Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US IV/II/443-75/05
z 18 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US IV/II/443-75/05
Data
2005.10.18
Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży
Słowa kluczowe
konserwacja zabytków
stawki podatku
zgłoszenie rejestracyjne
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
1. Czy usługi konserwatorsko-restauratorskie obiektów zabytkowych (wpisanych do rejestru zabytków), wykonywane przez dyplomowanego konserwatora dzieł sztuki są w dalszym ciągu zwolnione z podatku od towarów i usług – uznaje stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe?
2. Czy przy prowadzeniu działalności w zakresie ww. usług po przekroczeniu kwoty 43.800 zł przychodu należy zaprowadzić pełną ewidencję zakupów i sprzedaży, zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT oraz złożyć zgłoszenie rejestracyjne, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst w Dz U z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.07.2005 r. (data wpływu do US 01.08.2005), uzupełnionego pismem z dnia 03.10.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawach:
Wnioskiem z dnia 31.07.2005 r. zwrócił się Pan o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawach:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność w zakresie usług konserwatorsko-restauratorskich w obiektach zabytkowych (wpisanych do rejestru zabytków). Prace wykonuje dyplomowany konserwator dzieł sztuki. Swoją działalność zalicza Pan do usług „Konserwacja i naprawa przedmiotów zabytkowych i artystycznych”, wymienionych w poz. 69 załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Ad 1. Pana ocenie świadczone przez Pana usługi konserwatorsko-restauratorskie przy obiektach zabytkowych są zwolnione z podatku VAT. Tut. Organ uznał stanowisko Strony za prawidłowe. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, 535 z późn. zm.), zwolnione od podatku są usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W w/w załączniku pod poz. 11 zostały wymienione ex PKWiU 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem – z wyłączeniem:
Usługi ochrony zabytków, zaklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 92.52.12-00.00 nie są wymienione w w/w wyłączeniach – zatem są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie cyt wyżej art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy. Ad.2. W Pana ocenie przy świadczeniu usług ochrony zabytków, po przekroczeniu kwoty 43.800,- zł przychodu rocznie nie ma obowiązku zaprowadzenia pełnej ewidencji zakupów i sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy oraz złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT. Tut. Organ uznaje Pana stanowisko za prawidłowe. Stosownie do art. 109 ust. 3 ustawy o VAT podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art.90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art 120 ust. 15, art 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podmioty o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. W myśl ust. 3 tego artykułu podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Na podstawie art. 113 ust. 1 cyt. ustawy zwalnia się podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. W myśl art. 113 ust. 2 cyt ustawy do wartości sprzedaży , o której mowa w ust.1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 253, poz. 2528) wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług w 2005 r., odpowiadającej równowartości 10.000 euro, określono w kwocie 43.800 zł Z uwagi na to, że świadczy Pan wyłącznie usługi zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy o VAT nie ma Pan obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży , o której mowa w art 109 ust. 3 ani też złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 cyt ustawy. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5,00 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.