Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US IV/II/443-75/05
z 18 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US IV/II/443-75/05
Data
2005.10.18



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
konserwacja zabytków
stawki podatku
zgłoszenie rejestracyjne
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
1. Czy usługi konserwatorsko-restauratorskie obiektów zabytkowych (wpisanych do rejestru zabytków), wykonywane przez dyplomowanego konserwatora dzieł sztuki są w dalszym ciągu zwolnione z podatku od towarów i usług – uznaje stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe?
2. Czy przy prowadzeniu działalności w zakresie ww. usług po przekroczeniu kwoty 43.800 zł przychodu należy zaprowadzić pełną ewidencję zakupów i sprzedaży, zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT oraz złożyć zgłoszenie rejestracyjne, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst w Dz U z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.07.2005 r. (data wpływu do US 01.08.2005), uzupełnionego pismem z dnia 03.10.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawach:

  1. czy usługi konserwatorsko-restauratorskie obiektów zabytkowych (wpisanych do rejestru zabytków), wykonywane przez dyplomowanego konserwatora dzieł sztuki są w dalszym ciągu zwolnione z podatku od towarów i usług – uznaje stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.
  2. czy przy prowadzeniu działalności w zakresie w/w usług po przekroczeniu kwoty 43.800 zł przychodu należy zaprowadzić pełną ewidencję zakupów i sprzedaży, zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT oraz złożyć zgłoszenie rejestracyjne, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT – uznaje stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 31.07.2005 r. zwrócił się Pan o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawach:

  1. czy usługi konserwatorsko-restauratorskie obiektów zabytkowych (wpisanych do rejestru zabytków), wykonywane przez dyplomowanego konserwatora dzieł sztuki są w dalszym ciągu zwolnione z podatku od towarów i usług,
  2. czy przy prowadzeniu działalności w zakresie w/w usług po przekroczeniu kwoty 43.800 zł przychodu należy zaprowadzić pełną ewidencję zakupów i sprzedaży, zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT oraz złożyć zgłoszenie rejestracyjne, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność w zakresie usług konserwatorsko-restauratorskich w obiektach zabytkowych (wpisanych do rejestru zabytków). Prace wykonuje dyplomowany konserwator dzieł sztuki.

Swoją działalność zalicza Pan do usług „Konserwacja i naprawa przedmiotów zabytkowych i artystycznych”, wymienionych w poz. 69 załącznika Nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).
Organ statystyczny usługi te zakwalifikował do grupowania PKWiU 92.52.12-00.00 – Usługi ochrony zabytków.

Ad 1. Pana ocenie świadczone przez Pana usługi konserwatorsko-restauratorskie przy obiektach zabytkowych są zwolnione z podatku VAT.

Tut. Organ uznał stanowisko Strony za prawidłowe.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, 535 z późn. zm.), zwolnione od podatku są usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W w/w załączniku pod poz. 11 zostały wymienione ex PKWiU 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem – z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    5a) usług związanych z produkcja filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2) z zastrzeżeniem poz. 12.

Usługi ochrony zabytków, zaklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 92.52.12-00.00 nie są wymienione w w/w wyłączeniach – zatem są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie cyt wyżej art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy.

Ad.2. W Pana ocenie przy świadczeniu usług ochrony zabytków, po przekroczeniu kwoty 43.800,- zł przychodu rocznie nie ma obowiązku zaprowadzenia pełnej ewidencji zakupów i sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy oraz złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT.

Tut. Organ uznaje Pana stanowisko za prawidłowe.

Stosownie do art. 109 ust. 3 ustawy o VAT podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art.90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art 120 ust. 15, art 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podmioty o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl ust. 3 tego artykułu podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Na podstawie art. 113 ust. 1 cyt. ustawy zwalnia się podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 2 cyt ustawy do wartości sprzedaży , o której mowa w ust.1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 253, poz. 2528) wartość sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług w 2005 r., odpowiadającej równowartości 10.000 euro, określono w kwocie 43.800 zł

Z uwagi na to, że świadczy Pan wyłącznie usługi zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy o VAT nie ma Pan obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży , o której mowa w art 109 ust. 3 ani też złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 cyt ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5,00 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj