożsamiane z miejscem zameldowania. Wobec powyższego pan W. winien „rozliczyć się” w urzędzie skarbowym właściwym wg miejsca zamieszkania a nie zameldowania.

Jak z powyższego wynika wnioskodawca przedstawił we wniosku: nieprawidłowe stanowisko w części dotyczącej możliwość odliczenia, w ramach ulgi remontowej wydatków z związku z przeprowadzeniem remontu w mieszkaniu, które jest wynajmowane oraz prawidłowe stanowisko w przedmiocie odliczenia od podatku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy. Organ I instancji w sentencji postanowienia z dnia 20.05.2005 r. uznał jednak, że stanowisko przedstawiane we wniosku pana Rafała W. w całości było nieprawidłowe. W związku z wystąpieniem powyższych okoliczności Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej w drodze decyzji zmienił z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 20.05.2005 r. (znak: I US .I/415/4/05), bowiem postanowienie to rażąco narusza prawo.

Niniejsza decyzja została wydana na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w oparciu o stan prawny obwiązujący na dzień złożenia wniosku. W myśl art. 14b § 5 Ordynacji podatkowe, zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za rok następny po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi. Zgodnie z art. 14b § 6 ww. ustawy wykonanie decyzji, podlega wstrzymaniu do dnia upływu terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, a jeżeli na decyzję zostanie złożona skarga do sądu administracyjnego – do czasu zakończenia postępowania przed sądem administracyjnym. Wstrzymanie wykonania decyzji nie pozbawia podatnika prawa do wykonania tej decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj